-
وزیر صمت با تاکید بر پرهیز از خام‌فروشی:

ایمیدرو به‌سمت حکمرانی حرکت کند

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایمیدرو باید از تصدیگری به‌سمت حکمرانی در بخش معدن حرکت کند، گفت: حکمرانی به‌معنای انجام یک‌طرفه اقدامات نیست، بلکه در این روش باید با تسهیلگری از بخش خصوصی حمایت کنیم و نگاه جامعه را به این سمت سوق دهیم.

ایمیدرو به‌سمت حکمرانی حرکت کند

به‌گزارش ایمیدرو، عباس علی‌آبادی در مراسم تکریم و معارفه رئیس هیات‌عامل ایمیدرو افزود: همه دولت‌ها به‌دنبال توسعه از نوع توسعه پایدار هستند. برای رسیدن به توسعه پایدار، نیازمند پایدار بودن تولید هستیم و برای دستیابی به الگوی بومی تولید پایدار، به تولید ملی و شناخت مزیت‌های‌مان نسبت به سایر رقبای جهانی نیاز داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید با برنامه‌ریزی و همکاری بخش خصوصی به‌سرعت از وضعیت فعلی خارج شویم، گفت: یکی از پیش‌شرط‌های تحقق این برنامه، حرکت به‌سمت بهره‌وری و توسعه روابط بین‌الملل با هدف بهبود تراز تجاری است.

عباس علی‌آبادی، «توسعه پهنه‌ها»، «پرهیز از خام‌فروشی و افزایش بهره‌وری»، «توسعه زنجیره‌های ارزش»، «تعهد به محیط‌زیست» و «اخلاق و حرکت در مدار اخلاق» را از موضوعات مهم پیش‌روی حوزه معادن و صنایع‌معدنی برشمرد و تاکید کرد: اجرایی شدن این موضوعات در دستورکار مدیران ایمیدرو قرار گیرد.

وزیر صمت گفت: مجمع جهانی اقتصاد سالانه مواردی را به‌عنوان چالش‌های جهانی اقتصاد معرفی می‌کند که عدم‌سرمایه‌گذاری در بخش‌های دانش‌بنیان یک چالش مهم در حوزه صنعت و معدن دنیا است.

ما هنوز در انقلاب صنعتی اول به‌سر می‌بریم

علی‌آبادی بااشاره به تحولات سریع برای پیشرفت صنایع در جهان گفت: ما همچنان با بهره‌وری بسیار پایین در کشور درگیر مشکلات هستیم و در حالی که دنیا در حال ایده‌پردازی برای انقلاب صنعتی ششم است، ما هنوز در انقلاب صنعتی اول به سر می‌بریم.

وی ادامه داد: دولت به‌جای تصدیگری باید به‌سمت حکمرانی برود و مشکلات موجود به‌دلیل رقابت دولت با بخش خصوصی بوده است.

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد به عملکرد صنعت خودرو گفت: دنیا گیربکس اتوماتیک را کنار گذاشته و در حال برقی کردن خودروها است و ما تازه در حال ایجاد گیربکس اتوماتیک هستیم؛ این یک خطای راهبردی است و ما هم باید به‌سمت برقی‌سازی حرکت کنیم.

ما به نیروی کار ایرانی ارج نمی‌نهیم

وزیر صمت افزود: اینکه بگوییم نیروی کار ایرانی قابلیت و بهره‌وری ندارد، غیرقابل‌قبول است. ما به نیروی کار ایرانی ارج نمی‌نهیم و حق و حقوقش را نمی‌دهیم؛ چطور همین فرد در کانادا و امریکا می‌درخشد، اما در داخل کشور این ظرفیت را ندارد.

دلیل این است که می‌خواهیم از این نیروی کار مفت استفاده کنیم و این درست نیست. اگر قدر نیروی انسانی را بدانیم، می‌بینیم که اتفاقا ظرفیت‌های بالایی دارد و باید همه این ظرفیت‌ها را به کار بگیریم.

وزیر صمت با تاکید بر لزوم حرکت به‌سوی دانش‌بنیان‌ها برای کنترل انرژی گفت: منکر صنایع فولاد و مس نیستیم؛ اما الان ژنراتور می‌سازیم با مس خارجی؛ مس داخلی فقط برای صادرات خوب است که ببرند آنجا فرآوری کنند و بعد به کشور برگردانند.

وی تاکید کرد: صادر کردن مس و آلومینیوم به‌صورت‌ خام، صادرات ثروت کشور است که ارزشمند نیست.

علی‌آبادی افزود: ما باید به‌سمت برقی شدن حرکت کنیم و این خطای راهبردی است که در گیربکس اتوماتیک سرمایه‌گذاری کنیم، زیرا دنیا آن را کنار گذاشته است و ما تازه در حال ایجاد آن هستیم؛ بنابراین باید به‌سمت برقی شدن حرکت کنیم.

وزیر صمت تصریح کرد: یک خودروی برقی برای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، ۵۰۰ کیلووات ساعت برق می‌خواهد و اگر با خورشید برق آن را تامین کنیم، ۷ سنت می‌شود که ۷ ضرب در ۱۵ یک دلار می‌شود، اما اگر با بنزین برود، بین ۸ تا ۱۰ لیتر بنزین می‌خواهد.

ضرورت تولید محصولات صادرات‌محور

وی تاکید کرد: توسعه پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که به‌سمت محصولات صادرات‌محور حرکت کنیم و صنایع باید بتوانند ارز خود را تامین کنند و این جز با رویکرد صادرات‌محور بودن، محقق نخواهد شد، آن‌هم صادرات براساس مزیت‌های کشور، نه صادراتی که انرژی‌بر است.

وزیر صمت گفت: ما با واردات مخالف نیستیم، اما واردات باید برای تنظیم‌گری باشد، آن‌هم کالاهایی که در کشور مزیت آن را نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*