یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 17555
تاریخ انتشار: 1401/03/25 01:16

پیش‌بینی آینده طلا در بازار جهانی

علی صادقی_کارشناس اقتصاد بین‌الملل

 

در روزهای پرتلاطم جنگ روسیه و اوکراین انواع بازارها در سراسر جهان گرانی را تجربه می‌کنند. در بخش امنیت غذایی و حامل‌های انرژی همه دنیا به‌ویژه قاره سبز تحت تاثیر این جنگ، بی‌ثباتی قیمت‌ها به‌‌خصوص در بازارهای مالی و اقلام کشاورزی را تجربه می‌کنند. بازار مالی مهمی که به‌شدت متاثر از این جنگ با افزایش نرخ مواجه شده بازار جهانی طلا است. روسیه سومین تولیدکننده بزرگ طلا در جهان است و شرکت نورنیکل روسیه از تولیدکنندگان بزرگ پالادیوم و پلاتین به‌شمار می‌رود. حمله روسیه به اوکراین، تمام بازارهای جهانی این کالا را تحت تاثیر خود قرار داد. همچنین باتوجه به اینکه روسیه نقش مهمی در بازار فلزات جهان ایفا می‌کند، جو جنگی حاکم منجر به افزایش نرخ فلزات شده است.

در طول تاریخ ثابت شده بروز هر گونه جنگ و ناامنی و ریسک‌گریزی فعالان اقتصادی، موجب حرکت دارایی‌ها از سمت غیرمنقول به سمت دارایی‌های منقول می‌شود. بدیهی است دارایی‌های غیرمنقول به‌طور مشخص املاک و مستغلات در خطر سنتی زیر بمباران قرارگرفتن هستند، اما بهترین دارایی باارزش در همه نقاط جهان حتی در صورت جابه‌جایی افراد فراری از جنگ، طلا است. در واقع بروز هرگونه ناامنی از جنس جنگ موجب تصمیم عده‌ای برای تبدیل سایر دارایی‌ها به طلا به‌عنوان دارایی امن غیرمتمرکز خواهد شد و این به مفهوم افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی است.

تحریم‌های اعمال‌شده از سوی غرب علیه اقتصاد روسیه، به اندازه کافی جدی نیست. این موضوع در حقیقت این سیگنال را به بازارها مخابره می‌کند که حداقل تحریم‌هایی که تاکنون اعمال شده تاثیر چندانی بر اقتصاد جهان نخواهد گذاشت. این مسئله خود تا حدی موجب عقب‌نشینی بازار طلا در جهان و مهار روند نزولی نرخ این فلز شد.

از سوی دیگر نرخ طلا به‌شدت تحت تاثیر میزان عرضه و نیز کلیدی‌ترین متغیر اقتصادی یعنی چشم‌انداز نرخ بهره امریکا است.

از سوی دیگر نمی‌توان از تاثیر سیاست‌های انقباضی کشورهای بزرگ بر بازارهای جهانی گذشت. اتخاذ سیاست انقباضی یعنی افزایش نرخ بهره که موجب افزایش نرخ پول در جهان می‌شود و به دنبال آن با کاهش جریان پول مواجه خواهیم شد.

بنا بر اعلام‌های رسمی صندوق بین‌المللی پول سیاست‌های انقباضی، موجب مهار نرخ طلا خواهد شد و امکان رکود در بازار فلزات گرانبها در آینده نزدیک دور از انتظار نخواهد بود.

گرچه حتی پیش از بروز جنگ روسیه و اوکراین، رفتار ریسک‌گریزانه، موجب افزایش نرخ طلا در جهان شد، اما با عقب‌نشینی امریکا از ورود مستقیم نظامی به این جنگ و شروع تحریم علیه روسیه طلا باز هم بر مدار صعود چرخید. در حال ‌حاضر به‌خاطر نیاز جهان به منابع روسیه تحریم‌ها علیه این کشور چندان موثر نبوده است. همزمان تحریم روسیه با افزایش عرضه طلا از سوی امریکا و چشم‌انداز سیاست‌های انقباضی نرخ بهره این کشور، حرکت بازار به نفع بازارهای موازی از جمله رمزارزها بود، اما همچنان نرخ فلز زرد در جهان صعودی است.

نرخ طلا که در شرایط ابهامات اقتصادی و سیاسی به‌عنوان پناهگاه امن دارایی شناخته می‌شود، از ابتدای فوریه تاکنون تحت تاثیر بحران میان روسیه و اوکراین، حدود ۸ درصد رشد داشته است.

 این فلز ارزشمند در مسیر ثبت بهترین عملکرد ماهانه از ژوئیه سال ۲۰۲۰ تاکنون قرار دارد.

طلا به همراه دلار امریکا دارایی امن محسوب می‌شود و ممکن است با ادامه جنگ روسیه و اوکراین، صعود نرخ طلا در بازارهای جهانی ادامه داشته و رکوردهایی بالا و جدید را ثبت کند.

 با این روند نرخ جهانی فلز زرد می‌تواند تا سطح مقاومت ۱۹۶۰ دلار در هر اونس برسد و این احتمال وجود دارد که معاملات آینده مرز ۲۰۰۰ دلار را هم در هر اونس جهانی رد کند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dx7dd