دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 20 May 2024
کد خبر: 15810
تاریخ انتشار: 1401/02/18 03:09
در گفت‌وگوی صمت با برگزارکننده نمایشگاه معدن کرمان بررسی شد

ابعاد برگزاری نمایشگاهی بزرگ در بهشت معادن ایران

نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی، تجهیزات در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب‌شرق برگزار خواهد شد.

 تنوع معادن گوناگون، از جمله مس در سرچشمه رفسنجان و شهربابک، زغال‌سنگ در زرند، کوهبنان و راور؛ سنگ‌آهن در سیرجان و زرند؛ کرومیت در اسفندقه، فاریاب و صوغان و همچنین ماده معدنی تیتانیوم در جنوب استان کرمان، تنها گوشه‌ای از منابع بزرگ معدنی این استان استصمت در گفت‌وگو با محمود بندرچی به بررسی جزئیات برگزاری این رویداد پرداخته است.

تاکید بر برگزاری نمایشگاه معدن در کرمان

استان کرمان به لحاظ حجم، تنوع ذخایر، میزان استخراج، ارزش‌افزوده و تاثیر در تولید ناخالص داخلی با فاصله زیادی نسبت به استان‌های دیگر رتبه نخست کشور را دارد و مجموع این ظرفیت‌ها کافی است تا این استان هر ساله میزبان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی، تجهیزات در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب‌شرق باشد. این رویداد نمایشگاهی امسال نیز در این سایت برگزار خواهد شد. کرمان از گذشته‌های دور تا کنون به بهشت معادن ایران معروف بوده است. استان کرمان از نظر ذخایر معدنی جزو استان‌های بسیار غنی است. تقریبا بیشتر مواد معدنی در این استان یافت می‌شود. شاید به‌دلیل وجود این ظرفیت‌‌هاست که بسیاری از فعالان معدنی بر برگزاری نمایشگاه معدن در این استان پهناور تاکید دارند.

امسال نیز طبق برنامه نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته در کرمان برگزار خواهد شد. چه جزئیاتی از برگزاری این رویداد ‌می‌توان به مخاطبان و متخصصان این حوزه ارائه داد؟

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این رویداد از ۲۸ تا ۳۱ اردیبهشت با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت داخلی و نمایندگی شرکت‌های خارجی در سایت نمایشگاهی استان کرمان برگزار خواهد شد. شرکت‌های معتبری مانند شرکت ملی مس، گل‌گهر و سایر شرکت‌های معتبر و بزرگ معدنی از سراسر کشور در این رویداد حضور خواهند داشت.

آیا استان کرمان توانسته متناسب با ظرفیتی که دارد به جایگاهی شایسته است، دست یابد؟

به عقیده من بله. کرمان در حوزه معدن جایگاه واقعی خود را به‌دست آورده است. ما از سال ۱۳۹۶ که نخستین دوره نمایشگاه معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی کردیم، سهم صنایع تکمیلی و تجهیزات و ادوات معدنی در استان کرمان به ۵ درصد هم نمی‌رسید. از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ بنا به آمار منتشرشده و به گفته مسئولان، این سهم به بالای ۳۰ درصد رسیده است. 

این موضوع نشان‌دهنده این است که ثروت‌های معدنی این استان به‌واسطه برگزاری نمایشگاه به همین استان بازگردانده شده و به همین واسطه، اشتغال پایدار بیشتری را نیز ایجاد کرده است.

نفس برگزاری نمایشگاه را تا چه حد در رشد و رونق حوزه معدن و بخش‌های وابسته و همچنین رشد و توسعه استانی که در آن برگزار می‌شود، موثر می‌‌‌دانید؟

اگر ما هدف و برنامه مشخصی داشته باشیم و این برنامه‌های توسعه‌ای قابلیت اجرا داشته باشند؛ نمایشگاه‌ها به‌عنوان کاتالیزور وارد عمل خواهند شد و بستر را برای رشد و توسعه مدنظر، فراهم خواهند کرد. البته همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد، کرمان یک استان کاملا معدنی است و این موضوع نقطه قوت برگزاری نمایشگاه معدن در این استان است اما فضای نمایشگاهی سایت این استان برای برگزاری نمایشگاه معدن مناسب نیست. 

نمایشگاه کرمان دست‌کم باید ۲۰هزار مترمربع فضای مفید داشته باشد و این در حالی است که در حال‌حاضر فضای مفید این سایت نمایشگاهی حدود ۵ هزار متر است.

چه توصیه‌ای به برگزارکنندگان، شرکت‌کنندگان و شرکت‌های علاقه‌مند به حضور در این نمایشگاه دارید؟

شرکت‌کنندگان حتما براساس یک برنامه بلندمدت در نمایشگاه‌ها شرکت و برنامه‌های خود را تنظیم کنند. حضور پیوسته در یک نمایشگاه به برندسازی، اعتماد‌سازی و در نهایت کسب ثروت برای شرکت‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

مهم‌ترین چالش‌‌های پیش‌‌روی فعالان معدن و بخش‌‌های وابسته چیست؟

متاسفانه دولتمردان در اتاق‌های بسته تصمیمات غیرکارشناسی می‌گیرند. این تصمیمات تخصصی نیست و در کمال تاسف از ظرفیت تشکل‌ها، متخصصان و فعالان بخش خصوصی فعال در حوزه‌های مربوطه نیز برای همفکری و مشاوره استفاده نمی‌کنند. به‌عبارتی می‌توان اذعان داشت که دولتمردان برای بخش خصوصی نقشی قائل نیستند. عدم‌پایداری و دوام قوانین، مهم‌ترین و بزگ‌ترین ضعف ما در حوزه صنعت، اقتصاد و تجارت کشور است. صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه، بیشترین آسیب را به فعالان اقتصادی، صنعتی و تجاری کشور وارد می‌کند. زمانی می‌توان فعالیت داشت که از منظر امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بستر آرامی برای فعالیت وجود داشته باشد. حال سوال اساسی این است که آیا این بستر برای فعالان اقتصادی کشور فراهم است؟

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j5mlk