سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 30 Apr 2024
کد خبر: 9678
تاریخ انتشار: 1400/10/12 12:07
مدیر گندله‌سازی گل‌گهر:

در تولید کمی و کیفی گندله رکورد زدیم

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه سنگ آهنی کشور در طول سال‌های گذشته توانسته بیش‌ترین آمار تولید کنسانتره و گندله را از آن خود کند. این شرکت همچنان در تلاش است تا با رشد تولید، رکوردهای جدید از فعالیت خود ثبت کند. ظرفیت اسمی گندله‌سازی شماره یک گل‌گهر برابر ۵ میلیون تن است. اما با برنامه‌ریزی و تلاش همکاران و بهره‌بردار، میزان تولید در این بخش به بیش از ۶ میلیون تن می‌رسد؛ یعنی میزان تولید در این مجموعه معدنی و صنعتی سالانه ۲۰ درصد بیش‌تر از ظرفیت اسمی برآورد می‌شود که یک رکورد کمی به ‌شمار می‌رود.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، جعفر رفیعیان، مدیر گندله‌سازی این شرکت افزود: گندله‌سازی شماره ۲ پس از آغاز به کار با ظرفیت اسمی ۵ میلیون تن، با استفاده از تجربه همکاران در کمتر از ۳ ماه به تولید اسمی رسید و در حال حاضر در این بخش هم بالای ۶ میلیون تن تولید می‌کنیم.

رفیعیان گفت: در سال گذشته بالای ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندله تولید کردیم و در تلاش هستیم تولید امسال را به بالاتر از تولید سال گذشته ارتقا دهیم.

تولید همپای برنامه

وی درباره قطعی‌های برق تابستان اخیر و تاثیر آن بر میزان تولید اظهار کرد: با اینکه مدیریت کار در زمان قطعی‌های برق، بسیار سخت و چالش‌برانگیز بود، همکاران من تلاش کردند کمترین انحراف از برنامه تولید اتفاق بیفتد و در هر دو گندله‌سازی، تجربه بهره‌برداری خوب کمک کرد که هم به لحاظ کمیت و هم کیفیت در شرایط پایداری باشیم.

مدیر گندله‌سازی گل‌گهر درباره عوامل موثر بر تولید، نیروی انسانی را موثرترین رکن تولید دانست و گفت: در بعد منابع انسانی همکاران بسیار با تجربه و متخصصی داریم که تقریبا نیاز به گرفتن مشاوره از بیرون را رفع کرده‌اند.

رفیعیان با بیان اینکه نیروهای متخصص برای شرکت یک سرمایه هستند، گفت: در حوزه تجربه تولید و تعمیرات نیز به جایگاهی رسیده‌ایم که می‌توانیم تجربه خوبی را به سایر شرکت‌ها منتقل کنیم.

مدیران داخلی، موفق در مدیریت

وی با بیان اینکه ارزیابی نیروها براساس شاخص‌های مشخص و واقعی انجام می‌شود، گفت: در انتخاب سرپرست‌ها و رئیس‌ها حتی مدیران حوزه بهره‌برداری انتخاب‌ها منطقی است، به نحوی که رده‌های بالای مجموعه را همکارانی که سابقه و تجربه مفید در این حوزه دارند، مدیریت می‌کنند.

رفیعیان با بیان اینکه این دستاوردها هم در بخش بهره‌برداری و هم نظارت به دست آمده، گفت: شرکت بهره‌بردار ما هم به تجربه و دانشی رسیده‌ که هم رشد نیروی انسانی‌شان از داخل اتفاق می‌افتد، هم با تجربه بالا و راحت می‌توانند کار را مدیریت کنند.

رفیعیان گفت: گل‌گهر با ایجاد شرکت نظم‌آوران توانسته بهره‌بردار دیگری هم ایجاد کند. این موضوع زمینه رشد تجربه بهره‌برداری را فراهم کرده است. علاوه‌بر آن، با نگاه بهره‌برداری یکپارچه توانسته تولید مجموعه را توسعه دهد و درنهایت منطقه به منطقه‌ای با پتانسیل فنی و تجربه بهره‌برداری بالا تبدیل شود.

بهبود مستمر فرآیند تولید

وی گفت: با هدف بهبود مستمر در نظام‌های بهبود از جمله ۶ سیگما پروژه‌هایی تعریف شده که چندین سال است در حال اجرا و پایش هستند. به دلیل توجه شرکت گل‌گهر به انگیزه کارکنان، انگیزه‌ها هم در بعد مادی و معنوی جهت‌دهی شده و از این رو، مشارکت در نظام‌های بهبود بسیار مناسب برآورد می‌شود.

رفیعیان درباره نظام‌های نوین کار مثل نظام نگهداری، تعمیرات و بهره برداری گفت: خوشبختانه تقریبا به‌روزترین سیستم‌ها را در این زمینه داریم و گل‌گهر یکی از پیشروهای نظام سیستمی کردن گردش کار است. بر همین اساس، تمام فعالیت‌ها به صورت مکانیزه پیش می‌رود و همین روند باعث حذف یک‌سری از گردش کارهای دستی و بالا رفتن بهره‌وری و سرعت انجام کار می‌شود.

وی درباره کیفیت محصول تولید شده در گندله‌سازی گفت: در کیفیت محصول، وظیفه و الگویی داریم که برمبنای آن نگاه، مشتری‌مداری اولویت ما است. در کیفیت موارد مختلفی اثرگذار هستند که ازجمله آنها می‌توان به کنسانتره‌ای ورودی برای تولید گندله، فرآیند گندله‌سازی، تجهیزات و نیروی انسانی اشاره کرد.

مدیر گندله‌سازی گل‌گهر گفت: بازخوردهایی که از واحد فروش دریافت می‌کنیم و واحد کنترل فرآیند از اثرگذاری ویژه‌ای برخوردار هستند. این واحد هم با آزمایشگاه و مشتری در ارتباط است هم در ورودی با مواد اولیه و واحد فرآوری ارتباط دارد.

سخن پایانی

رفیعیان در پایان خاطرنشان کرد: کیفیت در گندله‌سازی به دستورالعمل و رویه و کنترل دائم نیاز دارد که هر روز در جلسات صبحگاهی موارد کیفی را ریز به ریز بررسی می‌کنیم تا عدم انطباق‌ها بررسی و اصلاح شود. همچنین در شیفت تولید، ناظر تولید داریم که علاوه بر کمیت، وضعیت کیفی را کنترل می‌کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4b6o52