جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 8954
تاریخ انتشار: 1400/10/04 12:19
روزهای طلایی مس به پایان رسید

دورنمای روشن فلز سرخ

میانگین بهای فروش مس در بازارهای جهانی در طول سال ۲۰۲۱ میلادی و در مقایسه با سال ۲۰۲۰ رو به رشد گزارش می‌شود. بالاترین میانگین قیمتی این فلز سرخ‌رنگ در ۱۰ مه و برابر ۱۰۷۲۴ دلار به‌ازای هر تن ثبت شد.

در حال حاضر مس از اوج قیمتی خود فاصله گرفته، با این وجود همچنان در سطح بالایی معامله می‌شود. خروج چین از بحران همه‌گیری ویروس کرونا، ارائه محرک‌های مالی از سوی اقتصادهای بزرگ دنیا همچون چین و ایالات متحده، افزایش قابل توجه بهای انرژی و همچنین تلاش برای کاهش مصرف کربن در سطح جهانی از مهم‌ترین عوامل رشد بهای فلز سرخ در دنیا بوده است. هرچند در ماه‌های پایانی سال انتشار اخبار منفی از روند توسعه اقتصادی چین و همچنین بدهی‌های مالی سنگین شرکت‌های فعال و بزرگ این کشور در حوزه ساخت‌وساز از عوامل کاهنده تقاضا برای کامودیتی‌های فلزی ازجمله مس بودند.

به گزارش صمت میانگین بهای فروش مس در بورس فلزات لندن و در ژانویه ۲۰۲۱ میلادی برابر ۷۹۷۰ دلار به‌ازای هر تن گزارش شده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی بیش از ۳۱ درصد رشد داشته است. بالاترین میانگین فروش مس به ماه مه تعلق دارد و میانگین رکورد ۱۰۱۸۳ دلار به‌ازای فروش هر تن مس ثبت شده است؛ البته فروش مس در کانال ۱۰ هزار دلار آنقدرها هم دوام نداشت و شاهد بازگشت فروش این فلز به کانال ۹ هزار دلاری بودیم. با این حال، همچنان این فلز با رقم‌های بالایی در مقایسه با سال‌های گذشته معامله می‌شود. میانگین رقم فروش مس در بورس فلزات لندن و در ماه دسامبر (تا بیستم این ماه) بیش از ۲۲ درصد بیشتر شده است.

اثرات بحران انرژی

افزایش بهای انرژی در طول سال جاری میلادی یکی از عوامل محرک برای تداوم روند صعودی بهای مس در بازارهای جهانی بود. بحران انرژی در تابستان ۲۰۲۱ و از چین آغاز شد. در ادامه شاهد شدت گرفتن این التهابات در کشورهای اروپایی نیز بودیم. بحران انرژی زمینه افزایش قیمت تمام‌شده تولید محصولات صنعتی و کالاهای فلزی را در سطح جهانی فراهم کرد. کسری در عرضه انرژی، ریسک کاهش یا توقف بنگاه‌های تولیدی به دلیل سهمیه‌بندی انرژی را به دنبال داشت و از این رو بر روند قیمتی بسیاری از محصولات اثرگذار بود. در همین حال افزایش بهای انرژی، هزینه تمام‌شده، تولید مس را تا ۶ درصد افزایش داد. همین موضوع نیز از روند رو به رشد قیمتی در این بازار حمایت کرد.

چین، موثر بر بازار

روند رشد اقتصادی چین از مهم‌ترین عوامل موثر بر بازار کامودیتی‌های فلزی است. بهای خرید و فروش مس نیز در بازارهای جهانی از همین موضوع متاثر می‌شود. در نیمه دوم سال جاری میلادی شاهد تضعیف رشد اقتصادی چین بودیم که در ادامه به کاهش بهای کامودیتی‌ها از جمله مس در بازارهای جهانی منتهی شد. 

