جمعه 03 فروردین 1403 - 22 Mar 2024
کد خبر: 36785
نویسنده: کیمیا ملکی
تاریخ انتشار: 1401/12/16 04:34

هرچیزی بهایی دارد

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه اظهارکرد: شهرداری، شورای شهر و اصناف ارتباطات خوبی با یکدیگر دارند و باید در کنار هم مسائل و مشکلات را حل کنند. افراد حتی پس از پایان زندگی دنیوی نیز با شهرداری کار دارند. شهرداری به تنهایی قادر به حل مشکلات نیست.
هرچیزی بهایی دارد

نشست مشترک اتاق اصناف و شهردار تهران با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، غلامعلی حداد عادل مشاور عالی مقام معظم رهبری، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، علی توسطی رئیس و هیات رئیسه اتاق اصناف تهران، قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف ایران، شهرداران مناطق ۱۱- ۱۲- ۱۵- ۱۶- -۱۸- ۱۹ تهران، مدرس زاده مشاور شهردار تهران، روسای اتحادیههای صنفی و هیات امنای بازاریان و اصناف تهران عصر روز یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ در محل سالن اجلاس این اتاق برگزار شد.حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست با بیان اینکه دستهای خبیث پیدا و پنهان نرخ ارز را به یک باره و به صورت حیرتآور بالا برد اما با واقعیتهای اقتصادی همخوانی ندارد گفت: تدابیری انجام شده است که ثبات به نرخ و بازار ارز برگردد.وی افزود: از زمانی که تحریمها شدت گرفت شاهد افزایش نرخ ارز بودیم  و در ۲ هفته اخیر افزایش قیمتها اوج گرفته است. اما هر چیزی بهایی دارد و استقلال بهای خود را دارد، این سختیها بهای استقلال است. هر ملتی که بهای استقلال را بدهد در نهایت به جای خوبی میرسد‌‌.

در  جلسه چه گذشت؟

در نشست مشترک اتاق اصناف و شهردار تهران که با محوریت هماندیشی و همفکری در راستای بررسی و پیگیری مسائل مبتلابه فیمابین اصناف و بازاریان با برخی مناطق شهرداری تهران برگزار شد، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، علی توسطی، رئیس اتاق اصناف تهران، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و غلامرضا حداد عادل، مشاور عالی مقام معظم رهبری و قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف ایران به سخنرانی پرداخته و ضمن بیان نکته نظرات خود در خصوص موضوعات فیمابین نسبت به همت همه مسئولان صنفی و شهرداری برای مدیریت شهری و خدمت رسانی به شهروندان به بهترین شکل تاکید کردند.در جریان این نشست برخی از روسای اتحادیههای صنفی به نمایندگی از سوی دیگر اتحادیهها ضمن تاکید بر نقش و تاثیر فعالیتهای اصناف برای مدیریت شهری به بیان برخی مشکلات و چالشهای صنوف تحت پوشش خود از جمله عوارض پسماند، فعالیت دستفروشان، برگزاری نمایشگاههای مختلف از سوی شهرداریها، مشکلات صنوف آلاینده و صدور سند آنها به لحاظ انتقال به شهرکهای صنعتی، تغییر کاربری برخی مجتمع ها، چاههای جذبی موجود در بازار، مشکلات صنوف حملونقل شهری و عوارضهای سنگین آنها، فقدان وجود استاندارد در تابلوهای شهری به لحاظ زیباسازی و موارد متعدد دیگر پرداخته و از شهردار تهران خواستار رسیدگی به مسائل مطروحه شدند.در پایان این نشست شهردار تهران با جمعبندی مطالب عنوان شده به سوالات روسای اتحادیههای صنفی پاسخهای لازم را ارائه کرده و توافق خود را نسبت به پیشنهاد رئیس اتاق اصناف تهران مبنی بر تشکیل کارگروه مشترک فیمابین اصناف و شهرداری جهت بررسی مشکلات صنوف مختلف اعلام داشت. همچنین مقرر شد تمام مطالب از سوی اتاق جمعبندی و برای پیگیری و بررسی بیشتر در اختیار شهرداری قرار گیرد.

