جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 39910
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/02/11 09:43

پمپ آب خانگی و انتخاب آن در چند دقیقه

در سیستم های آبرسانی شهری، کشاورزی و صنعتی، گاهی اوقات فشار آب به ساختمان ها، ویلایی ها، تجاری یا برای تامین آب مصرفی با فشار و دبی مورد نیاز و مطلوب در برخی واحد ها مخصوصا در طبقات بالایی به اندازه نیاز نمی باشد.
پمپ آب خانگی و انتخاب آن در چند دقیقه

در سیستم های آبرسانی شهری، کشاورزی و صنعتی، گاهی اوقات فشار آب  به ساختمان ها، ویلایی ها، تجاری یا برای تامین آب مصرفی با فشار و دبی مورد نیاز و مطلوب در برخی واحد ها مخصوصا در طبقات بالایی به اندازه نیاز نمی باشد. در این شرایط از پمپ آب خانگی جهت افزایش فشار آب استفاده می گردد. در خانه ها و مجتمع  تجاری و مسکونی کوچک تا متوسط از پمپ آب خانگی استفاده می شود و در مجتمع های بزرگتر معمولا از بوستر پمپ آبرسان که شامل دو یا تعداد بیشتری از پمپ آب خانگی است، استفاده میگردد. از آنجا که پمپ آب خانگی توسط جریان برق و موتور های الکتریکی کار می کنند به آنها الکترو پمپ آب خانگی نیز گفته می شود. در این مقاله از پیکاتک به بررسی پمپ خانگی و انواع آن می پردازیم.

انتخاب پمپ آب خانگی

پمپ خانگی چیست ؟

پمپ های خانگی در گروه پمپ های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز قرار می گیرند. از پمپ آب خانگی به منظور افزایش فشار آب در مصارف مسکونی استفاده می شود. این مصارف می تواند شامل تقویت فشار آب خانگی بعد از انتخاب و خرید پمپ آب خانگی مناسب  و یا آبیاری و باغبانی در ابعاد کوچک باشد. پمپ خانگی می تواند برای یک واحد مسکونی به صورت مجزا یا چندین واحد به صورت مشترک استفاده شود. پمپ به تنهایی برای مصارف مسکونی قابل استفاده نیست و حتما باید از یک سیستم کنترلی برای قطع و وصل و یا تنظیم دور الکتروموتور پمپ استفاده کرد. این سیستم کنترلی می تواند شامل ست کنترل پمپ (اتوماتیک دیجیتال پمپ)، پرشر سوئیچ (اتوماتیک مکانیکی پمپ) و یا اینورتر باشد. به منظور جلوگیری از نوسان جریان و کاهش استهلاک پمپ و مصرف برق از منبع انبساط در مسیر خروجی پمپ استفاده می شود.      

راهنمای انتخاب پمپ خانگی

انتخاب پمپ آپارتمانی وابسته به متغیرهای بسیاری می باشد از آن جمله می توان به:

  1. تعداد طبقات ساختمان
  2. تعداد واحد ساختمان
  3. متراژ هر یک از واحدها
  4. محل قرار گیری پمپ در ساختمان (بعد از کنتور آب،در ورودی آب ساختمان،یا بر روی پشت بام)
  5. طول مسیر لوله کشی ها در داخل ساختمان
  6. سایز لوله ها در داخل ساختمان و....

راهنمای خرید

  • پمپ آب خانگی یا همان پمپ تقویت فشارآب ساختمان;در انواع نیم اسب بخار،یک اسب بخار،یک ونیم اسب بخار و دو اسب بخار موجود میباشد.
  • پمپهای آب خانگی نیم اسب،جهت مصرف در ساختمانهای یک طبقه با حداکثر متراژ150متر نصب میگردد.
  • پمپ آب خانگی یک اسب بشقابی،جهت مصرف در ساختمانهای3طبقه و 6واحد با حداکثر متراژ هر واحد75 متر نصب میگردد.
  • پمپ آب خانگی یک اسب جتی،جهت مصرف در ساختمان های چهار طبقه هشت واحد با حداکثر متراژ68 متر نصب میگردد.
  • پمپ آب خانگی یک اسب دو پروانه،جهت مصرف در ساختمانهای چهار طبقه هشت واحد با حداکثر متراژ75 متر نصب میگردد.
  • پمپ آب خانگی یک و نیم اسب دو پروانه،جهت مصرف در ساختمان های پنج طبقه10واحد با حداکثر متراژ100متر نصب میگردد.
  • پمپ آب خانگی دو اسب،جهت مصرف در ساختمانهای پنج طبقه 14واحد با حداکثر متراژ100 متر نصب میگردد.و برای 20واحد با میانگین 100متر متراژ از پمپ های 4اسب دو پروانه سه فاز استفاده میگردد.
  • جهت مجتمع های با تعداد واحد بیش از 20 واحد از انواع بوستر پمپ ها استفاده میگردد این بوستر پمپ ها بسته به میزان مصرف آب درانواع بوسترپمپ های دو و چند پمپه قرار می گیرد.
  • در بوستر پمپها جهت کاهش مصرف برق و افزایش طول عمر قطعات پمپ از سیستمهای دور متغیرالکترونیکی (اینورتر) استفاده میگردد.عملکرد این سیستمها به این نحو است که با سنسورهایی که در مدار خروجی پمپ قرار گرفته میزان فشار و دبی پمپ سنجیده شده و با کنترل سرعت دوران الکتروموتور نصب شده بر روی پمپ منجربه کاهش مصرف انرژی می گردد

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4jeqpo