توجه به این نکته ضروری به ‌نظر می‌رسد طی ماه‌های گذشته از شتاب رشد اقتصادی چین کاسته شده است. رشد اقتصادی چین در ۳ ماه دوم سال ۲۰۲۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۸ درصدی را تجربه کرد. توجه به این نکته ضروری است که این کشور در سال گذشته با چالش‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ روبه‌رو بود و این روند رو به رشد اقتصادی، طبیعی یا به بیانی توجیه‌پذیر است. اما از شتاب رشد اقتصادی چین در ۳ ماه سوم سال جاری میلادی کاسته شد تا جایی که براساس آمار، اقتصاد چین در ۳ ماه سوم سال جاری میلادی (یعنی ژوئیه تا سپتامبر) ، نسبت به مدت مشابه سال قبل فقط ۴.۹ درصد رشد کرد؛ یعنی کمترین سرعت رشد اقتصادی چین طی یک سال گذشته رقم خورد. همین موضوع نیز خود پالس منفی را روانه بازارهای فلزی دنیا کرد. 

کمبود برق در چین از دیگر عوامل موثر بر روند توسعه تولید صنایع مختلف این کشور بود. در ادامه انتشار اخباری مبنی‌بر احتمال ورشکستگی شرکت‌های بزرگ ساختمانی چین، به‌ویژه اورگراند، در کاهش روند رشد اقتصادی این کشور اثرگذار بود. انتشار این اخبار به افت قابل توجه بهای کامودیتی‌های فلزی در بازار جهانی منتهی شد.

تعدیل بهای مس

تداوم روند صعودی اغلب کامودیتی‌های فلزی به ضرر بسیاری از صنایع پایین‌دستی است؛ درنتیجه دولت چین با هدف حمایت از صنایع سیاست‌های اعتدال‌گرایانه‌تری را در پیش گرفت و با آزادسازی ذخایر استراتژیک فلزی ازجمله مس، از رونق قابل توجه این بازار کاست. با این وجود همچنان میزان تقاضا برای این فلز مثبت ارزیابی می‌شود. 

شیوع مجدد ویروس کووید-۱۹ در برخی از شهرهای دنیا و همچنین جهش جدید در این ویروس (اُمیکرون) که از کشورهای آفریقایی آغاز شد و اکنون در سایر کشورهای جهان نیز دیده شده است، یکی از عوامل بازگشت بهای مس از روند صعودی بود؛ البته در حال حاضر بسیاری از مردم دنیا در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند و انتظار می‌رود اثرگذاری این همه‌گیری جدید بر بازار فلزات به‌مراتب کمتر از موج‌های نخستین شیوع این ویروس باشد. 

دورنمای روشن

با وجود تمام شاخصه‌هایی که سیگنال منفی روانه بازار فلزات می‌کند، توجه به این نکته ضروری به ‌نظر می‌رسد که چشم‌انداز فلز مس در بلندمدت مثبت ارزیابی می‌شود. درواقع تغییر رویکرد انرژی در دنیا و تمایل به استفاده از منابع انرژی کم‌کربن، آینده بازار مس را مثبت می‌کند. فلز مس جایگاه ویژه‌ای در انرژی‌های پاک در اختیار دارد. از این فلز برای ساخت توربین‌های بادی، خودروهای برقی و همچنین پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود. درنتیجه می‌توان این‌طور ادعا کرد که تقاضا برای مس در سال‌های آینده، رو به رشد است. درنتیجه همچنان سرمایه‌گذاری روی فلز سرخ جذاب است. 

در همین حال پیش‌بینی‌های منتشرشده از قیمت مس حکایت از آن دارد که بهای فروش این فلز سرخ‌رنگ برای سال ۲۰۲۳ در کانال ۸۶۰۰ دلاری خواهد بود؛ البته این رقم فروش به مراتب کمتر از سطح کنونی معاملات مس در بازارهای جهانی است اما باید اقرار کرد که حتی در صورت واقعی شدن انتظارات یادشده از سوی بازار، همچنان این فلز در سطح قیمتی به مراتب بالاتری در مقایسه با سال‌های گذشته به فروش خواهد رسید.

سخن پایانی

حال که در ماه پایانی سال ۲۰۲۱ قرار داریم، گزارشاتی از روند پیش‌بینی رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها مطرح می‌شود. انتظار می‌رود دولت چین رشد اقتصادی ۵.۵ درصدی را برای سال آینده میلادی هدف‌گذاری کند. برای تحقق این هدف نیز توسعه زیرساخت‌ها و تقویت فعالیت‌های ساخت‌وساز را در دستور کار خود قرار خواهد داد. این هدف به منزله ارتقای تقاضا برای کامودیتی‌های فلزی و فولاد است. درنتیجه پالس مثبتی را به بازار اغلب فلزات صنعتی روانه خواهد کرد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bkje4