هرچیزی بهایی دارد

غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دستهای خبیث پیدا و پنهان نرخ ارز را به یک باره و به صورت حیرتآور بالا برد اما با واقعیتهای اقتصادی همخوانی ندارد گفت: تدابیری انجام شده است که ثبات به نرخ و بازار ارز برگردد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دستهای خبیث پیدا و پنهان نرخ ارز را به یک باره و به صورت حیرتآور بالا برد اما با واقعیتهای اقتصادی همخوانی ندارد گفت: تدابیری انجام شده است که ثبات به نرخ و بازار ارز برگردد. حداد عادل رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه امروز در نشست مجمع عمومی اتاق اصناف تهران اظهارکرد: تغییرات نرخ ارز برای اصناف مشکلهایی ایجاد کرده و انصاف نمیتوانند وضعیت فردای خود را پیشبینی کنند. اتحادیههای صنفی در ۲ هفته گذشته با نوسان نرخ گرفتار شدهاند. اینکه نتوانیم فردای خود را پیشبینی کنیم و اقتصاد مشخص نباشد همه را سردرگم میکند. وی افزود: از زمانی که تحریمها شدت گرفت شاهد افزایش نرخ ارز بودیم  و در ۲ هفته اخیر افزایش قیمتها اوج گرفته است. اما هر چیزی بهایی دارد و استقلال بهای خود را دارد، این سختیها بهای استقلال است. هر ملتی که بهای استقلال را بدهد در نهایت به جای خوبی میرسد‌‌. وی افزود: در ۱۰ سال گذشته شاهد افزایش نرخ ارز بودهایم اما جهشهای هفتههای اخیر حیرتآور بود.از وقتی تحریمها شدت گرفت نرخ ارز ۳ هزار و ۵۰۰ تومان و افزایش آن تدریجی بود اما اخیرا به یکباره افزایش یافت. حداد عادل ادامه داد: حتی روزهای تعطیل هم نرخ ارز بالا میرود اما باید توجه داشت که تلاطمهای بازار ارز ربطی به واقعیتهای اقتصادی کشور ندارد و به توطئهها و دستهای پشت پیدا و پنهان مربوط است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: تدبیرهایی انجام شده است که ثبات به نرخ و بازار ارز برگردد؛ باید در نظر داشت که داشتن استقلال بهایی دارد و سختیهایی برای مردم ایجاد کرده است و هر ملتی بهای استقلال را طی کند به نتایج آن میرسد. وی اظهارکرد: نتیجه این دستهای خبیث پنهان همان ایجاد نگرانی برای دخترهای دانشآموز است که چه بساطی راه انداختند؛ رسانههای امریکایی با دنبال ایجاد روایت هایی هستند که دولت ایران خودش این کارها رو میکنند که این اظهارات واقعا عجیب است.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این دستهای خبیث یک روز از خیابانهای سر در میآورند، یک روز در بازار یک روز هم از مدارس دخترانه سر در میآورند.

اصناف در دل مردم، با مردم و خود مردم هستند

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه اظهارکرد: شهرداری، شورای شهر و اصناف ارتباطات خوبی با یکدیگر دارند و باید در کنار هم مسائل و مشکلات را حل کنند. افراد حتی پس از پایان زندگی دنیوی نیز با شهرداری کار دارند. شهرداری به تنهایی قادر به حل مشکلات نیست.

وی ادامه داد: بسیاری از مسائل زندگی ما با اصناف پیچیده شده و این افراد کمک حال ما هستند. اصناف نیز باید به شهرداری در امور کمک کنند. قطعا ما همیشه در کنار بازار و بازاریان هستیم. وی افزود: امسال قبل از شروع اقدامات مربوط به تدوین بودجه سال آینده، موضوع تدوین برنامه چهارم شهر تهران را در دستور کار قرار دادیم و سعی کردیم براساس مشکلات مهم پایتخت، برنامه چهار سال آینده شهر را تدوین کنیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات تهران را در سال آتی حل کنیم. رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: بودجه ۱۴۰۲ شهرداری برشی یک ساله از برنامه چهارساله شهر تهران است که میتواند حرکتی جدید را در پایتخت ایجاد کند و باعث ایجاد تفاوت‌‌هایی محسوس در سطح شهر نسبت به امسال شود.  چمران با بیان این که در لایحه بودجه شهرداری تهران برای سال آینده، ابتدا رقم کل بالغ بر ۷۸ هزار میلیارد در نظر گرفته شده بود، عنوان کرد: بودجه کل بودجه مصوب ۱۴۰۱ حدود ۵۱ هزار میلیارد تومان است که این رقم در شرف محقق شدن قرار دارد. البته شهرداری پیشبینی میکند که بتواند بیش از این مقدار را تا پایان امسال محقق کند و باید تا پایان سال صبر کنیم تا ببینیم چقدر از بدهیهای دولت و شهروندان به شهرداری پرداخت میشود و درآمدهای امسال شهرداری تهران در نهایت به چه رقمی میرسد.

