شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 98810
تاریخ انتشار: 1402/09/21 07:55

مقایسه فرش دستباف انواع شهرها

ایران زمین در سده‌های مختلف فرش‌های دستباف متحیر کننده بسیاری را ارائه داده است. شهرهای بسیاری وجود دارند که فاخرترین آثار را بافته و روانه بازار می‌کنند. روزبه‌روز بر زیبایی، خلاقیت و چشم‌نوازی آثار افزوده می‌شود و می‌توان شاهد ترکیب آثار نیز بود. باید توجه داشته باشید که هر شهر در کشور آثار متفاوتی از فرش‌ها را ارائه می‌دهد که در قالب مقایسه فرش دستبافت انواع شهرها می‌توان به تفاوت آن‌ها در رج‌ها، تاروپود و... اشاره کرد.
مقایسه فرش دستباف انواع شهرها

ایران زمین در سده‌های مختلف فرش‌های دستباف متحیر کننده بسیاری را ارائه داده است. شهرهای بسیاری وجود دارند که فاخرترین آثار را بافته و روانه بازار می‌کنند. روزبه‌روز بر زیبایی، خلاقیت و چشم‌نوازی آثار افزوده می‌شود و می‌توان شاهد ترکیب آثار نیز بود. باید توجه داشته باشید که هر شهر در کشور آثار متفاوتی از فرش‌ها را ارائه می‌دهد که در قالب مقایسه فرش دستبافت انواع شهرها می‌توان به تفاوت آن‌ها در رج‌ها، تاروپود و... اشاره کرد. در واقع نقوش ایجاد شده در فرش دستباف نیز سبک خاصی دارند و مختص شهر خاصی هستند که گاهی با یکدیگر تلفیق می‌شوند تا مخاطب را به وجد آورند. شهرهای تبریز، مشهد، اصفهان، کاشان، قم، نایین، کرمان، همدان و... از برجسته‌ترین آثار را بافته و روانه بازار می‌کنند که با مقایسه فرش دستباف بین شهرها در مجموعه آقای فرش، می‌توان از ویژگی ممتاز هر یک آگاهی یافت.

 

فرش دستباف تبریز

اگر به‌دنبال بهترین، باکیفیت‌ترین و جذاب‌ترین فرش دستباف و خرید فرش در ایران هستید، بی‌شک فرش دستباف تبریز می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. این شهر متمدن توانسته با آثار بی‌نظیر دستبافت خود هر بیننده‌ای را مسحور نماید. از ویژگی‌های برجسته فرش تبریز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

شماره

ویژگی‌ها

1

تولید در رج‌شمار‌های بالا

2

وجود ظرافت بالا و ریزبافی چشم‌نواز

3

استفاده از الیاف طبیعی و مرغوب و از جنس پشم، ابریشم و مرینوس

4

تنوع بالا در طرح و رنگ و نقش

5

ارتفاع کم نخ خاب یا پرز

6

افزایش استحکام و مقاومت به‌دلیل بافت دو پود در هر رج

7

عدم وجود فضای خالی در طرح‌ها

8

دارای ابعاد و اندازه‌های مختلف

 

 

فرش دستباف اصفهان

شهر اصفهان در ایران توانسته در هر زمینه‌ای خوش بدرخشد. یکی از این زمینه‌ها بافت فرش دستباف است که زیبایی و خلاقیت در آن‌ها موج می‌زند و جذابیت را به چشمان بینندگان هدیه می‌دهد. مقایسه فرش دستباف اصفهان با دیگر نقاط باعث می‌شود تا با ویژگی‌های ممتاز این فرش آشنا شوید و خرید فرش دستباف را با خیال راحت انجام دهید . از جمله این ویژگی‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد.

شماره

ویژگی‌‌ها

1

وجود نقش‌های درشت

2

وجود طرح‌ گل و بته

3

استفاده از رنگ‌های سرمه‌ای، سبز، لاکی و... در حاشیه و زرد و طلایی در طرح‌های آن

4

رج‌شمارها بین 50 تا 70

5

وجود ارتفاع کوتاه پرزها

6

وجود چله ابریشم

7

دارای ابعاد مختلف

 

فرش دستباف کرمان

فرش دستباف کرمان یکی از زبانزد ترین فرش‌های ایران به‌ حساب می‌آید. فرش‌های تولید شده در این شهر به‌گونه‌ای هستند که شما هرچه بیشتر از آن‌ها استفاده کنید، زیبایی و دلربایی فرش نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه می‌توان به ماندگاری بالا فرش پی برد که این همان چیزی است که هر خریداری به آن تمایل دارد. از ویژگی‌های خاصی که در مقایسه فرش دستباف انواع شهرها و کرمان در مجموعه آقای فرش قابل توجه هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

