جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 105349
تاریخ انتشار: 1402/12/12 06:24

مطالبات فعالان اقتصادی از مجلسی‌ها

شمارش معکوس یازدهمین دوره مجلس شروع شده و بهارستان آب‌وجاروهای نزدیک عید را کرده تا با آمدن سال 1403 با ۲۹۰ مستاجر جدید خود قراردادی چهارساله ببندد.
مطالبات فعالان اقتصادی از مجلسی‌ها

شمارش معکوس یازدهمین دوره مجلس شروع شده و بهارستان آب‌وجاروهای نزدیک عید را کرده تا با آمدن سال 1403 با ۲۹۰ مستاجر جدید خود قراردادی چهارساله ببندد. نمایندگانی که بنا بر تجربه همیشه پیش از عبور از درب بهارستان، وعده‌های شیرینی می‌دهند و به‌محض عبور از آن هر آنچه بیان شده بود را فراموش می‌کنند. البته نمایندگانی هم هستند که بارها در دوره گذشته شاهد اعتراض آنها به مسائل گوناگون بوده‌ایم، اما در مجموع بسیاری از فعالان اقتصادی و شهروندان امید چندانی به تاثیرگذاری انتخابات ندارند و معتقدند در نهایت اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد.  در هر حال کنترل تورم و وضعیت بد بازار نیاز به اخذ تصمیماتی کارشناسی دارد که در سال‌های اخیر شاهد آن نبوده‌ایم، زیرا هیچ‌گاه حرف‌های تخصصی فعالان هر حوزه پیش از تصمیم‌گیری شنیده نشد. حال باید دید مجلس دوازدهم چه سرنوشتی برای بسیاری از برنامه‌های نیمه‌کاره رقم خواهد زد. هرچند برخی معتقدند گفتن دغدغه‌ها تاثیری ندارد و راه به جایی نمی‌برد اما باز هم نباید از گفتن دست برداشت. در این گزارش به درخواست فعالان اقتصادی از مجلس شورای اسلامی پرداختیم.

اصلاح قانون مالیات و قانون نظام صنفی

محمدرضا فرجی تهرانی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران: توقع اول ما از اصناف است که مانند بسیاری از فعالیت‌های مردمی در انتخابات نیز پای کار باشند تا به این واسطه نماینده خود را در مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند. با این اتفاق دیگر در ادامه راه از تصمیمات برخی افراد که اغلب از سر ناآگاهی اتخاذ می‌شود، دلگیر نخواهیم شد، زیرا تصمیمات غلط ابتدا شهروندان و سپس اصناف را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بر همین اساس ما تمام‌قد از نماینده اصناف در مجلس شورای اسلامی حمایت می‌کنیم. این‌ بار اصناف تنها یک نماینده در مجلس دارند، اما در دوره‌های بعدی باید ۱۰ درصد مجلس شورای اسلامی را نمایندگان اصناف تشکیل بدهند. بی‌شک نمایندگانی که با بازار آشنایی دارند، بهترین انتخاب هستند، زیرا از قدیم نیز مردم مشکلات خود را با بازاری‌ها در میان می‌گذاشتند و کسبه همیشه پشت مردم بودند.

در همه کشورهای توسعه‌یافته از مدیران موفق کسب‌وکار در جایگاه‌های بالای دولتی استفاده می‌شود، اما در کشور ما خلاف این عمل می‌شود و مدیران دولتی تا سن بازنشستگی در سمت خود فعالیت دارند و پس از بازنشستگی، مدیریت یک شرکت خصولتی را برعهده می‌گیرند. بی‌شک فردی که در کسب‌وکار فعال است با هزینه‌ خود ریسک کرده و تجربیات فراوانی به‌دست آورده

 است.  متاسفانه برخی از افراد پس از گذراندن تحصیلات آکادمیک با سفارش صاحبان قدرت به درجه‌ای می‌رسند که فردی با سال‌ها تجربه باید به این جایگاه برسد. نمایندگان نباید این موضوع را فراموش کنند که با رای مردم بر صندلی مجلس می‌نشینند و تا پایان دوره دوازدهم باید پیگیر مطالبات آنها باشند. خواسته مهم ما به‌عنوان نماینده اصناف از نمایندگان مجلس دوازدهم اصلاح قانون مالیات و قانون نظام صنفی است.

