-
معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد

لزوم بومی‌سازی استانداردهای بین‌المللی

گروه صنعت: همایش هفته ملی استاندارد در محل سالن اجلاس سران قوا برگزار شد.

به ‌ گزارش صمت در این مراسم محمد مخبر معاون اول رئیس ‌ جمهوری، سیدرضا فاطمی ‌ امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، روح ‌ اله دهقانی ‌ فیروزآبادی سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست ‌ جمهوری، سیدمهدی اسلام ‌ پناه رئیس سازمان ملی استاندارد و جمعی از نمایندگان خانه ملت حضور داشتند و از تولیدکنندگان نمونه در حوزه رعایت استاندارد قدردانی شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش اعلام کرد: صادرات کشور با حرکت شتابنده ‌ رو به رشد است و فقط ۳ . ۵ میلیارد دلار تا خداحافظی با حذف نفت از تراز تجاری کشور فاصله داریم.

ضرورت تبدیل شدن به مرجعیت استاندارد در منطقه

محمد مخبردزفولی، معاون اول رئیس ‌ جمهوری در همایش هفته ملی استاندارد گفت: با اشاره به نارضایتی مردم در تولید برخی از کالاها گفت: چرا لباسشویی، ظرفشویی و یخچال ایران نمی ‌ تواند با محصولات مشابه خارجی رقابت کند؟ چرا محصولات تولیدی ما یک سال کار می ‌ کنند؟ واردات علاوه ‌ بر افزایش نرخ بیکاری، باعث خروج ارز از کشور می ‌ شود. این نقاط ضعف را با تدوین و ارتقای استانداردها می ‌ توان حل کرد. دولت باید بدون ملاحظه از ایمنی و سلامت مردم پشتیبانی کند.

او افزود: سازمان ملی استاندارد بیش از هر نهاد دیگری، امانت از مردم در اختیار دارد و هیچ نهادی نمی ‌ تواند در این زمینه با سازمان ملی استاندارد رقابت کند. امانت ‌ های حیاتی یعنی جان، مال، خوراک، پوشاک و زندگی مردم در دست این سازمان است.

مخبردزفولی با بیان اینکه اگر غذا ناسالم باشد، مردم آسیب می ‌ بینند، گفت: خرابی یک وسیله برقی و وسیله نقلیه باز متوجه شما می ‌ شود به همین دلیل زمانی که هر نهادی از سازمان ملی استاندارد شکایت می ‌ کند، من آن را به ‌ عنوان یک نقطه قوت در نظر می ‌ گیرم، چراکه نشان می ‌ دهد شما کار خود را درست انجام می ‌ دهید.

معاون اول رئیس ‌ جمهوری با بیان اینکه تساهل و تسامح در بحث استاندارد بی ‌ معناست، افزود: حق نداریم در این زمینه گذشت کنیم و اگر استانداردها به بهترین شکل خود اعمال شوند، شاهد بسیاری از مسائل پیش آمده نخواهیم بود.

وی با اشاره به مهم ‌ ترین بحث ‌ های مطرح ‌ شده در سازمان ملی استاندارد گفت: ما در زمینه شاخص ‌ های استاندارد مشکل داریم این خلأها باید به دقت بررسی شود و شاخص ‌ های استانداردها را با توجه به تحولات تغییر بدهیم. بخش زیادی از زندگی مردم دیجیتال است و استانداردها باید در این زمینه تدوین شود.

معاون اول رئیس ‌ جمهوری با اشاره به تقویت بحث تولیدات دانش ‌ بنیان ادامه داد: کشور به ‌ لحاظ دیپلماسی و موقعیت جغرافیایی باید به مرجعیت استاندارد در منطقه تبدیل شود.

وی صادرات را کلید رشد اقتصادی کشور دانست و گفت: برای تقویت صادرات کشورها باید استانداردهای ما را قبول کنند. باید در این زمینه وقت بگذاریم استانداردها را از شکل بومی خارج و در مرحله نخست منطقه ‌ ای سپس بین ‌ المللی کنیم.

مخبردزفولی تصریح کرد: باید به نقطه ‌ ای برسیم که مراکز استانداردسازی بومی ما در کشورهای دیگر نیز موضوعیت پیدا کنند.

وی با اشاره به لزوم بومی ‌ سازی استانداردهای بین ‌ المللی تصریح کرد: شفافیت مبارزه با فساد و تعارض ‌ ها با استانداردها حل می ‌ شود. متاسفانه محصولات کنسروی ما حتی نمی ‌ توانند در تاریخ مقررشده سلامت خود را حفظ کنند.