حال تهران خوب نیست

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در سخنانی کوتاه پیرامون چالشهای تهران گفت: شهر ما چالشهای بسیاری دارد و زیرساختهایش فرسوده شده است. در کنار این موارد مردم نیز از وجود مشکلات در پایتخت ناراحتند.

وی در ادامه تاکید کرد: مدیریت شهری تهران در این سالها فراز و فرودهای بسیاری داشته و به نقطه مطلوب نرسیده است. گام نخست برای رسیدن به نقطه مطلوب خدمت به مردم در جهت افزایش رضایت آنها و تلاش برای ایجاد پیشرفت در جامعه است.

عملکرد شهرداری بسیار گسترده است

شهردار تهران افزود: شهرداری ممارست حداکثری با زندگی مردم از تولد تا مرگ دارد و اگر تصمیمی بگیرد اثر آن بلافاصله در زندگی مردم عیان میشود. از طرفی برخلاف سایر دستگاهها حوزه عملکردی شهرداری بسیار گسترده است و این دلایل باعث میشود مدیریت شهری در نقطهای بایستد که اثراتی جدی بر روی زندگی مردم داشته باشد.

ظرفیت شهرداری برای حل مشکلات کافی نیست

زاکانی با اشاره به راهبردهای مدیریت شهری جدید در اداره تهران گفت: مشکلات تهران زیاد است و ظرفیت شهرداری برای حل آن کافی نیست. به همین جهت راهبرد مدیریت مشارکتی و استفاده از ظرفیت سایر دستگاهها را سرلوحه کار خود قرار دادهایم و اکنون نیز به کمک و مشارکت اصناف در پیشبرد اهداف خود و حل بخشی از مشکلات تهران نیاز داریم.

وی ادامه داد: در بعدی دیگر سعی کردیم نسبت به تمامی مسائل مرتبط با تهران مسئولیت پذیر باشیم و حتی در مواردی که وظیفهای بهطور مستقیم متوجه شهرداری نیست، در تلاش بودیم به دستگاههای مسئول در انجام وظایفشان کمک کنیم. بهعنوان مثال در حیطه ساخت مسکن شهرداری مسئولیت مستقیم ندارد اما با تشکیل قرارگاه و انعقاد تفاهمنامههای مختلف زمینه را برای مشارکت و ایجاد تسهیلات در ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی فراهم کردیم.

وی تأکید کرد: تهران غیر از هویت پایتخت بودن هیچ هویت دیگری ندارد در حالی میتواند از نظر معماری، علمی و … هم همین داشته باشد. تهران طلاست ولی باید آن را استخراج کرد.

زاکانی افزود: سال گذشته ۵۵۰ هزار تن آسفالتریزی کردیم. امسال به ۷۷۰ هزار تن رسیده و سال آینده به یک و نیم میلیون تن میرسد که به دلیل خرید و احداث ۲ کارخانه جدید آسفالت است.

نوسازی و توسعه حملونقل عمومی

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم نوسازی ناوگان حملونقل عمومی در پایتخت، افزود: ۵۰۷ هزار میلیارد تومان بودجه برای نوسازی و توسعه حملونقل عمومی نیاز داریم، این عدد آنقدر بزرگ است که اگر بخواهیم در تأمین آن تنها به منابع عمومی و بودجه دولت تکیه کنیم، نوسازی حملونقل عمومی تهران سالها زمان میبرد؛ اما ما با به کارگیری خلاقیت، استفاده از ظرفیتهای تهران و همچنین مولدسازی داراییهایمان انشاءالله در مدت زمان کمتری بودجه ۵۰۷ هزار میلیارد تومانی را تأمین خواهیم کرد.

زاکانی در پایان تاکید کرد: در مسیر توسعه حملونقل عمومی پایتخت ان شاالله هفته آینده ۴ ایستگاه در خط ۶ متروی تهران به طول ۹ کیلومتر افتتاح خواهد شد.

تکریم ارباب رجوع را سرلوحه کارمان قرار دهیم

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف ایران نیز در این نشست اظهارکرد: اصناف و شهرداری از یک خانواده هستند. همانطور که توقع میرود در کنارهم بنشینیم و مشکلات مردم را از سر راه برداریم. متاسفانه اکنون میان ما مشکلاتی است که باید بررسی و حل شود.

وی در ادامه افزود: چه بخواهیم، چه نخواهیم فاصلهای کوتاه میان ما و مردم ایجاد شده است. باید ببینیم چرا این فاصله ایجاد شده است؟ متاسفانه فاصله ایجاد شده به دلیل نامهربانی ادارات و مسئولان است. مردم ما بسیار خوب و محترم هستند و همه مشکلات موجود را تحمل میکنند و پای این انقلاب ایستادهاند پس سزاوار احترام هستند.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mqvgb