ساماندهی مرکز ملی فرش دستباف ایران

مسعود سپهرزاد، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران: درخواست مهم ما از مجلس شورای اسلامی در رابطه با مرکز ملی فرش است. مرکز ملی فرش روزی معاونت صنعت، معدن و تجارت بود و حال با صنایع خلاق و اسباب‌بازی ادغام شده است.

 هنگامی که به این موضوع انتقاد کردیم نیز تنها حرف‌های ما شنیده شد و در ادامه هیچ پیگیری صورت نگرفت. درخواست مهم ما از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساماندهی مرکز ملی فرش دستباف ایران است. همچنین درخواست دیگر ما رسیدگی به بیمه بافندگان است. البته در این زمینه تلاش‌هایی در مجلس یازدهم با کمک دولت صورت گرفت، اما در حال ‌حاضر دیگر اعضای جدید، پذیرفته نمی‌شوند. ما نیز دوباره از مجلس درخواست کردیم که براساس مصوبه خود باز هم از بافندگان حمایت کنند اما ترتیب اثر داده نشد. البته همیشه وعده‌هایی پیش از رسیدن به صندلی مجلس داده شده و ما نیز اکنون به وعده‌ها تنها به‌عنوان تبلیغات نگاه می‌کنیم و تنها موردی که اهمیت دارد، عملکرد چهارساله نمایندگان خواهد بود. گاهی افرادی که حرف نمی‌زنند و شعار نمی‌دهند، کارهای بهتری انجام می‌دهند.

بخش خصوصی را بیشتر ببینید

مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران: در ابتدا امیدوارم نقش بخش خصوصی در تامین امنیت غذایی پررنگ شود. در نتیجه این اتفاق به‌طور شاخص در موضوع واردات برنج برای قشر آسیب‌دیده جامعه و تنظیم بازار، بخش خصوصی در عالی‌ترین سطح ظاهر خواهد شد. در غیر این صورت مانند سال‌های گذشته به‌دلیل عدم ارتباط با بخش خصوصی شاهد تصمیم‌گیری‌هایی ناگهانی و به زیان بازار از کمیسیون کشاورزی خواهیم بود که ناشی از بی‌اطلاعی است. در نهایت عدم هماهنگی با بخش خصوصی منجر به تصمیماتی می‌شود که بازار را تحت تاثیر قرار خواد داد. متاسفانه هیچ‌ تحقیق و بررسی پیش از تصویب یک قانون صورت نمی‌گیرد، زیرا اغلب افراد بدون تخصص نسبت به اغلب وارد بهارستان می‌شوند.

نمایندگان مجلس پیش از اتخاذ هرگونه تصمیمی باید با نظرخواهی از فعالان هر حوزه اطلاعات دقیقی درباره موضوع کسب کنند. برای مثال گاهی اعلام می‌شود مجلس پیش از اعلام یک تصمیم جلساتی با اتاق بازرگانی ایران داشته، اما این در نظر گرفته نشده که هزاران صنف و تولیدی زیرمجموعه اتاق بازرگانی ایران فعالیت دارند.

متاسفانه این نقد به نمایندگان مجلس وارد است که هیچ‌گاه گوش شنوایی برای حرف‌های ما نداشتند و همیشه سراغ مسائل مفهومی بودند، نه واقعیت‌هایی که روزانه رخ می‌دهد.

تاکنون چقدر از وعده‌ها محقق شده است؟

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی: گفتنی زیاد است، اما باید دید چقدر از وعده‌ها تاکنون محقق شده است؟ مردم هر توقعی که داشتند تاکنون عملیاتی نشده است. به‌نظر من مهم‌ترین موضوع «جوانان» هستند. در حال ‌حاضر جوانان بیشترین آسیب را از وضعیت اقتصادی می‌بینند؛ جوانانی که برای کسب درآمد تحصیل کردند و حال تنها عمر آنها رفته و نمی‌توانند به هیچ ‌کاری بپردازند. جوانی که کسب‌وکار خوبی ندارد، از خدمات بسیاری محروم است و همین بزرگ‌ترین زیان جامعه و بازار است. اکنون بخش عمده جوانان تحصیلکرده بیکار هستند. امیدواریم مجلس دوره دوازدهم بیشتر به جوانان توجه کند، زیرا رفع معضل بیکاری آنها بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد. نمایندگان با تنظیم درست بودجه و نظارت دقیق بر سیاست‌گذاری‌ها و هزینه‌کردهای دولت می‌توانند تاثیر عمده‌ای در رفع گرفتاری‌های مردم داشته باشند.