ضرورت استانداردسازی کالاهای پیچیده

سیدرضا فاطمی ‌ امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش هفته استاندارد در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی گفت: سال گذشته ۴۸ . ۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و در مقابل ۵۲ میلیارد دلار واردات برای کشور به ثبت رسید که حاکی از روند رو به رشد صادرات غیرنفتی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم اقدامات فوری در حوزه استاندارد اشاره کرد و گفت: در این حوزه باید بر ۳ اقدام تمرکز کرد که در حوزه صادرات غیرنفتی، هماهنگی با موسسات و نهادهای استاندارد دیگر کشورها به ‌ شدت نیاز است. وی ادامه داد: در این راستا باید به استاندارد محصولات پیچیده مانند برخی داروها، تجهیزات و... که کشورهای کمتری قادر به تولید آنها هستند، توجه کرد.

فاطمی ‌ امین بیان کرد: اکنون رتبه پیچیدگی ایران در جهان ۶۵ است که تلاش می ‌ شود تا این رتبه در ۴ سال آینده به کمتر از ۴۰ برسد. فاطمی ‌ امین اظهار کرد: اقدام دیگر، نیاز به یکپارچگی در حوزه استاندارد است که در جلسه اخیر شورای ‌ عالی استاندارد مطرح و از سوی رئیس ‌ جمهوری نیز مورد پذیرش قرار گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم تعامل با کشورهای طرف تجاری برای تایید استانداردهای یکدیگر تاکید کرد و گفت: این امر مهم نقطه عطفی برای کشورمان خواهد بود تا از تولیدات و صادرات منبع ‌ پایه به صادرات محصولات پیچیده حرکت کنیم و در همین راستا باید دقت و صحت برخی استانداردها اصلاح شود.

او یادآوری شد: استاندارد سه کارکرد دارد که نخستین آن احراز حداقل کیفیت است که بیشتر برای کالاهای نهایی موضوعیت دارد.

وی ایجاد زبان مشترک و مدیریت دانش را دیگر کارکردهای استاندارد برشمرد که همه این کارکردها در ۵ سطح محصول، فرآیند، سازمان، جامعه و زندگی موضوعیت می ‌ یابد.

فاطمی ‌ امین به چالش استاندارد ترجمه ‌ ای مانند یورو ۴ و ۵ اشاره کرد و گفت: چرا نباید مرجعیت استاندارد و استاندارد بومی در کشور داشته باشیم؟ این یک حوزه کاری وسیع است به ‌ طوری که می ‌ توان با سازکاری حتی اعضای هیات ‌ علمی دانشگاه ‌ ها را به سمت تدوین استانداردها در کنار ارائه مقالات پژوهشی سوق داد و در نظام رتبه ‌ بندی آنها موثر واقع شود.

لزوم اصلاح ساختار سازمان استاندارد

در ادامه همایش، سیدمهدی اسلام ‌ پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: بی ‌ توجهی تاریخی به نظام استاندارد کشور تاسف ‌ برانگیز است و در این زمینه، اصلاح ساختار این سازمان برای انجام ماموریت ‌ های جدید ضروری است.

معاون رئیس ‌ جمهوری در ادامه سخنان خود افزود: کیفیت حق مردم است و سازمان ملی استاندارد ایران، وکیل مردم در احقاق این حق است. در دولت سیزدهم که مصادف با دوره تحولی سازمان ملی استاندارد ایران است، اجرای بسیاری از تکالیف که شاید در ادوار گذشته مورد بی ‌ توجهی قرار گرفته بود، در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در دوره تازه فعالیت این سازمان، ارزیابی انطباق و صدور گواهی انطباق حلال آغاز شد، استانداردهای تعلیق شده صنعت خودرو رفع تعلیق و مفهوم دیپلماسی استاندارد و کیفیت اجرایی شد.

او ادامه داد: در این مدت، شورای ‌ عالی استاندارد پس از ۲۰ سال با حضور مقام ‌ های عالی دولت احیا و مدل کیفیت جهان استاندارد تدوین شد. همچنین اسلام ‌ پناه از استانداردسازی محصولات دانش ‌ بنیان و نوظهور در راستای تسریع ‌ تجاری ‌ سازی آنها خبر داد و اظهار کرد: تدوین سازکارهای جدید و تعریف طرح ‌ هایی برای مقابله با کم ‌ فروشی، تدوین سند یکپارچه غذا و راه ‌ اندازی پردیس نوآوری و مرکز رشد ایده ‌ های نوآورانه در پژوهشگاه سازمان ملی استاندارد ایران از دیگر اقدامات انجام ‌ شده در این مدت است.

استاندارد و دانش بنیان ها

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست ‌ جمهوری گفت: محصولات دانش ‌ بنیان باید مطابق با استانداردهای جهان باشد، اقتصاد دانش ‌ بنیان زمانی شکل می ‌ گیرد که بتوانیم زیرساخت ‌ های توسعه علم و فناوری را در کشور گسترش دهیم.

