-
از نبود تقاضا برای پرواز به قطر تا آماده نبودن کشتی کروز

گردشگری ناامید از درآمدهای جام‌جهانی

کمتر از ۲ هفته به آغاز بازی‌های جام‌جهانی قطر مانده و ناوگان حمل‌ونقل کشور از کمبود تقاضا و فراهم نبودن زیرساخت‌های انتقال مسافران خبر می‌دهند.

کمتر از ۲ هفته به آغاز بازی ‌ های جام ‌ جهانی قطر مانده و ناوگان حمل ‌ ونقل کشور از کمبود تقاضا و فراهم نبودن زیرساخت ‌ های انتقال مسافران خبر می ‌ دهند. زمانی که میزبانی دوحه قطر برای این دور از بازی ‌ های جام جهانی قطعی شد، بسیاری از کارشناسان و حتی مدیران دولتی وقت، این اتفاق را فرصتی مهم برای افزایش درآمدهای حاصل از گردشگری ایران خواندند. جزایر بزرگ و نزدیک ایران به دوحه مانند کیش، از ظرفیت ‌ های مهم و بالقوه برای پذیرش بخشی از مسافران بین ‌ المللی جام ‌ جهانی برخوردار بوده و سایر ظرفیت ‌ های اینچنینی، رویای شیرین درآمدهای حاصل از جام جهانی را برای مردم ساکن مناطق جنوبی کشور، مدیران، فعالان حوزه گردشگری و سایر افراد رقم زدند، اما چیزی که تا امروز شاهد آن هستیم، نبود بسترهای زیرساختی، کمبود تقاضای داخلی، بی ‌ رغبتی گردشگران خارجی به استفاده از ظرفیت ‌ های اقامتی جزایر ایران و سایر اتفاقات تلخ اینچنینی است. صمت در این گزارش، به بررسی وضعیت فعلی ساختار حمل ‌ ونقل ایران برای خدمات ‌ دهی به مسافران احتمالی جام ‌ جهانی پرداخته است.

پروازهای جام جهانی خریدار ندارد

در حالی که سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرده محدودیتی در پروازهای ایران به قطر وجود ندارد، به ‌ نظر می ‌ رسد تماشاگران ایرانی آن ‌ طور که باید از بازی ‌ ها استقبال نکرده ‌ اند و کمبود تقاضا باعث شده شهرهای پروازی کاهش یابد و پروازهای آتی هم مشروط به درخواست ‌ های متقاضیان خواهد بود.

با نزدیک شدن به مسابقات جام جهانی فوتبال، اخبار این واقعه هم بیشتر شنیده می ‌ شود.

حالا با گذشت چند ماه از زمانی که مسئولان وزارت راه و شهرسازی روش ‌ های مختلف را برای سفر از ایران به قطر اعلام کرده بودند، کمبود تقاضا در این زمینه باعث شده روش ‌ های پیشنهادی به تعداد محدودی پرواز کاهش یابد.

به گزارش ایسنا، در حالی که در ماه ‌ های گذشته اعلام شده بود مقرر شده پروازهایی از شهرهای تهران، کیش، شیراز، اصفهان، مشهد و لار به قطر برای تماشاگران ایرانی در نظر گرفته شود، اکنون اعلام شده این پروازها از مبادی تهران، شیراز، لار و لامرد انجام می ‌ شود، در حالی که پروازهای شیراز و لار جزو پروازهای همیشگی ایران به قطر است.

کاهش تعداد مبادی پروازی

دبیر انجمن شرکت ‌ های هواپیمایی درباره نحوه سفر از کیش به قطر برای تماشای بازی ‌ های جام جهانی گفت: در صورت تقاضا، امکان پروازهای شاتل از کیش به قطر وجود دارد تا به ‌ صورت محدود، هر یک ساعت یک پرواز به دوحه انجام شود. به گزارش ایسنا مقصود اسعدی ‌ سامانی، دبیر انجمن شرکت ‌ های هواپیمایی درباره اینکه با حضور در کیش چطور می ‌ توان برای تماشای بازی ‌ ها به قطر رفت، اظهار کرد: کیش از برنامه پروازی مستقیم به قطر حذف شده، اما همچنان امکان پروازهای شاتل از کیش به قطر وجود دارد تا در صورت تقاضا به ‌ صورت محدود با ۱۵۰ مسافر، هر یک ساعت یک پرواز به دوحه انجام شود. البته در حال ‌ حاضر پایانه خارجی این جزیره هم پاسخگوی دو هواپیمای همزمان نیست و امکانات زیرساختی آن آماده نشده است. اسعدی سامانی با بیان اینکه پروازهای قطرایرویز در سایت این شرکت قرار گرفته و بخشی از پروازهای ایران ‌ ایر هم روی وب ‌ سایت این شرکت موجود است، گفت: سهمیه ‌ ای که برای ایران مشخص شده، محدود است. ۲۰۰ پرواز از ایران به قطر برنامه ‌ ریزی شده اما تقاضای زیادی برای این پروازها وجود ندارد. حتی تعداد شهرهایی که به قطر پرواز مستقیم داشتند، از ۶ شهر به ۴ شهر کاهش پیدا کرده است. دبیر انجمن شرکت ‌ های هواپیمایی با بیان اینکه محدودیت ‌ هایی از جمله دریافت کارت و بلیت بازی برای ورود به قطر وجود دارد، گفت: به ‌ نظر نمی ‌ رسد آن ‌ طور که مسئولان تصور کرده بودند، تقاضایی برای حضور تماشاگران ایرانی در جام جهانی وجود داشته باشد. اگر درخواست برای سفر به قطر ازسوی مردم وجود داشته باشد، ایرلاین ‌ ها آمادگی دارند که برای انجام پروازها برنامه ‌ ریزی کنند، اما تاکنون درخواست ‌ ها در مجموع کم بوده است.

