چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 34788
تاریخ انتشار: 1401/11/18 06:18
رئیس قوه قضاییه به رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر کشور دستور داد

تسریع در جامه عمل پوشاندن به فرمان عفو رهبری

رئیس قوه قضاییه خطاب به رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر کشور گفت: هیات‌هایی را جهت تطبیق مصادیق با معیارهای پیش‌بینی شده تشکیل دهید تا این هیات‌ها هر چه سریعتر فهرست زندانیان و محکومان مشمول عفو قرار گرفته را به خود آنها و جامعه اعلام کنند و در همین روزهای اعیاد دینی و ملی، حلاوت و شیرینی به کام مردم بنشیند.

محسنی اژهای، در نشست شورایعالی قوه قضاییه با اشاره به رأفت اسلامی و عفوی که از سوی مقام معظم رهبری شامل طیف قابل توجهی از محکومان و زندانیان بهویژه محکومان و زندانیان اغتشاشات اخیر شده است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بر مبنای نگاه مبتنی بر رحمت و رأفتی که دارند از همان ابتدای اغتشاشات تاکید میفرمودند که خیلی از این افراد و جوانان که تحت تاثیر تبلیغات سوء و القائات دشمنان قرار گرفتهاند، در زمره عناصر ضدانقلاب نیستند و اینها همچون فرزندان خود ما هستند و باید صف آنها را از عناصر اصلی اغتشاشات جدا کرد؛ ما نیز در قوه قضاییه به تأسی و پیروی از ولیّامر از همان ابتدای اغتشاشات بر جداسازی صف افراد فریب خورده و اغفال شده با عناصر اصلی اغتشاشات تاکید کردیم و اعلام کردیم آنهایی که در روزها و هفتههای نخست اغتشاشات، هنوز متوجه توطئه دشمنان نشده بودند و احیانا دست به اقدامات مجرمانهای نیز زدند، صفشان از عناصر اصلی اغتشاشات جداست.رئیس قوه قضاییه بیان کرد: اخیرا نیز مقام معظم رهبری بسیاری از کسانی را که در وادی غفلت، دست به اقداماتی زدند، مشمول عفو قرار دادند و اجازه دادند تا ما در دستگاه قضایی بر مبنای معیارهای پیشبینی شده، بررسیها و تطبیق مصادیق را در قبال محکومان و زندانیان برای مورد عفو قرار گرفتن انجام دهیم تا بر همین مبنا، زندانیان واجدشرایط، آزاد شده و پروندههای تشکیل شده برای افراد در هر مرحلهای که قرار دارد، بسته شود.وی در همین راستا به تمامی رؤسای کل دادگستریها و دادستانهای سراسر کشور دستور داد: در راستای تسریع در جامه عمل پوشاندن به فرمان عفو اخیر مقام معظم رهبری، هیاتهایی را جهت تطبیق مصادیق با معیارهای پیشبینی شده تشکیل دهند تا این هیاتها هر چه سریعتر فهرست زندانیان و محکومان مشمول عفو قرار گرفته را به خود آنها و جامعه اعلام کنند و در همین روزهای اعیاد دینی و ملی، حلاوت و شیرینی به کام مردم بنشیند.

نقشه دشمنان نقش بر آب شد

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر گفت: ایشان نقشه دشمنان برای تبدیل جوانان و نوجوانان معترض و فریب خورده به آشوبگران سازمان یافته را سد کردند.محمدباقر قالیباف در آغاز جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، موافقت حکیمانه رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر، جلوه دیگری از رویکرد محبت آمیز و پدرانه ایشان با فرزندان خود را به نمایش گذاشت.رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ایشان از ابتدای این حوادث، حساب افرادی که هیجانزده شده و فریب خوردند را از سازماندهندگان آشوب جدا کردند و با محبت اخیر خویش، ضمن تاکید عملی بر این رویکرد، نقشی بیبدیل در ترمیم اجتماعی و احیاء اتحاد و همدلی ملی ایفا کردند.

وی یادآور شد: بر همه ما مسئولان واجب است، که با تاسی از رویکرد ایشان، ترمیم اجتماعی را سرلوحه کار خویش قرار دهند و با مواضع و رفتار محبتآمیز خود اجازه ندهند که دشمنان و آشوبگران سازمان یافته، مانع از احیای اتحاد ملی شوند.قالیباف در ادامه به وقوع زلزله در ترکیه و سوریه اشاره کرد و افزود: به نمایندگی از ملت نوع دوست ایران با تمام افراد حادثه دیده از زلزله مهیب ترکیه و سوریه ابراز همدردی عمیق کرده و به ملت مسلمان ترکیه و سوریه بابت مصیبت جانباختگان شماری از هوادارانشان تسلیت میگویم.در پی پیشنهاد رئیس قوه قضاییه به حضرت آیتالله خامنهای مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد ماه رجب با این پیشنهاد موافقت کردند.

دامنه عفو موسع و وسیع است

سخنگوی قوه قضاییه نیز درباره موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات گسترده متهمان و محکومان توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش ایسنا، مسعود ستایشی درباره موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات گسترده متهمان و محکومان در برنامه گفتوگوی ویژه خبری درباره دامنه عفو گفت: باید عفو ابلاغ و احصا شود. دامنه عفو موسع و وسیع است و تعداد قابل توجه و کثیری است.

وی ادامه داد: ویژگی عفو این است که اینها مشمول پیشینه کیفری نیستند؛ باید خیلی مراقبت کنند. همین که موجبات آزادی فراهم شد نباید به دام کسی دیگر بیفتند. چه بسا که اگر اینگونه صورت بگیرد کامها تلخ خواهد شد.

ستایشی گفت: همچنان که ما ثابت کردهایم به دشمن که اشراف داریم؛ این را بدانند که هرکسی مرتکب جرم شود قطعا اشراف و نظارت و رصد در این مورد هم است. به سادگی با این عنایت رفتار نکنند؛ به استثنائات خیلی توجه شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4p9apa