یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19 May 2024
کد خبر: 92131
تاریخ انتشار: 1402/05/25 05:25
در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو مطرح شد

رشد ۷۵ درصدی مشارکت

هجدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو ۲۲ مرداد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد.
رشد ۷۵ درصدی مشارکت
عکاس: آیدا فریدی

در هجدهمین دوره از نمایشگاه قطعات خودرو، ۵۸۰ شرکت داخلی، ۴۶۹ شرکت خارجی و ۱۵ شرکت دانش‌بنیان حضور داشتند. نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو از ۲۲ تا ۲۵ مرداد از ساعت ۸ تا ۱۵ پذیرای علاقه‌مندان به صنعت خودرو، قطعات و لوازم یدکی بود و امروز به پایان می‌رسد. آنچه در ادامه می‌خوانید، گذری بر هجدهمین نمایشگاه خودرو تهران است.

حاضران در افتتاحیه نمایشگاه امسال

هجدهمین نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو با حضور محمدمهدی برادران معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا نجفی‌منش دبیر انجمن قطعه‌سازان و برخی از متخصصان و فعالان این حوزه افتتاح شد. این نمایشگاه توسط شرکت بازرگانی بین‌المللی ایدرو و با حمایت انجمن قطعه‌سازان در مساحتی حدود ۸۰ هزار مترمربع و با حضور بیش از ۷۰۰ شرکت از ۱۵ کشور مختلف از جمله چین، ترکیه، هند و... و بیش از هزار تولیدکننده داخلی از ۲۲ تا ۲۵ مرداد برگزار شد. در تازه‌ترین دوره از برگزاری این نمایشگاه، ۸۰ شرکت دانش‌بنیان و دانشگاه‌های صنعتی از نقاط مختلف کشور، در راستای ایجاد زمینه‌های ارتباط دانشگاه و صنعت حضور یافتند.

گروه قطعات یدکی، پیشتاز رشد تولید صنعتی

معاون وزیر صمت در حاشیه هجدهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو اظهار کرد: رشد تولید قطعات اصل و قطعات داخلی باتوجه به اینکه بازار قطعات قاچاق و تقلبی محدود شده، توسعه پیدا کرده است. محمدمهدی برادران با اشاره به افزایش کیفیت قطعات و لوازم یدکی خودرو تولید داخل گفـت: با توجه به شرایط موجود نظارت‌ها را در تولید و هم در عرضه و ضمانت ادامه می‌دهیم تا به‌نوعی رضایت عمومی مردم حاصل شود و مطمئن شویم هیچ کالای تقلبی و قاچاقی در سطح بازار عرضه نمی‌شود. معاون صنایع عمومی وزارت صمت با بیان اینکه کالاها دارای ضمانت، کیفیت لازم و استاندارد هستند، افزود: استانداردهایی که در این زمینه مدنظر است با همکاری سازمان ملی استاندارد بعد از ۱۰ سال بروزرسانی شده است.

برادران گفت: پیش از این، عمده کالاهای ما ضمانت کالایی نداشت، اما در حال‌حاضر کمترین مدت زمانی ضمانت کالاها، ۹ ماه است و رضایت‌مندی مشتریان در مقایسه با سال‌های قبل هم افزایش داشته است. وی در ادامه افزود: در نمایشگاه امسال شاهد رونمایی از محصولات جدید توسط شرکت‌های دانش‌بنیان بودیم ضمن اینکه رقابتی هم در عرصه تولید هم در عرصه ضمانت کالا شکل گرفته است.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه هر کالایی یک شناسه رهگیری دارد و این شناسه مختص آن کالاست، افزود: با این رویکرد، مردم از اصل بودن کالای خریداری‌شده مطمئن می‌شوند. خریدار شناسه محصول را وارد می‌کند و از مشخصات آن مطلع می‌شود. همچنین صورت حساب الکترونیکی که فروشندگان مجاز هنگام خرید چه به صورت حضوری و چه مجازی عرضه می‌کنند، این اطمینان خاطر را به مشتری از لحاظ اصل بودن کالا می‌دهد. معاون وزیر صمت افزود: خریداران از طریق کد رهگیری می‌توانند از سامانه‌ای که خرید می‌کنند، ضمانتنامه دریافت کنند و این شناسه فروش، تبدیل به شناسه ضمانت کالا می‌شود که باعث رشد این صنعت، همچنین موجب شده خریداران کالاهای دست دوم و با آلیاژ پایین را از نو تشخیص دهند. برادران با اشاره به اینکه این اقدامی بسیار تاثیرگذار است، گفت: با توجه به اینکه توانسته‌ایم برخی از اقلام کالایی را به کشورهای صنعتی جهان صادر کنیم، با این‌وجود برخی‌ها به خاطر سوداگری، همان محصول را با کمترین کیفیت وارد می‌کنند که به مال و جان مردم ضربه می‌زند.

