-
در جلسه غیرعلنی مجلس با محوریت بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مطرح شد:

مشکل اصلی کسری بودجه است

مسائل و موضوعات پیرامون بودجه امسال و همچنین دغدغه‌ها پیرامون بودجه ۱۴۰۱ محورهای جلسه غیرعلنی دیروز مجلس شورای اسلامی بود.

به گزارش خانه ملت در این جلسه که با حضور نمایندگان و میرکاظمی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گزارشی از وضعیت تحقق بودجه، مصارف آن و ایرادات و اشکالات آن ارائه شد. همچنین برنامه‌های دولت در زمینه اصلاح ساختار بودجه برای سال ۱۴۰۱ را تشریح شد. پس از صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه، تعدادی از رؤسای کمیسیون‌ها و نمایندگان مجلس نظرات و دیدگاه‌های خود را در زمینه بودجه تشریح کردند.

دولت و مجلس برای ایجاد ثبات در قیمت‌ها مصمم هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت و مجلس شورای اسلامی برای ایجاد ثبات در قیمت‌ها مصمم هستند، گفت: این مهم در دستور کار است تا هم وفور کالا و هم ثبات نرخ در حوزه معیشت مردم در اولویت باشد. محمدباقر قالیباف پس از ارائه گزارش عملکرد بودجه توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی صبح یکشنبه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ مصمم هستند که دو مشکل اساسی مردم برطرف شود. وی اضافه کرد: در حوزه کرونا و سلامت مردم انصافا با همکاری‌های خوبی که انجام شد، اتفاقات خوبی در زمینه واکسیناسیون شکل گرفته است. اعتبارات لازم دیده شده و خریدها انجام شده تا همه به سرعت واکسینه شوند و با همین سرعت تولید واکسن در داخل و هم خرید از خارج کارها شکل بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت و مجلس همچنین مصمم هستند در حوزه معیشت، به‌ویژه در ثبات نرخ کالاهای اساسی تلاش شود تا هم شاهد وفور کالا و هم ثبات نرخ در حوزه معیشت و سفره مردم باشیم و این مهم در اولویت قرار بگیرد.

قالیباف در پایان اضافه کرد: امیدواریم در بودجه سال ۱۴۰۱ با اصلاح ساختار بودجه و با هدف‌گذاری روی رشد اقتصاد کشور گام‌های مهم و اساسی برداریم.

از ریخت‌وپاش‌ها جلوگیری می‌کنیم

مسعود میرکاظمی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل اصلی ما کسری بودجه است و دولت به‌دنبال آن است که سیستم بودجه را به سمتی ببرد که از ریخت‌وپاش‌ها جلوگیری شود، اظهار کرد: تا قبل از استقرار دولت سیزدهم ۷ تا ۸ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده بود، اما امروز بالغ بر ۶۳ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق و ۸۰ میلیون دوز واکسن هم وارد کشور شده است. وی با بیان اینکه ما بحث فروش نفت را به‌صورت جدی دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: در حوزه انرژی با کشورهای همسایه گفت‌وگوهایی داشته‌ایم؛ به‌ویژه آنکه مذاکراتی با ترکمنستان داشتیم و صحبت‌هایی کردیم تا ارتباطات سابق مجدد دنبال شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه مشکل اصلی ما کسری بودجه است، تاکید کرد: در طول ۸ سال گذشته شاهد رشد بی‌رویه‌ای در مصارف کشور بودیم و مصارف بودجه در بودجه سال ۱۴۰۰، ۱۰ برابر رشد داشته و شاهد کسری بودجه شدید هستیم.

میرکاظمی خاطرنشان کرد: ما باید اصلاحاتی را در ساختار بودجه انجام دهیم و جلسات مشترک بین دولت و مجلس کمک می‌کند که بتوانیم تغییرات بنیادی در ساختار بودجه و برنامه‌ریزی برای تدوین بودجه سال آینده انجام دهیم تا در بودجه سال ۱۴۰۱ با کمترین کسری روبه‌رو شویم. وی تاکید کرد: وضعیتی که دولت سیزدهم در آن مستقر شد، مناسب نبود؛ بنابراین ما باید تلاش مضاعفی می‌کردیم تا بر مشکلات فائق آییم. نخستین مشکل ما کسری کالاهای اساسی بود که توانستیم با حرکات خوبی بخشی از آن را جبران کنیم و به‌تدریج جلو می‌رویم تا واردات کالاها هم انجام شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: خشکسالی از دیگر مشکلات کشور بود و در پی آن تولید گندم کاهش یافته بود، به همین دلیل ما در بودجه ۱۴۰۰ چیزی تحت عنوان خرید گندم نداشتیم. از سوی دیگر بیماری کرونا از مشکلات موجود بود که دولت سیزدهم با افزایش واکسیناسیون سعی کرد این مشکل را حل و فصل کند.

