-
تحلیل صمت از خبر کاهش نرخ بیکاری بهار اعلامی از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد

ادعای شبهه‌ناک یک موسسه رسمی

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ساله و بیشتر نشان می‌دهد ۴۱.۲ درصد جمعیت در سن کار، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

ادعای شبهه‌ناک یک موسسه رسمی

همچنین نتایج نشان می‌دهد نرخ مشارکت در بین زنان به نسبت مردان و در نقاط شهری نسبت به روستاها کمتر است. بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۰.۳ درصد افزایش داشته است. به این ترتیب از میان تمام جمعیت کشور بالغ بر ۳۷.۸ درصد آنها در دوره مورد بحث مشغول کار بوده‌اند.به گزارش صمت به نقل از مرکز آمار ایران، آمارها نشان می‌دهند جمعیت بیش از ۱۵ سال کشور در بهار امسال نسبت به سال گذشته با افزایش ۷۴۷ هزار نفری به ۶۴ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۵۳۰ نفر رسیده است. از این تعداد تنها ۲۶ میلیون ۴۴۶ هزار نفر از آنها در بهار امسال جزو جمعیت فعال به حساب می‌آمدند که بیانگر رشد ۴۹۲ هزار نفری جمعیت فعال کشور است. نکته قابل توجه این است که همچنان سهم زنان از اشتغال کشور بسیار اندک است؛ به‌نحوی که میزان مشارکت اقتصادی مردان را ۶۸.۳ درصد و برای زنان را ۱۴.۳ درصد اعلام کرده‌اند.

ادعای کاهش یک درصدی تورم

افزایش نرخ شاغلان موجب شده مرکز آمار میزان بیکاری در کشور را هم کاهنده بداند. محاسبات این موسسه رسمی اعلام آمار در کشور نشان می‌دهد تعداد بیکاران با کاهش ۲۳۵ هزار نفری نسبت به بهار ۱۴۰۱ به حدود ۸.۲ درصد کاهش یافته که نشان‌دهنده یک درصد کاهش نسبت به فصل نخست سال گذشته است. در این میان نرخ بیکاری را برای مردان ۶.۸ درصد و برای زنان ۱۴.۸ درصد اعلام کرده‌اند.در بخشی دیگر از گزارش مرکز آمار آمده که نرخ اشتغال جمعیت کشور از ۳۷.۱ درصد به ۳۷.۸ درصد افزایش یافته که بیانگر اشتغال ۲۴ میلیون و ۳۰۵ هزار نفر است. این امر به‌دنبال اثبات این ادعای دولت است که رشد اشتغال رخ داده است.

باید توجه داشت منظور از این نرخ، میزان اشتغال جمعیت فعال است، وگرنه باتوجه به اینکه جمعیت کشور بیش از ۸۰ میلیون نفر است، اشتغال ۲۴ میلیون نفر به نرخی به‌مراتب کمتر از ۳۷ درصد خواهد رسید. از کل شاغلان امروز کشور، ۲۰ میلیون و ۴۳۹ هزار نفر را مردان و ۳میلیون و ۸۶۶ هزار نفر را زنان به خود اختصاص داده‌اند.با این حال همچنان نرخ بیکاری در میان جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیش از بخش‌های دیگر است؛ به‌نحوی که نرخ بیکاری در میان جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله به ۲۱.۶ درصد رسیده است.

لازم به ذکر است در گذشته بارها نرخ بیکاری در این سنین به حدود ۲۵ درصد هم رسیده بود که نشان می‌داد بازار کار ایران علاوه بر اینکه مردانه است و زنان نقش ناچیزی در آن دارند، برای ورود جوانان هم مسیر دشواری در نظر گرفته است.

جوانان ناکام در یافتن شغل

در آمارهای اخیر نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله به ۱۵.۵ درصد کاهش یافته است. در گزارش بهار ۱۴۰۱ این شاخص به ۱۶.۶ درصد می‌‌رسید که در یک سال گذشته ۱.۱ درصد از میزان آن کاسته شده است. این در حالی است که از مجموع یک میلیون و ۵۳۱ هزار و ۹۸۹ فرد ۱۸ تا ۳۵ ساله جویای شغل، حدود ۱۲.۸ درصد از مردان آن بیکار هستند و نرخ بیکاری زنان جوان به ۲۶.۲ درصد می‌رسد.

این آمارها نشان می‌دهند از نظر این نهاد دولتی، نرخ بیکاری کشور دوباره به کمترین میزان خود در ۵ سال اخیر رسیده است. به اعتبار این آمار می‌توان گفت دولت اگر در عمل به تمام وعده‌های خویش موفق نبوده، در بهبود وضعیت اقتصاد کشور موفق‌تر از دولت‌های گذشته بوده است. گرچه مسئولان این نکته را توضیح نمی‌دهند که چگونه و در حالی که نرخ تورم در بهار امسال تا بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت، در بخش اشتغال کشور عملکرد چنان خوب بوده که بتواند رکوردشکنی کند.همچنین نرخ بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی همچنان بیش از میانگین نرخ بیکاری کشور است. گفته می‌شود ۸۸۲ هزار و ۵۳۲ فارغ‌التحصیل دانشگاه در بهار امسال موفق به یافتن شغل مناسب نشدند. این رقم از بیکاری ۱۲.۱ درصدی این قشر خبر می‌دهد که مرکز آمار مدعی است در بهار ۱۴۰۱ شرایط دشوارتری داشتند زیرا نرخ بیکاری این بخش به ۱۳.۲ درصد می‌رسید. از میان مردان دانشگاه رفته تنها ۸.۱ درصد آنها بیکار هستند، اما در میان زنان دانشگاه‌دیده، این نرخ به ۲۱ درصد می‌رسد.بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد همچنان بخش خدمات بیشترین سهم را در اشتغال کشور دارد؛ این امر به نحوی است که ۵۱.۳ درصد از کل شاغلان کشور در بخش خدمات فعال بوده‌اند. به زبان دیگر از میان بیش از ۲۴ میلیون شاغل ایران در بهار امسال، بیش از ۱۲ میلیون و ۴۷۱ هزار نفر از آنها در بخش خدمات مشغول کار بوده‌اند. صنعت سهمی ۳۳.۱ درصدی از کل شاغلان موجود را از آن خود کرده و بخش کشاورزی نیز ۱۵.۵ درصد از کل اشتغال کشور را تشکیل داده است. جالب اینکه خدمات تنها بخشی است که سهم زنان از اشتغال آن بیشتر از مردان است و آن‌طور که مرکز آمار مدعی است حدود ۶۰ درصد از مشاغل زنان در این بخش شکل گرفته است.

جزییات دیگر گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که بنا بر ادعای این موسسه دولتی، نرخ اشتغال ناقص کشور در مدت یک سال گذشته هم روندی کاهنده داشته و از ۹.۷ درصد به ۸.۳ درصد کاهش یافته است. ۹ درصد مردان دچار اشتغال ناقص هستند و از زنان نیز ۴.۴ درصدشان با وجود اینکه توانایی کافی و نیاز به شغلی طولانی‌تر دارند، همچنان از دست یافتن به شغل کافی ناتوان مانده‌اند.

از کل بیکاران کشور حدود ۴۰.۸ درصد آنها را افرادی تشکیل می‌دهند که سابقه دانشگاهی دارند و این در حالی است که تنها ۲۶.۸ درصد از شاغلان کشور دوره آموزش عالی دیده‌اند. از میان زنان بیکار ۶۹.۸ درصد آنها از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند، این در حالی است که ۴۵.۷ درصد از شاغلان کشور را زنان دانشگاه‌رفته تشکیل می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*