 معاون وزیر صمت، نمایشگاه بین‌المللی خودرو را نتیجه طرح شفافیت کالا و شناسه‌گذاری دانست و افزود: در این نمایشگاه ضمانت و کیفیت کالا مد نظر قرار گرفته شده است. در یک سال اخیر توانسته‌ایم در حوزه شناسه کالا ۳۹۲ هزار قطعه یدکی خودرو را ساماندهی کنیم.

 معاون وزیر صمت با بیان اینکه نمایشگاه امسال در مقایسه با نمایشگاه سال گذشته رشد کمی و کیفی مناسبی داشته است، افزود: در این نمایشگاه هزار و ۵۰ شرکت‌کننده حضور داشتند که از این تعداد ۴۹۶ شرکت خارجی و ۱۵ شرکت دانش‌بنیان بودند. معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: در این میان، تعدادی از تولیدکنندگانی که قبلا در قالب تولیدکنندگان غیررسمی تولید می‌کردند با همیاری اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان قطعات یدکی خودرو به تولیدکنندگان اصلی پیوسته‌اند.

 برادران افزود: نمایشگاه اهداف اقتصادی خوبی را دنبال می‌کند و تلاش‌ها در این راستا انجام می‌شود که بازار را به سمت شفافیت بیشتر و افزایش تولید کیفی سوق دهد و باعث عمق‌بخشی به تولید داخل شود.

نیازمند حمایت دولت و مجلس

محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در پاسخ به خبرنگار گسترش نیوز، پایگاه خبری-تحلیلی موسسه فرهنگی و مطبوعاتی صمت مبنی بر تاثیر برگزاری این نمایشگاه بر رونق صنعت خودرو و قطعه‌سازی گفت: نمایشگاه جایگاهی است که توانمندی‌های داخل کشور را به منصه ظهور می‌رساند و امکان صادرات را فراهم می‌کند. نمایشگاه در گذشته بیشتر جنبه خرید داشت و ما باید از این مرحله عبور و به سمت فروش حرکت کنیم. از آنجا که نمایشگاه‌ها بیشتر جنبه فروش و صادرات محصولات دارند باید علاوه بر شرکت در نمایشگاه‌های داخلی، در نمایشگاه‌های خارجی هم حضور داشته و محصولات خودمان را به فروش برسانیم. وی ادامه داد: ویژگی دیگر برگزاری نمایشگاه برای دولتمردان و نمایندگان مجلس داخل است که متاسفانه حضور کم‌رنگی در این بخش دارند. واقعیت این است که همیشه تولید داخل سرکوب شده، اما اگر این نمایندگان در این نمایشگاه‌ها حضور داشته باشند و از نزدیک با شرکت‌ها و قطعه‌سازان ارتباط بگیرند، متوجه می‌شوند که قطعه‌سازان توانمندی‌های لازم را برای تولید داخلی دارند. دبیر انجمن قطعه‌سازان در پایان گفت: نقدی که امسال به نمایشگاه وارد است این است که زمان مناسبی را برای برگزاری نمایشگاه انتخاب نکرده‌اند و در فصل تابستان و گرما نمایشگاه برگزار شده است. امیدواریم با صحبت‌هایی که با مسئولان نمایشگاه داشتیم، سال آینده در فصل پاییز و در شرایط آب و هوایی بهتری نمایشگاه برگزار شود.