روح ‌ اله دهقانی ‌ فیروزآبادی در ادامه آیین ‌ گرامیداشت روز ملی استاندارد، ایجاد بازار واقعی برای محصولات ایران ‌ ساخت را ضروری دانست و افزود: بازار داخلی ناموس ملی است، سازمان ملی استاندارد باید محصولات و خدمات دانش ‌ بنیان را با استانداردهای روز جهان انطباق دهد. هر میزان از بازار داخلی که در اختیار خارجی ‌ ها باشد، آسیب به کیان این کشور است؛ بنابراین به این موضوع باور داریم که سازمان ملی استاندارد می ‌ تواند در نقطه ‌ ای قرار بگیرد که الزام و مقررات استفاده از استاندارد داخلی را در صنعت، معدن، نفت، انرژی و کشاورزی ایجاد و تضمین کند.

او از اهمیت استانداردسازی در توسعه بازار محصولات دانش ‌ بنیان گفت و ادامه داد: بزرگ ‌ ترین فناوری ‌ هایی که بشر برای افزایش کیفیت، ایجاد گفتمان در حوزه علم به آن دست پیدا کرد، تحت عنوان استاندارد است. اقتصاد دانش ‌ بنیان زمانی شکل می ‌ گیرد که بتوانیم زیرساخت ‌ های توسعه علم و فناوری را در کشور توسعه دهیم. نقطه اصلی که از طریق آن اقتصاد دانش ‌ بنیان شکل می ‌ گیرد، نهادهای اجرایی و صنایع بزرگ کشور هستند.

وی صنعت نوآور را صنعتی هم ‌ سو با نوآوری دانش ‌ بنیان ‌ ها دانست و گفت: از شاخصه ‌ هایی که در تعریف صنعت نوآور موردتوجه بوده، این است که صنعت نوآور، صنعتی است که حداقل در سطحی از گردشگر مالی، سابقه ‌ اش صرف همکاری با شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان شود. استاندارد به ‌ عنوان یک ابزار مهم تنظیم ‌ گری در دانش ‌ بنیان، یکی از بزرگ ‌ ترین محرک ‌ ها و انگیزه ‌ ها برای فعالان اقتصادی هر کشور است. در حوزه دانش ‌ بنیان این موضوع بسیار چشم ‌ گیرتر و جدی ‌ تر است.

یکی دیگر از کمک ‌ هایی که زیست ‌ بوم دانش ‌ بنیان کشور و شبکه نوآوری می ‌ تواند به سازمان و موسسه استاندارد کند، کمک به تدوین استاندارد است.

وی گفت: شبکه آزمایشگاهی کشور با کمک موسسات و سازمان استاندارد توسعه پیدا می ‌ کند و اگر تمام نهادهای دولتی در شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌ های راهبردی عضو شوند، این همکاری قطعا می ‌ تواند به سازمان ملی استاندارد کمک ویژه ‌ ای کند تا در تدوین و توسعه استانداردها و بروزرسانی انجام شود.

شکل گیری دیپلماسی استاندارد و کیفیت

در ادامه احسان ساده، معاون ارزیابی کیفیت خدمات و کالای سازمان ملی استاندارد ایران از شکل ‌ گیری مفهوم دیپلماسی استاندارد و کیفیت در راستای توسعه و تسهیل صادرات خبر داد.

وی افزود: این ایده برای نخستین ‌ بار از سوی جمهوری اسلامی ایران در نشست اخیر کشورهای عضو سازمان جهانی استاندارد (ایزو) مطرح شد که یکی از سیاست ‌ های جدید این سازمان در دوره تحولی است.

وی در ادامه بر لزوم توجه به استانداردهای بومی تاکید کرد و آن را اساس یک نظام استاندارد کارآمد برشمرد و ادامه ‌ داد: این مهم و پرهیز از استانداردهای ترجمه ‌ ای، از نخستین سیاست ‌ های این سازمان در دولت سیزدهم است.

ساده یکی دیگر از سیاست ‌ های سازمان ملی استاندارد ایران را ورود به حوزه خدمات برشمرد و اظهار کرد: در حال ‌ حاضر خدمات بخش اعظم تولید ناخالص ملی کشورها را به خود اختصاص می ‌ دهد، اما در کشور ما مغفول مانده است. در ۱۰ ماه اخیر این سازمان برای نخستین ‌ بار در ۱۰۰ سال سابقه خود به حوزه استانداردسازی و ارزیابی انطباق خدمات ورود کرده است. ساده همچنین از استانداردسازی کالاها و خدمات دانش ‌ بنیان و نوظهور و تدوین بسته ویژه ‌ ای برای این مهم خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*