میرکاظمی با اشاره به مشکل کسری بودجه، گفت: در پایان سال ۹۱ مصارف کشور ۸۹ هزار میلیارد تومان بود اما به یک باره در بودجه ۱۴۰۰ در سقف اول به ۹ هزار و ۹۳۷ هزار میلیارد تومان و در سقف دوم به هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان رسید؛ به این معنا که در طول این ۸ سال شاهد ۱۰ برابر رشد در مصارف بودیم که نشان می‌دهد باید با تدبیر بیشتری سال ۱۴۰۰ را اداره کنیم، چراکه سال گذشته منابع پایدار کشور ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بوده و نمی‌شود به یکباره در سال ۱۴۰۰ به ۹۳۷ هزار میلیارد تومان مصارف برسیم. وی با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه، اظهار کرد: نتیجه عملکرد بودجه‌بندی سابق در کشور این بود که در شرایط کنونی شاهد این هستیم که باوجود مصارف بالا، منابع به شکل‌های مختلفی خلق شده است. نتیجه این امر رشد اقتصادی ۰.۴ درصدی، تورم بالای ۲۳ درصدی، بهره‌وری منفی یک درصدی و نرخ سرمایه‌گذاری منفی ۴.۶ درصدی است؛ بنابراین باید اصلاحاتی انجام شود.

وی تاکید کرد: این موارد نشان می‌دهد این نوع ساختار بودجه پاسخگوی اداره کشور نیست؛ بنابراین باید به سمت تدوین بودجه ساده، مبتنی بر برنامه، قابل نظارت و ارزیابی برویم که در آن تقسیم مسئولیت به‌گونه‌ای باشد که سهم استانداران، فرمانداران، دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های وابسته به دولت مشخص شود و همه در منابع و مصارف نقش داشته باشند.

میرکاظمی افزود: ادامه روند گذشته به‌صلاح نیست و باید طرحی نو در پیش بگیریم؛ بنابراین اصلاح ساختار بودجه را از ۲ ماه گذشته با قدرت آغاز کردیم و تغییر ساختار آن را در قالب بودجه‌ای مبتنی بر ردیف و تبدیل آن به برنامه در دستور کار داریم؛ به‌ویژه اینکه توجه به شاخص‌های کلان و رشد اقتصادی در کنار ثبات اقتصاد از محورهای این برنامه است تا بعد از این نه شاهد کسری بودجه باشیم و نه خلق پول کنیم. وی بیان کرد: بودجه ۱۴۰۱ اقدامی مشترک بین دولت و مجلس است که اشکالات بودجه‌های قبلی در آن رفع می‌شود و می‌تواند شاخص‌های کلان کشور را پشتیبانی کند.

بسیاری از احکام بودجه ۱۴۰۰ روی زمین مانده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه بخش زیادی از احکام بودجه ۱۴۰۰ روی زمین مانده و باید سازمان برنامه و بودجه هرچه سریع‌تر این مشکل را حل و فصل کند.

محسن زنگنه پس از توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره وضعیت دخل و خرج کشور، گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۰ احکام متعددی وجود دارد که متاسفانه بخش زیادی از آنها روی زمین مانده است.

وی بیان کرد: شفافیت و اصلاح ساختار بودجه ضروری است و تقاضای بنده از رئیس سازمان برنامه و بودجه آن است که گروهی را مامور کند تا احکام بر زمین مانده بودجه امسال را که نقش زیادی در اصلاح ساختار بودجه دارند، به سرانجام برسانند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در دولت قبل، نهادهای موازی برای تصمیم‌گیری در زمینه مسائلی که مجلس باید تصمیم‌گیری می‌کرد، ورود می‌کردند و درحال‌حاضر هم همین رویه ادامه یافته که باید اصلاح شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*