بازار روسیه، فرصت خوبی برای صادرات

نایب رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور با اشاره به اینکه در شرایط کنونی، بازار روسیه، یکی از بازارهای پر ظرفیت برای صادرات است، گفت: براساس تصمیم جدیدی که در راستای بازنگری در تامین ارز سازندگان وسایل نقلیه انجام‌شده ضروری است که ما بازارهایی پیدا کنیم تا بتوانیم قطعات خود را صادر کنیم.

مهدی مطلب‌زاده در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات و مجموعه‌های خودرو، در نشست هم‌اندیشی با قطعه‌سازان کشور و مجموعه‌های مرتبط با این حوزه، در آستانه برگزاری دومین نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت ایران، از ۲۱ تا ۲۴ اوت ۲۰۲۳ (۳۰ مرداد تا دوم شهریور) با حضور مقامات و مدیران بلندپایه دولتی و بخش خصوصی ایران و روسیه برگزار می‌شود، اظهار کرد: نمایشگاه سال گذشته، باوجود اینکه تجربه اول انجمن در برگزاری نمایشگاه بود، اما بسیار موفقیت‌آمیز بود و با قرارداد خوبی که منعقد شد، تاکنون بخش قابل‌توجهی از قطعات ایرانی طی یک سال اخیر صادر شده است که برای تجربه و اقدام اول، بسیار تجربه خوب و موفقی بود.  نایب‌رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور، خاطرنشان کرد: در نمایشگاه‌ها این‌گونه نیست که در نخستین بازاریابی بسیار موفق باشند، بلکه تدوام این بازاریابی‌ها می‌تواند ما را در جایگاه موفقیت قرار دهد. یکی از بازارهای با ظرفیت برای ما، بازار روسیه است و نیاز به قطعات ما دارند، چراکه خودروسازی روسیه به غرب وابسته بود؛ بنابراین پس از حمله اوکراین به روسیه و مسائل سیاسی که پیش آمد، تمام خودروسازان خارجی از روسیه خروج کردند. همچون اتفاقی که با تحریم‌ها برای ایران افتاد، اما صنعت قطعه‌سازی داخل ایران، آنقدر قوی بود که بتواند در گام نخست تحریم‌ها را دور بزند و ساخت داخل را توسعه دهد.

وی افزود: در شرایط کنونی، بازار روسیه، یکی از بازارهای پرظرفیت برای صادرات است. از سوی دیگر براساس تصمیم جدیدی که در راستای بازنگری محل تامین ارز خطاب به ۳ انجمن خودروسازان، موتورسیکلت‌سازان و دوچرخه‌سازان انجام‌شده، ضروری است ما بازارهایی پیدا کنیم که بتوانیم قطعات خود را صادر کنیم. همچنین با توجه به شرایط موجود و امکاناتی که ایجاد شده که یک بانک ایرانی و یک بانک روسیه فراهم و توافقاتی که انجام‌شده، عملا یک نوع سوئیفت بدون دخالت خزانه‌داری امریکاست تا پول بین ۲ کشور منتقل شود؛ بنابراین فرصت خوبی فراهم شده است.

سخن پایانی

اطلاعات رسمی حاکی از آن است که ۴۶۹ شرکت حاضر در این نمایشگاه ازجمله کشورهای ایتالیا، آلمان، هند، چین، ترکیه، امارات، کره‌جنوبی، تایوان و اندونزی بودند و مشارکت‌کنندگان در این نمایشگاه نسبت به دوره قبل رشد ۷۵ درصدی داشته‌اند. بنابر آمار اعلامی بانک مرکزی تولید این گروه کالایی نسبت به یک سال گذشته ۵۸ تا ۹۵ درصد افزایش داشته و همچنین برخی قطعات خودرو مانند لنت از ایران به کشورهایی مانند آلمان و ژاپن صادر می‌شود. نکته قابل‌توجه در افتتاحیه این مراسم حضور کمرنگ وزارت صمت بود. نکته قابل‌توجه دیگر در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، تاکیدات مکرر محمدمهدی برادران بر تاثیر قیمت‌گذاری دستوری بر کیفیت محصولات بود. معاون صنایع وزیر صمت چند بار درباره محصولات مختلف اظهارکرد که کمبود کیفیت در این محصولات به علت قیمت‌گذاری دستوری است. 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4d7mgq