جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 108716
تاریخ انتشار: 1403/02/01 05:04

آکوستیک در سالن های مختلف چگونه انجام می شود؟

امروز قصد داریم که به‌صورت کامل درباره آکوستیک سالن صحبت کنیم. در فرایند آکوستیک به‌معنای عام ما کاری می‌کنیم که صدا از بیرون به داخل وارد نشود و صدا از داخل به بیرون هم نرود. در عین حال اگر نیاز باشد، جلوی پژواک صدا را نیز خواهیم گرفت.
آکوستیک در سالن های مختلف چگونه انجام می شود؟

امروز قصد داریم که به‌صورت کامل درباره آکوستیک سالن صحبت کنیم. در فرایند آکوستیک به‌معنای عام ما کاری می‌کنیم که صدا از بیرون به داخل وارد نشود و صدا از داخل به بیرون هم نرود. در عین حال اگر نیاز باشد، جلوی پژواک صدا را نیز خواهیم گرفت.

در این مقاله همراه ما باشید تا به شما بگوییم که آکوستیک سالن‌های مختلف چه فرقی با هم دارد و چرا باید چنین فرایندی را حتما به متخصصان این حوزه واگذار کرد. اگر به این موضوع علاقه دارید یا صاحب سالنی هستید که به چنین خدماتی احتیاج دارد، حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

منظور از آکوستیک‌سازی سالن یا محیط چیست؟

قبل‌از هر چیزی باید بدانیم که آکوستیک یعنی چه و دقیقا چه فرایند‌هایی را شامل می‌شود. به‌عنوان مقدمه بدانید که آکوستیک یک علم است و آکوستیک سالن هم از زیرشاخه‌های آن محسوب می‌شود که به محیطی خاص اشاره دارد.

آکوستیک تنها مربوط به صدا نیست اما موضوع ما به زیرشاخه آکوستیک صدا مربوط می‌شود. آکوستیک درواقع علمی میان‌رشته است. این علم امواج مکانیکی را در شکل‌های مختلف ماده بررسی می‌کند.

هدف از آکوستیک سالن

هدف‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد اما به‌طور کلی می‌توانیم بگوییم که آکوستیک سالن با 3 هدف انجام می‌شود. اولین هدف ما این است که از بازتاب صدا جلوگیری کنیم و به‌نوعی کنترل پژواک در سالن داشته باشیم. هدف دوم ما این است که نگذاریم صدای داخل سالن به بیرون از محیط سالن منتقل شود.

آخرین هدف این است که صداهای بیرون از محیط سالن، به داخل محیط وارد نشوند. برای رسیدن به این اهداف راهکارهای مختلفی لازم است. تکنیک‌های خاصی وجود دارد که علم آکوستیک آن‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهد.

چگونه سالن را آکوستیک کنیم؟

پیش‌از همه باید ببینیم که منظور از محیطی به‌نام سالن چیست؟ سالن محیطی بزرگ و سقف‌دار است که از دیوار‌های موازی که یا مربع‌شکل یا مستطیل‌شکل هستند تشکیل شده است. سالن‌های می‌توانند کاربرد‌های مختلف و زیادی داشته باشند.

ارتفاع و مساحت یک سالن نقش تعیین‌کننده را در نحوه آکوستیک‌سازی آن ایفا می‌کند. در ادامه بررسی می‌کنیم که چگونه باید سالن‌های مختلف را آکوستیک کرد.

چگونه باید سالن‌های ورزشی را آکوستیک کرد؟

سالن‌های ورزشی مختلف یکی از مکان‌هایی محسوب می‌شوند که نیاز شدید به آکوستیک‌سازی محیط دارند. متریالی که در ساخت این سالن‌ها به‌کار می‌رود، معمولا از سرامیک و سنگ است که باعث می‌شود که بازتاب صدا در سالن زیاد باشد.

این بازتاب صدا ممکن است باعث شود که ورزشکاران نتوانند به‌درستی فعالیت خود را انجام دهند. بنابراین؛ باید چنین محیط‌هایی را آکوستیک کرد تا این دسته از مشکلاتی پیش نیایند. برای آکوستیک سالن ورزشی می‌توان از پنل‌های آکوستیک دیواری؛ جاذب‌های ضدصوت معلق و سقفی‌های جاذب صدا استفاده کرد.

