ارباب رجوع یا بردهرجوع؟
حسن خسروی- تحلیلگر مسائل مدیریت دولتی ایران
شاید شما هم بهعنوان ارباب رجوع با بیاحترامی و بداخلاقی و بیتوجهی کارمندان ادارات و سازمانها مواجه شده باشید.
اصطلاح «اربابرجوع» به زبان ساده یعنی مراجعه کنندهای که حکم ارباب را دارد و طرف مقابل در اداره مربوطه نیز در حکم کسی که خادم و رعیت ارباب است.
شاید این اصطلاح قدری تلخ و سخت باشد، اما در حقیقت میخواهد بگوید که تمام ارکان ادارات و سازمانها باید خدمتگزاری بیچون و چرا برای مراجعهکنندگان باشند، چراکه حوائج مردم برای گرهگشایی به گردن آنان افتاده است.
در مبانی فرهنگی و دینی ما بهشدت بر موضوع احترام و مهربانی و دوستی و... تاکید شده است؛ بنابراین هرگونه بداخلاقی کارکنان ادارات با مراجعهکنندگان حرکتی ضد فرهنگی، ضد دین و اخلاق و انسانیت است.
متاسفانه در بیشتر ادارات با مراجعهکنندگان همچون «برده» رفتار میشود تا «ارباب».
بدرفتاری و بداخلاقی کارکنان ادارات با ارباب رجوع چند علت مهم دارد:
۱- فقدان یک نظام تشویق و تنبیه مناسب در سازمانها و ادارات.
۲- فقدان یک سیستم مناسب ارزیابی عملکرد که منجر به اجرای نظام شایستهسالاری شود.
۳- ضعف تخصصی و شخصیتی مدیران بالادستی کارمندان.
۴- فقدان آموزشهای مستمر لازم و کافی مربوط به اصول و فنون مردمداری، ارتباطات انسانی و روابط عمومی.
۵- بهنظر میرسد خیلی از اینها قصد ناراضیتراشی عمومی دارند و بهنوعی میخواهند جلوی دولت بایستند.
۶- نبود توجه لازم و کافی در فرآیند گزینش و استخدام کارمندان ادارات که باید تمرکز بر استخدام افراد خوشاخلاق و صبور و مودب باشد.