دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 20479
تاریخ انتشار: 1401/08/25 07:49

اماواگرهای تولید خودروهای اقتصادی

حسن کریمی‌سنجری کارشناس صنعت خودرو

این روزها سخنان زیادی از خودرو اقتصادی در کشور شنیده میشود. خودرو اقتصادی از نگاه مصرفکننده و تولیدکننده دارای ابعاد متفاوتی است. خودرو اقتصادی از منظر خریدار به محصولی گفته میشود که قیمت پایینی داشته باشد. در مقابل این خودرو از نگاه صنعتگر به محصولی گفته میشود که بهلحاظ تکنولوژیکی در حوزه موتور، مصرف سوخت کمتری داشته باشد. البته استفاده از موتور کمحجم در تولید خودرو برای مصرفکننده نیز یک جنبه اقتصادی به شمار میرود. برای تولید و بکارگیری این فناوری در خودرو، نیاز به توان و دانش فنی دانشبنیانها داریم تا در فرآیند تولید خودرو اقتصادی به کمک شرکتهای خودروساز آمده و هزینهها را کاهش دهند. علاوه بر موتور، استفاده از سایر فناوریها نیز میتواند تولید خودرو را با صرفه بیشتر همراه کند. بهعنوان مثال در جهان بدنه خودروهای اقتصادی از مواد کربنیک ساخته میشود که بهرهگیری از این مواد، ضمن تضمین ایمنی در تصادفات از آسیب به سرنشینان جلوگیری میکند. همچنین در طراحی خودرو میتوان از پلتفرمهای مشترک بین چند سگمنت خودرویی و چند شرکت خودروساز استفاده کرد. بهعنوان نمونه برای تولید مدلهای سدان و شاسیبلند از یک پلتفرم بهره گرفته میشود. چنین همکاریهایی در کنار کاهش حاشیه سود، بهای تمامشده یک خودرو را پایین میآورد؛ از این رو امکان تولید چندین خودرو از یک پلتفرم، برگ برنده ما در صنعت خودرو خواهد بود. دو شرکت خودروساز بزرگ کشور که ۹۰ درصد بازار را در اختیار دارند، میتوانند پلتفرم مشترک طراحی کرده و با بهرهمندی از واحد تحقیق و توسعه مشترک، هزینههای تولید را کاهش دهند؛ بهاین ترتیب تولید محصولات اقتصادی ممکن خواهد بود.

تولید خودرو اقتصادی با جدیت در حال پیگیری است. در طراحی یک پلتفرم مشترک، احتمال بروز یک اشتباه وجود دارد که باید از آن جلوگیری کرد. در این فرآیند نمیتوان و نباید تولید خودروهای متفاوت که در برخی قطعات مشترک هستند، بهعنوان محصولات یک پلتفرم معرفی کرد؛ اشتباهی که تاکنون برخی شرکتهای خصوصی فعال در حوزه خودروسازی دچار آن شدهاند. هنگامی میتوانیم از خودروهای مشترک یک پلتفرم صحبت کنیم که در موتور، گیربکس، سیستم تعلیق یکسان باشند؛ به این معنی که پاورترین آنها یکسان بوده و بتوان بهعنوان مثال با کمترین تغییرات موتور یک سدان را روی خودرو شاسیبلند هم سوار کرد. برای اجرای این هدف باید ۹۰ درصد قطعات دو موتور یکی باشند و در یک خط تولید ساخته شوند.

خودرو اقتصادی و تولید چند مدل مشترک از یک پلتفرم تعریفی کلاسیک دارد و ممکن است یک موتور برای ۵ مدل متفاوت خودرو استفاده شود یا یک گیربکس برای ۱۰ محصول مختلف مورداستفاده قرار گیرد. اپتیما و سانتافه دو خودرو از دو سگمنت متفاوت هستند که از سوی دو شرکت خودروساز تولید میشوند و از یک پلتفرم مشترک استفاده میکنند. از این نمونهها در صنعت خودرو جهان زیاد است.

گاهی برخی شرکتهای خودروساز، ۴۰ مدل خودرو را روی ۳ پلتفرم تولید میکنند. در واقع بخش اعظمی از خودرو از دید مصرفکننده پنهان است؛ بنابراین از نگاه مشتری قیمت تمامشده و نرخ فروش خودرو در بازار مهم است.

در کنار بهای تمامشده خودرو، میزان مصرف سوخت، یکی از مولفههای مهم خودروهای اقتصادی است که خرید این محصول را برای مصرفکننده بهصرفه میکند؛ از اینرو تولید موتورهای کمحجم با مصرف سوخت پایین برای خودروهای اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است.

تولید خودروهای اقتصادی در جهان تجربه شده؛ بنابراین ساخت آن در داخل شدنی است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dxdlw