شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 102199
تاریخ انتشار: 1402/10/18 05:43

جای خالی مالیات اینفلوئنسرها در بودجه ۱۴۰۳

بلاگر واژه آشنایی است که این روزها ذهن کاربران را بیشتر به خود معطوف کرده است، به عبارتی با گسترش وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی و پیشرفت روزافزون عصر رسانه تمایل حرکت افراد به این سمت‌ را بیشتر کرد و با نگاه درآمدزایی و کسب سود آن را حرفه خود قرار دادند. در واقع امروزه بلاگ و نوشتن و تولید محتوا و تبلیغات در فضای مجازی و به‌ویژه اینستاگرام به‌عنوان یک حرفه دنبال می‌شود.
جای خالی مالیات اینفلوئنسرها در بودجه ۱۴۰۳

بلاگر واژه آشنایی است که این روزها ذهن کاربران را بیشتر به خود معطوف کرده است، به عبارتی با گسترش وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی و پیشرفت روزافزون عصر رسانه تمایل حرکت افراد به این سمت‌ را بیشتر کرد و با نگاه درآمدزایی و کسب سود آن را حرفه خود قرار دادند. در واقع امروزه بلاگ و نوشتن و تولید محتوا و تبلیغات در فضای مجازی و به‌ویژه اینستاگرام به‌عنوان یک حرفه دنبال می‌شود.حدود ۳ سال است که سازمان امور مالیات درگیر دریافت مالیات از بلاگرها و اینفلوئنسرها است، اما هنوز بندهای پیشنهادی عملی نشده و خبر دقیقی مبنی بر دریافت مالیات از اینفلوئنسرها منتشر نشده است. این در حالی است که با وجود اخبار گوناگون در سال ۱۴۰۲ مبنی بر اخذ مالیات از اینفلوئنسرها و بودجه مالیاتی سال آینده، هیچ نشانی از مالیات اینفلوئنسرها در بودجه ۱۴۰۳ نیست.

مصوبه مالیات اینفلوئنسرها به کجا رسید؟

نمایندگان مجلس شورای بندی را در قانون بودجه سال ۹۹ تصویب کردند که بر اساس آن، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربرمحور (مانند اینستاگرام و تلگرام) از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. همچنین طبق بند ذ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در خصوص مالیات فعالیت‌های اینستاگرامی آمده است که درآمدهای کاربران دارای ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی نیز مکلف شد ظرف ۲ ماه از لازم‌الاجرا شدن این بند، دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه و به تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی برساند.سازمان امور مالیاتی طبق مصوبه مجلس موظف بود لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه‌شده توسط آنها را تهیه و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد. نیمه نخست سال سازمان امور مالیاتی اعلام کرد برای مجموع ۱۲۳ نفر از این افراد ۱۷ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده که به‌طور میانگین سهم هر کدام به ۱۳۸ میلیون تومان می‌رسد. اما از تیر به بعد دیگر خبری از دریافت این مالیات منتشر نشده است.درآمد اینفلوئنسرها عموما از راه تبلیغات برای دیگر کسب‌وکارها یا فروش پکیچ و دوره‌های آموزشی است.

درآمد میلیاردی، بدون پرداخت مالیات

 اینفلوئنسرها یا بلاگرهای ایرانی برای تبلیغات یا هر استوری حدودا بین ۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان دریافت و با درآمدهای میلیاردی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند، این در حالی است که کارمندان، کارگران و اصناف کشور مالیات پرداخت می‌کنند. در همین راستا سازمان امور مالیاتی با تاکید بر مالیات‌ستانی عادلانه وضعیت این شاخ‌های مجازی را پیگیری می‌کند. عده‌ای از این اینفلوئنسرها با نمایش زندگی‌های لاکچری و کاخ‌نشینی، محصولات و کالاها و حتی مکان‌های مختلف را تبلیغ کرده و برای تبلیغات خود از اشخاص و حتی شرکت‌های خصوصی هزینه تبلیغاتی دریافت می‌کنند، بدون اینکه اقدام به تولید یا کارهای هنری کنند. نگاهی به تعرفه‌هایی که این افراد برای انتشار استوری و پست دریافت می‌کند، مهر تایید دیگری بر درآمد نجومی روزانه این افراد است. نگاهی به تعرفه تبلیغات و پکیج‌های آموزشی اینفلوئنسرها نشان می‌دهد که این مبلغ برای برخی از آنان در حد انتشار چند استوری روزانه است. درآمد ماهانه این افراد با توجه به حجم تبلیغاتی که در استوری و پست انتشار می‌دهند، گاهی از یک میلیارد تومان هم عبور می‌کند.  سبک کاری این افراد با یکدیگر متفاوت است. برخی چارچوب‌هایی را برای تبلیغات رعایت می‌کنند که باعث می‌شود دنبال‌کننده (فالوئر) تخصصی داشته باشند و نرخ تک استوری‌های‌شان از ۱۰ میلیون تومان آغاز شود و اگر ویژگی‌های دیگر به آن اضافه شود، این عدد بالاتر هم می‌رود. اما برخی دیگر برای‌شان فرقی نمی‌کند چه تبلیغی را انجام بدهند. تبلیغ این افراد ارزان‌قیمت است اما تعداد تبلیغاتی که روزانه می‌گذارند زیاد است و همین مسئله باعث می‌شود دریافتی ماهانه آنها به صدها میلیون تومان برسد.