چگونه سالن‌های همایش و کنفرانس را آکوستیک کنیم؟

شاید به‌جرات بتونیم بگوییم که بیش از دیگر سالن‌ها، سالن‌های همایش و کنفرانس نیاز دارند تا آکوستیک باشند. ورود صداهای مزاحم به داخل سالن شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل برای آکوستیک‌کردن چنین محیطی باشد. همچنین که باید تا جایی که امکان دارد از پژواک صدا در سالن جلوگیری کرد.

پس برای رسیدن به چنین هدفی تنها آکوستیک‌کردن دیوار‌ها کافی نیست. باید از درها و پنجره‌هایی با ویژگی ضدصوت‌بودن نیز بهره برد. در چنین سالن‌هایی استفاده از پنجره‌های دوجداره، در‌های آکوستیک و دیفیوزرهای جاذب مرسوم است.

آکوستیک‌سازی سالن آمفی تئاتر و سینما

اصول طراحی آکوستیک در آمفی تئاتر و سینما به ما می‌گوید که در مواجهه با چنین فضایی ما چند ایراد رایج خواهیم داشت. پژواک ناخواسته، پژواک ردیفی، امواج ساکن، نقاط کور وسایه آکوستیکی، تمرکز صدا و فضاهای الحاقی ازجمله مشکلات مرسوم ما در چنین فضاهایی است که باید آن‌ها را برطرف کنیم.

برای آکوستیک سالن سینما و آمفی تئاتر باید توجه زیادی هم به نوع متریال به‌کار رفته در فضا کرد. کیفیت صدا باید در چنین فضاهایی به‌گونه‌ای باشد که از کیفیت صدای موجود در سالن کاسته نشود و صدای باکیفیت به‌گوش همه‌ی مخاطبان برسد. به همین خاطر هم نمی‌توان برای آکوستیک‌کردن چنین سالن‌هایی از جاذب یا اکوی صدا استفاده کرد.

بلکه باید از موادی کمک گرفته که بتواند صدا را به‌درستی بازتاب دهد. شاید باورش برای فردی که خارج از این حوزه است سخت باشد اما باید برای آکوستیک‌کردن چنین فضایی تک‌تک صندلی‌های سالن و زمان بازتاب صدا به آن‌ها را در نظر گرفت.

چگونگی آکوستیک سالن‌های کنسرت

آکوستیک سالن‌های کنسرت با سینما و آمفی تئاتر تفاوت‌های چشم‌گیر و کلیدی دارد. برای آکوستیک سالن کنسرت هیچ‌گونه کمیت خاصی در دست نیست. مبنای مقایسه برای یک سالن کنسرت می‌تواند تنها نظرات شنوندگان باشد که خود مبنای مقایسه دقیقی جز ملیت‌های مختلف و نظرات متفاوت ندارد.

این موضوع قدری متغیر است که ساده نیست بتوان آن را در مجموعه از قوانین مختلف ریاضی و فیزیکی قرار داد. تنها باید از اطلاعات تجربی دیگر سالن‌های بزرگ جهان کمک گرفت و به سلیقه شنوندگان آن منطقه توجه کرد.

بهترین متریال برای آکوستیک‌سازی سالن را از کجا تهیه کنیم؟

مجموعه‌های زیادی هستند که می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند. اما شرکت دکوراسیون ومبلمان سینمائی رض کو قطعا یکی از مواردی است که می‌توانید روی آن حساب کنید.

رض کو با بیش از 55 سال تجربه و سابقه و تجهیز بیش از 2500 پروژه سینما و آمفی تئاتر در ایران و خارج از مرزها می‌تواند شما را در امر تهیه پنل‌های آکوستیک و امکاناتی برای آکوستیک‌سازی سالن‌های مختلف یاری دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر تنها کاری که باید انجام دهید مراجعه به وب‌سایت رسمی این مجموعه بزرگ است.

جمع‌بندی

برای پنل‌های آکوستیک سالن حتما به سراغ مراجع معتبری مانند رض کو بروید چون استفاده از متریال بی‌کیفیت می‌تواند تمام زحمت‌های شما را به باد بدهد. حتی اگر در فرایند آکوستیک‌سازی افراد بسیار مختصصی را هم به‌کار بگیرید، اما متریال شما خوب و تراز اولی نداشته باشید مطمئن باشید که نتیجه مطلوب را نخواهید گرفت.

آکوستیک علمی است که متخصصان آن به‌ آن واقف هستند و باید حتما از چنین افرادی برای انجامش کمک گرفت. چون همانطور که در مقاله توضیح دادیم شرایط هر فضا با فضای دیگری متفاوت است و تکنیک‌ها و ابزار‌هایی که مورد نیاز ماست هم فرق می‌کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pwlgl