پیگیر مصوبات باشید

افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور:  باید همه اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در رشته‌های مختلف کشاورزی متخصص یا خودشان فعالیت‌های کشاورزی و دامداری داشته باشند تا بتوانند با آگاهی کامل از مسائل و مشکلات بخش کشاورزی نسبت به رفع آنها اقدام کنند.

 درخواست ما این است که طرح‌های حوزه کشاورزی و دامپروری که در شرایط دشواری قرار دارند، در مجلس شورای اسلامی با نگاه تخصصی‌تری بررسی شوند. نمایندگان مجلس به‌ویژه اعضای کمیسیون کشاورزی باید برای کشاورزان و دامداران و به‌طور کل فعالان بخش کشاورزی وقت بگذارند و پای صحبت‌ آنها بنشینند. کشاورزان باید به نمایندگان‌شان برای طرح مسائل و مشکلات‌شان دسترسی داشته باشند.

البته این وقت گذاشتن‌ صرفا نباید به یک درددل کردن ختم شود، بلکه نماینده باید آن را در کمیسیون مطرح و کمیسیون آن را تا حل موضوع پیگیری کند. امیدواریم در مجلس دوازدهم کمیسیون کشاورزی قوی‌تر از کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم باشد.

انتظار ما از مجلس آینده ملزم کردن دولت‌ها به اجرای قوانین از جمله قانون نظام جامع دامپروری، قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، قانون بهبود محیط کسب‌وکار و سایر قوانینی است که از فعالیت بخش خصوصی و تعاونی حمایت می‌کند و مانع دخالت‌های بی‌مورد بخش دولتی در فضای کسب‌وکار و فعالیت‌های اقتصادی بخش غیردولتی می‌شود.

 همچنین امیدواریم هنگامی که طرحی به مجلس ارائه می‌شود، نمایندگان مجلس حتی بعد از تصویب نیز پیگیر اجرای آن باشند. همچنین امیدواریم در اتاق نمایندگان همیشه به روی کشاورزان، روستاییان و دامداران باز باشد.

هیچ انتظاری از مجلس نداریم

علیرضا اشرف، رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع قند و شکر ایران: هیچ انتظاری از مجلس شورای اسلامی نداریم، زیرا انتظارات ما تاکنون برآورده نشده است. افرادی که به صندلی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی می‌رسند هیچ‌ آگاهی از اقتصاد ندارند. مجلس تنها برای امنیت کشور خوب است و غیر از این هیچ‌چیز نمی‌خواهیم. هیچ فعال اقتصادی که به دولت وابسته نباشد راهی مجلس نخواهد شد و رد صلاحیت خواهد شد و افرادی که می‌مانند، سابقه دولتی دارند. در نتیجه انتظار خود را پایین می‌آورم تا در ادامه با اتفاقات نادرست آزرده نشوم.

مهار تورم و راستی‌آزمایی مالیاتی

احمد شریفیان، رئیس اتحادیه کاغذ و مقوای تهران: تنها خواسته ما مهار تورم و راستی‌آزمایی مالیاتی است. امیدواریم مجلس دوازدهم مانند مجلس یازدهم کار را بدتر نکند و اصلاح قانون مالیاتی صورت گیرد. تلاش در جهت مهار تورم افسارگسیخته از دیگر خواسته‌های ما از مجلس است، اما متاسفانه هر کدام از نمایندگان مجلس به محض اینکه وارد بهارستان می‌شوند، مردم و دغدغه‌های آنها را فراموش می‌کنند. در کشور ما هیچ‌گونه تصمیمی با نگاه کارشناسی اتخاذ نمی‌شود و در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۰ درصد تصمیمات کارشناسی‌شده است.

سخن پایانی

بی‌شک فعالان اقتصادی خواسته‌ای خارج از چارچوب وظایف نمایندگان مجلس ندارند و تنها داشتن نگاه تخصصی برای مشکلات کشور و استفاده از نظرات کارشناسان هر حوزه می‌تواند بسیاری از چالش‌های موجود را برطرف کند.  امیدواریم عملکرد مجلس دوازدهم برخی تجربه‌های تلخ دوره‌های قبل را از بین ببرد تا ساده‌ترین مسائل به خواسته‌هایی نشدنی تبدیل نشود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/368vyz