شناسایی ۶۲۸ بلاگر و اینفلوئنسر

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، ۵۵۱ کاربر و فعال مجازی دارای بیش از نیم‌میلیون دنبال‌کننده دارند از این تعداد ۱۲۳ اینفلوئنسر که درآمد ۲.۳ هزار میلیاردتومانی در سال ۱۴۰۰ داشتند و تنها ۱۷ میلیارد تومان یعنی میانگین ۱۳۰ میلیون تومان برای شاخ‌های مجازی مالیات تشخیص‌داده شده است که ۲۳ نفر از آنها پذیرفته‌اند که این مالیات را بر اساس توافق ماده ۲۳۸ پرداخت کنند و مابقی شانه خالی کرده‌اند.

مهدی موحدی بک‌نظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی نیمه نخست سال در گفت‌وگویی درباره مالیات ستانی از اینفلوئنسرها، اعلام کرد: براساس یکی از احکام بودجه‌ای سازمان مالیاتی مکلف شد از یک‌سری از افرادی که به‌عنوان اینفلوئنسر با دنبال‌کننده بالای ۵۰۰ هزارمالیات دریافت کند.

وی ادامه داد: اداره مالیات مودیان متوسط در تهران مامور شناسایی اینفلوئنسرهای مشمول مالیات‌دهی شد و این اداره وضعیت اظهارنامه‌های سال ۹۹ و ۱۴۰۰ این اینفلوئنسرها با دنبال‌کننده بالای ۵۰۰ هزار را مورد بررسی قرار داد. در نهایت ۵۵۱ کاربر و فعال مجازی دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده شناسایی شدند که مشمول مالیات بر درآمد می‌شدند.سخنگوی سازمان امور مالیاتی با اشاره به شناسایی ۱۲۳ اینفلوئنسر با درآمد قابل توجه، ادامه داد: مجموع تراکنش‌های واریزی برای این ۱۲۳ اینفلوئنسر در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲.۳ هزار میلیارد تومان بوده‌ است.

موحدی بک‌نظر تاکید کرد: معیار تشخیص درآمد اینفلوئنسرها لزوما واریزی به حساب بانکی آنها نیست و توانستیم از طریق شرکت‌های واسط تبلیغاتی این افراد را شناسایی کنیم.

وی بیان کرد: ۶۲۸ بلاگر و اینفلوئنسر مورد شناسایی قرار گرفتند، اما هنوز اظهارنامه‌ای ندارند و برای آنها باید اظهارنامه برآوردی تولید شود و تا امروز برای حدود ۳۰۰ نفر از این افراد اظهارنامه برآوردی تولید شده که اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام خواهد شد تا مالیات به حق این افراد شناسایی شود.

سخن پایانی

بسیاری معتقدند فعالیت اینفلوئنسرها باید وارد سازکار درست شود؛ چراکه بازارهای فروش و عرضه محصولات در شبکه‌های مختلف مجازی داخلی فراهم شده است. سازمان امور مالیاتی هم نیمه نخست سال سازمان امور مالیاتی اعلام کرد برای مجموع ۱۲۳ نفر از این افراد ۱۷ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده که به‌طور میانگین سهم هر کدام به ۱۳۸ میلیون تومان می‌رسد، اما از تیر به بعد دیگر خبری از دریافت این مالیات منتشر نشده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48ab7a