شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11 May 2024
کد خبر: 20285
تاریخ انتشار: 1401/08/11 08:05

نظارتی بر بازار برنج وجود ندارد

فرامرز علی‌نیا رئیس سابق موسسه تحقیقات برنج کشور

بازار محصولات کشاورزی رها شده است. البته این مشکل تنها مربوط به برنج نیست.

دولت باید بهطور مقتدرانه در این بخش نظارتهای لازم را داشته باشد. بخش مرکبات نیز روی زمین مانده و باوجود افزایش تولید هیچ برنامهای برای صادرات وجود ندارد.

در دنیا برای میزان تولید داخل و صادرات محصولات استراتژیک برنامهریزی مشخص وجود دارد.

اصلیترین علت این افزایش قیمت نیز نبود نظارت است. در نتیجه این عدمنظارت این روزها، قیمت و کیفیت برنج کمتر موردتوجه قرار گرفته و منجر به آشفتگی بازار شده است.

کیفیت برنجهای عرضهشده در استانهای تولیدکننده نشان از تخلفی بزرگ و سودهای زیاد برای فرصتطلبان این بازار داشته و در نهایت احتمال افزایش نرخ برنج در آبان وجود دارد.

متاسفانه نظارتی بر بازار برنج وجود ندارد و این در حالی است که تنها نرخ برنج نیست که با حرکت از مناطق شمالی به شهرهای بزرگ دستخوش تغییر میشود، بلکه کیفیت این برنج نیز تغییر میکند.

برنجی که در شمال با ۲ تا ۳ درصد خرده میتوان تهیه کرد در تهران میزان خردههای آن به ۱۰ تا ۱۲ درصد میرسد و احتمال ناخالصی آنهم بهشدت بالا میرود و هیچکس هم در این زمینه پاسخگو نیست.

 این در حالی است که در یک ماه گذشته، ۸۰ درصد تولیدات برنج فجر استان گلستان با هدف مخلوط کردن با برنج درجه یک به فروش رسیده است. متاسفانه کشاورز سودی نمیبرد و بازار در دست دلالان است.

علاوه بر شرایط آبوهوایی مناسب، یکی دیگر از دلایل افزایش تولید برنج، استقبال کشاورزان از کشت دوم برنج (برنج رتون) است؛ یعنی بهدلیل افزایش قیمت برنج، بخش عمدهای از کشاورزان مازندرانی اقدام به کشت دوم این محصول کردهاند که موجب افزایش تولید شده و براساس برآوردها به نظر میرسد امسال میزان تولید برنج در کشور بیش از ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن باشد.

با عرضه مناسب و واردات، این محصول در حد نیاز کشور و حتی بیشتر از نیاز بازار بوده؛ در نتیجه نرخ برنج باید در محدوده ۸۰ هزار تومان قرار گیرد. نرخی که در حال حاضر شاهد آن نیستیم.

تحقق این شرایط نیازمند کنترل دقیق بازار است، اما ظاهرا این روزها بازار مریض است و باید اقدامات کنترلکنندهای برای آن در نظر گرفت.

از سوی دیگر، بعد از جهشی که در نرخ برنج از سال ۱۴۰۰ رخ داد، کشاورزان اولویت خود را حفظ منافع مالی قرار دادند و به همین علت، دیگر تمایل به فروش محصول برنج خود با هر قیمتی ندارند.

در نتیجه کشاورزان از اواخر مرداد شالیهای خود را به بازار عرضه نکردهاند و منتظر بالا رفتن بیشتر قیمتها هستند. در این شرایط، وظیفه کنترل و مدیریت بازار بر عهده دولت است.

در سال جاری کشاورزان در حجم بالایی برنج کاشته و تولید افزایش یافته؛ در نتیجه پیشبینی میشود با توجه به افزایش تولید برنج امسال، تولید از ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن نیز بیشتر میشود.

بهتر است دولت بر میزان واردات برنج خارجی نیز مدیریت داشته باشد. این در حالی است که برنجهای هندی وارداتی هم کیفیت خوبی ندارند.

در شرایطی که تقاضا ثابت باشد و عرضه بیشتر شود، نرخ برنج میشکند. انتظار میرود با توجه به شرایط موجود، کشاورز به توان مصرفکننده بیشتر توجه کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4m8a55