سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 104654
تاریخ انتشار: 1402/11/28 06:28

امکانات نابرابر زنان و مردان

زهرا بختیاری-کارآفرین حوزه پوشاک
امکانات نابرابر زنان و مردان

زنان با ۴۹.۲۵ درصد، نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران ۲۰ درصد و نرخ فعالیت اقتصادی زنان در جهان ۳۵ درصد است. نیمی از سرمایه‌های اجتماعی، زنان هستند و در اسلام برای زنان، نقش و منزلت والایی در نظر گرفته شده است. بانوان نقش بسزایی در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ۸ سال دفاع مقدس و سازندگی کشور ایفا کرده‌اند. قطار پیشرفت و تکنولوژی چندین سال است به کشور ما رسیده و قطعا رشد اقتصادی به‌صورت نوین یا سنتی در غیاب ۵۰ درصد جمعیت یک کشور رخ نمی‌دهد و برای مشارکت بانوان، باید زمینه‌های کار در جامعه فراهم شود. اکنون نگاه جهان بیشتر بر زنان معطوف شده، زیرا برای تحقق توسعه اجتماعی، تسریع فرآیند توسعه اقتصادی و محقق شدن عدالت اجتماعی اگر به زن به‌عنوان نیروی فعال و سازنده نگریسته شود، مسیر هموارتر خواهد بود. در نتیجه حضور زنان در کسب‌وکار مبتنی بر کارآفرینی در مقیاس‌های کوچک، متوسط و بزرگ خواه به‌صورت کسب‌وکار خانگی، خواه تولیدی، دستاوردهای مهمی خواهد داشت. بی‌شک زنان در محیط کسب‌وکار با موانع توسعه‌ای و ساختاری از جمله موانع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مواجهند. در نتیجه در راستای کارآفرینی زنان، برخی ابعاد ساختاری جامعه در حوزه فرهنگی، اجتماعی و حقوقی باید اصلاح شود تا مسیر کارآفرینی زنان هموار شود. زنان به‌دلیل نداشتن تخصص و مهارت کافی در حوزه فناوری اطلاعات، احساس تهدید نسبت به حریم شخصی، نداشتن سرمایه اولیه و عدم امکان جذب سرمایه، سهم تنها ۱۴ درصدی از کسب وکارهای فضای مجازی را به خود اختصاص داده‌اند.همچنین از مهم‌ترین چالش‌های بانوان کارآفرین می‌توان به عدم حمایت قوانین از حضور زنان در عرصه کسب‌وکار و گاها مخالفت مردان با فعالیت‌های همسران‌شان در بنگاه‌های اقتصادی و ایجاد یک حرفه و شغل، اشاره کرد. همچنین تفاوت گسترده‌ای بین دستمزد زن و مرد وجود دارد و زنان کارآفرین با مردانی از همین دسته، از فرصت‌های مساوی در دستیابی به امکانات برخوردار نیستند. نزدیک ۱۰۰ درصد عرصه صنعت در دست مردان است و زنان در این بخش جدی گرفته نمی‌شوند؛ به‌طوری که از کل شاغلان حوزه صنعت حدود ۱۰ درصد زن و ۹۰ درصد مرد هستند که جای بسی تامل است. همچنین کمتر از ۳ درصد شرکت‌های استارت‌آپی مدیر زن دارند.

علاوه بر آنچه گفته شد تربیت و رسیدگی به فرزندان و انجام امور خانواده از یک طرف و انعطاف‌ناپذیری ساعات کار از طرف دیگر می‌تواند از چالش‌های مهم زنان کارآفرین باشد.حمایت نکردن قوانین از حضور زنان در عرصه کسب‌و‌کار و ضرورت رعایت توصیه‌های دینی و اخلاقی در حفظ احترام و کرامت زنان، مخالفت مردان با فعالیت‌های همسران‌شان در بنگاه‌های اقتصادی و ایجاد یک حرفه و شغل از جمله چالش‌هایی است که زنان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.زنان دارای کسب‌وکار با دشواری‌هایی مواجهند و با تبعیض‌های آشکار و پنهانی نسبت با مردان روبه‌رو می‌شوند. از یک سو تفاوت گسترده‌ای بین دستمزد زن و مرد وجود دارد و از سوی دیگر زنان کارآفرین در مقایسه با مردان از فرصت‌های مساوی در دستیابی به امکانات شغلی رده بالا برخوردار نیستند. نبض صنعت در دست مردان است و زنان در این عرصه جدی گرفته نمی‌شوند. سبک زندگی متاورسی باسرعت در جهان ظهور پیدا کرده و به‌زودی وارد ایران می‌شود و این زنان هستند که به‌عنوان پرچمداران و رهبر فرهنگ خانه و خانواده باید آموزش‌های لازم را ببینند.

در متاورس مرز میان واقعیت و مجازی برداشته شده و انسان آلفا در حال تبدیل شدن به انسان فناور است که به دیتاهای بزرگ متصل می‌شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bnj6v