کروز ایرانی هنوز آماده نیست

کشتی کروز ایران که قرار بود جابه ‌ جایی مسافران جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر را برعهده بگیرد، هنوز آماده حرکت نیست. مسئولان گردشگری که پیگیر تامین سوخت یارانه ‌ ای برای این کشتی مسافربری هستند، وعده داده ‌ اند این کشتی هفته جاری به حرکت در آید. حسین عباس ‌ نژاد، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر، چندی پیش درباره تامین سوخت این کشتی گفت: باوجود قول ‌ هایی که درباره تخصیص سوخت ازسوی دولت داده شده بود، هنوز سوخت یارانه ‌ ای به شناورهای مسافری تعلق نگرفته، این در حالی است که قرار بود به شناورهای خط ‌ های بین ‌ المللی که مبدا و مقصد آن ایران است، سوخت یارانه ‌ ای تعلق بگیرد. با اجرای این مصوبه، نرخ سوخت از ۲۳ هزار تومان به ۳۰۰ تومان کاهش پیدا می ‌ کند و در نرخ بلیت ‌ شناورهای مسافری بسیار تاثیر می ‌ گذارد، چراکه ۴۵ درصد هزینه ‌ های بلیت یک شناور مربوط به هزینه سوخت است. این شناور مسافربری که به استناد شناسنامه آن سال ۱۹۸۲ میلادی در سوئد ساخته شده، حدود سال ۱۳۹۶ ، زمانی که علی ‌ اصغر مونسان، مدیرعامل منطقه آزاد کیش بود، وارد سواحل این جزیره شد تا به ‌ گفته مونسان، با ورود این کروز سفرهای بین جزایر کیش و قشم در مرحله نخست محقق شود. مونسان معتقد بود از این کشتی می ‌ توان برای سفر بین سایر جزایر داخلی و خارجی استفاده کرد. گفته شده این شناور با طول ۱۷۲ متر، عرض ۲۳ متر و آبخور ۵ . ۸ متر، بزرگ ‌ ترین شناور شبه ‌ کروز موجود در کشور است. این کشتی مسافربری برای سفرهای کوتاه ‌ مدت 4 تا 7روزه دریایی ساخته شده و در مجموع دارای ۴۱۷ تخت است که در کابین ‌ ها و اتاق ‌ های یک، دو، سه و چهار تخته در طبقات ۲ ، ۵ ، ۶ و ۸ مستقر شده است. ظرفیت کشتی ۳۰۰ مسافر در مسافت ‌ های طولانی به همراه شب ‌ خوابی و در مسافت ‌ های کوتاه حداقل ۹۲۵ مسافر بدون تخت و کابین است. این کشتی دارای فضای رستورانی به ظرفیت ۳۰۰ نفر، کافی ‌ شاپ با ظرفیت ۱۵۰ نفر، سینما، اتاق بازی کودکان، سالن بدنسازی، فروشگاه، آشپزخانه و اتاق پزشک است. این شناور مسافری قابلیت جابه ‌ جایی بیش از ۲۰۰ خودرو همراه با سرنشین را نیز دارد. باتوجه به اینکه این شناور مسافری هنوز آماده حرکت نشده و زمان دقیق مسافرپذیری آن نیز تعیین نشده، هزینه سفر با آن به قطر در دوران جام جهانی مشخص نیست.

سخن پایانی

استفاده از کشتی ‌ های غول ‌ پیکر و شناورهای دارای ظرفیت اقامتی در جام جهانی ۲۰۲۲ بیشتر به این دلیل در دستور کار قرار گرفته که قطر به ‌ عنوان میزبان یکی از بزرگ ‌ ترین رویدادهای ورزشی جهان باتوجه به جغرافیای محدودی که دارد، با کمبود شدید اقامتگاه مواجه است. از طرفی جام جهانی قطر باتوجه به قیمت ‌ ها و هزینه ‌ ها در این کشور یکی از گران ‌ ترین جام ‌ های جهانی لقب گرفته است؛ از همین رو بسیاری از کشورهای حوزه خلیج ‌ فارس، شرایطی را فراهم کرده ‌ اند تا حضور در این کشور برای هواداران جام جهانی به ‌ صرفه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*