شماره

ویژگی‌ها

1

طول عمر بالا و چشم‌نواز شدن آن پس از هر پاخوردگی

2

استفاده از پشم مرغوب و باکیفیت

3

نخ چله از جنس پنبه مرغوب

4

وجود طرح و نقوش خاص و متفاوت

5

دارای طیف رنگی قرمز و آبی و استفاده از رنگ‌های متنوع

 

 

فرش دستباف همدان

شهر همدان نیز جزء سرآمدترین‌های فرش دستباف در ایران به‌ حساب می‌آید و می‌تواند در مقایسه فرشهای دستباف در جایگاه خوبی قرار گیرد. در این شهر باشکوه نیز می‌توان بافندگان خلاقی را مشاهده کرد که روز‌به‌روز بهترین و باکیفیت‌ترین آثار را ارائه می‌دهند. ویژگی‌های فرش دستباف همدان به شرح زیر هستند.

شماره

ویژگی‌ها

1

عدم بافت در ابعاد بسیار بزرگ

2

دارای رج‌شمار متفاوت و بین 15 تا 40

3

فرش دارای ضخامت بالا و پرز بلند

4

استفاده از رنگ طبیعی

5

استفاده بیشتر از رنگ سرمه‌ای و قرمز

 

فرش دستباف کاشان

زمانی که نام شهر کاشان را به گوش می‌رسد، در کنار گلاب‌گیری مطرح و جذاب آن، فرش‌های رنگارنگ و جذاب این شهر نیز در ذهن تداعی می‌شوند. شهر کاشان نیز با خلاقیت و هوش و ذکاوت بافندههای خود توانسته بهترین و باکیفیت‌ترین فرش‌های دستباف را روانه بازار کند و مخاطبان را مجذوب خود نماید. در ادامه ویژگی‌های ممتاز فرش دستباف کاشان بیان شده‌اند.

شماره

ویژگی‌ها

1

استفاده از الیاف طبیعی نظیر الیاف ابریشم، الیاف پشمی، کرک و...

2

دارای ریزبافی و وجود ظرافت بالا و بافت منظم

3

دارای بافت دو پوده

4

استفاده ماهرانه از رنگ‌های کرم، نخودی، آبی الماسی، مسی و...

5

دارای رج‌شمار بین 27 تا 40

6

بافته شده در ابعاد و اندازه‌های مختلف

7

دارای طرح‌های متنوع و مختلف نظیر لچک و ترنج، افشان، محرابی، گلدانی و...

8

وجود تقارن در همه فرش‌ها

 

فرش دستباف مشهد

خراسان که سالیان سال است مهد افراد هنرمند بوده و است، در زمینه بافتن فرش نیز تبحر داشته و سالانه فرش‌های باکیفیت و مرغوب بسیاری را به مخاطبان خود ارائه می‌دهد. ویژگی‌های فرش مشهد که باعث ایجاد تمایز بین آن و دیگر فرش‌های دستباف شده، در ادامه عنوان شده‌اند.

شماره

ویژگی‌ها

1

وجود طرح‌های ترکیبی ، اصفهان و...

2

استفاده از الیاف مرغوب پشمی

3

دارای رج‌شمار بین 30 تا 35 و گاها 40

4

دارای تنوع بالا در ابعاد و اندازه و بافت فرشی با مساحت 100 مترمربع

5

دارای طرح و نقش‌های مختلف نظیر ماهی، پرندگان، انسان و...

 

سخن پایانی

شهرهای بسیاری در ایران هستند که فرش‌های دستباف همچنین تابلو فرشهای دستباف باارزش و بسیار باکیفیتی را تولید می‌کنند که قیمت تابلو فرش دستباف به ظرافت و کیفیتی که دارد ارزش بالایی دارد. تمامی این فرش‌ها با ظرافت و دقت بافته شده‌اند تا هیچ جای نگرانی برای مخاطب برجای نگذارند. شهرهای اصفهان، کرمان، همدان، قم، مشهد و... از جمله شهرهایی به حساب می‌آیند که باکیفیت‌ترین فرش‌های دستباف را روانه بازار کرده و با خلاقیت و طراحی خود، مخاطب را شگفت‌زده می‌سازند. هر شهر ویژگی‌های مختلفی داشته و شما نمی‌توانید یک طرح یکسان را در هر شهر مشاهده نمایید؛ در واقع طرح‌های موجود تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند و تاروپود بافته شده آن‌ها متفاوت هستند و با مقایسه فرش دستباف انواع شهرها در مجموعه آقای فرش می‌توان به گستره شگفتی‌های این هنر ایرانی پی برد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4jwmne