-

حمایت ویژه‌ای نگرفتیم

محمد مسعودی-عضو انجمن نمایشگاه‌های ایران

صنعت نمایشگاهی پس از شیوع کرونا تعطیل شد و در ماه‌های اخیر برگزاری رویدادهای کمابیش آغاز شده است. در حالی که صنعت نمایشگاهی به سمت تخصصی شدن رفته، این متفاوت از بازار مکاره تنظیم بازاری است که به‌نام نمایشگاه دم عید و... برگزار می‌شود. در واقع نمایشگاهی که امروز در کشور با نام تخصصی می‌تواند برگزار شود برای صنعتگران و... است و آنها برای انعقاد قرارداد یا پیدا کردن تامین‌کننده مواد اولیه‌شان حضور پیدا می‌کنند.

در این مدت نیز می‌شد نمایشگاه‌ها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کرد. چنانچه در این مدت فروشگاه‌های زنجیره‌ای، حمل‌ونقل عمومی و... در حال فعالیت بودند اما نمایشگاه‌ها که فضای بازتری در اختیار داشتند و سقف سالن‌های آن بلندتر بود، تعطیل شدند و از فعالیت بازماندند. در این بین، علاوه بر تعطیلی رویدادها، صنعت نمایشگاهی با مشکلات دیگری نیز مواجه است. به‌عنوان نمونه، تعرفه‌های برق نمایشگاهی تجاری محاسبه می‌شود. با وجود اینکه برخی نمایشگاه‌ها در ماه‌های گذشته برگزار نشده اما هزینه برق یک سایت ۴ تا ۵ میلیون تومان تعیین می‌شود و این برای نمایشگاه‌داران چالش‌زاست، زیرا آنها تلاش می‌کنند حقوق کارکنان خود را تامین کنند تا تعدیل نیرو نکنند اما به‌دلیل نداشتن درآمد و هزینه‌های هنگفتی که بر آنها تحمیل شده هم‌اکنون با مشکل روبه‌رو شد‌اند، به همین دلیل در ماه‌های گذشته بسیاری از آنها به‌دنبال تغییر کاربری برآمده‌اند.

به علاوه اینکه نهاد‌های دیگر مانند شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و... در صنعت نمایشگاهی دخالت می‌کنند. بسیاری از استان‌ها دستورالعمل‌های سازمان توسعه تجارت به‌عنوان متولی صنعت نمایشگاهی را جدی نمی‌گیرند، زیرا این سازمان را اصلا نمی‌شناسند، به همین دلیل باید راهکاری برای این مسئله اندیشیده شود. این درحالی است که در نگاه کلی نمایشگاه‌ها پیکان توسعه صادرات به‌شمار می‌روند. به‌طور کلی، نمایشگاه‌ها می‌توانند در رونق کسب‌وکار داخلی تاثیر بگذارند، زیرا بسیاری از تولیدکننده‌های داخلی می‌توانند با تامین‌کننده‌های مواد اولیه و تجهیزات ارتباط برقرار کنند یا حتی قراردادهای برای سفارش محصول منعقد کنند که نتیجه آن چیزی جز رونق اقتصادی نخواهد بود. درکل در سال‌هایی که کشور و مشاغل درگیر کرونا بودند، دولت از صنعت نمایشگاهی حمایت ویژه‌ای نداشته است. اگر دولت از این صنف حمایت نکند، در آینده ممکن است مشکلات بیشتری گریبانگیر این صنعت شود، زیرا در سال‌های گذشته کسب‌وکارهای بسیاری که فعالیت‌شان مرتبط با صنعت نمایشگاهی است با مشکل ادامه حیات مواجه شده‌اند. در حال‌حاضر اقتصاد کشور با رکود روبه‌رو است و رونق صنعت نمایشگاهی می‌تواند ابزاری برای توسعه تولید و صادرات محصولات باشد، به همین دلیل دولت باید در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی این بخش را جدی بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*