سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 3451
تاریخ انتشار: 1400/07/24 11:46

دامپزشکان و صاحبان پت، خدمات آنلاین می‌گیرند

حوزه دامپزشکی کشور با مشکلات متعددی روبه‌رو است و در این میان دامپزشکان نیز به‌دلایل متعدد توانایی پاسخگویی به همه نیازهای درمانی حیوانات خانگی و حوزه دام را ندارند. از همین‌رو جای‌خالی سامانه‌ای که بتواند خدمات مربوط به این حوزه را در بستر اینترنت فراهم کند، به‌شدت احساس می‌شد.

«دامپزشک» سامانه مشاوره دامپزشکی آنلاینی است که به کاربران خود امکان تماس تلفنی و متنی را با دامپزشکان از هر کجا و هر زمان ارائه می‌دهد. برای دریافت جزییات بیشتر درباره عملکرد و قابلیت‌های این سامانه صمت گفت‌وگویی را با علیرضا گائینی، طراح این سامانه ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید.

گائینی در ابتدای این گفت‌وگو اظهارکرد: کسانی که از مرکز ایران دور هستند به دامپزشک‌های متبحر دسترسی ندارند و برای دسترسی تلفنی نیز باید ده‌ها تماس تلفنی گرفته می‌شد تا موفق به برقراری ارتباط با دامپزشک‌ها شوند. این مشکلی است که سال‌هاست در سیستم دامپزشکی کشور وجود دارد. وی افزود: از سویی دامپزشکان بسیاری نیز به سبب روزمرگی‌هایی که دارند، از پاسخ به این تماس‌ها اجتناب می‌کردند. در همین راستا برای نخستین‌بار با استفاده از سیستم‌های پیشرفته اینترنتی این دو گروه را به یکدیگر متصل کردیم. به عبارتی از سراسر ایران با تعدادی از دامپزشکان قراردادهایی بسته‌شده و این دامپزشک‌ها به‌صورت شبانه‌روزی از طریق یک اپلیکیشن پاسخگوی نیاز درمانی متقاضیان خواهند بود.

ثبت سوابق دامپزشکی حیوانات

طراح سامانه دامپزشک در ادامه با بیان اینکه طی سال‌های گذشته کاستی‌هایی در مسیر این پروژه وجود داشت، گفت: تحقیقات میدانی و پیاده‌سازی این سیستم حدود ۱۰ ماه به طول انجامید. در این مدت متوجه شدیم که متاسفانه در کشور پرونده الکترونیک واحد در بخش‌های مختلف دامی به‌ویژه برای حیوانات خانگی وجود ندارد. بنابراین برای نخستین‌بار در کشور سیستم EHR که در واقع ثبت سوابق دامپزشکی هر حیوان است را به‌صورت الکترونیک پایه‌گذاری کردیم. این سیستم به تمام دامپزشکان ما در سراسر دنیا اجازه خواهد داد به سوابق درمانی حیوان یا دام بیمار دسترسی داشته باشند. این موضوع نیز برای نخستین‌بار در کشور اجرا خواهد شد.

قابلیت نوبت‌دهی آنلاین کلینیک‌ها

گائینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح یکی دیگر از قابلیت‌های مهم سامانه دامپزشک پرداخت و گفت: نوبت‌دهی آنلاین یکی از مهم‌ترین مباحث این روزهای دنیای پزشکی به‌شمار می‌رود. متاسفانه در کلینیک‌های دامپزشکی ما هنوز هم سیستم سنتی نوبت‌دهی وجود دارد و نوبت‌دهی‌ها از طریق تلفن انجام می‌شود. ما در سامانه دامپزشک این فرآیند را نیز الکترونیک کردیم. به این ترتیب، دیگر احتیاجی نیست برای نوبت‌دهی تماس تلفنی انجام شود و تمام فرآیندهای این کار در بستر اینترنت انجام خواهد شد. گفتنی است که در این سامانه نوبت‌دهی و مشاوره آنلاین برای تمام متقاضیان از داخل و خارج کشور ممکن خواهد بود.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و پیامدهای آن در بخش‌های مختلف کشور، خاطرنشان کرد: به سبب شیوع این ویروس، صاحبان حیوانات گوناگون (مخصوصا حیوانات خانگی) امکان مراجعه به کلینیک‌ها را از دست دادند. از همین‌رو سیستمی را به‌صورت پایلوت در استان‌های قم و تهران تعریف کردیم تا تمام خدمات سرپایی مرتبط با دامپزشکی در منازل انجام شود. در همین راستا، واکسیناسیون، انگل‌تراپی و مواردی از این قبیل برای حیوانات در منزل انجام خواهد شد.

طراح سامانه دامپزشک افزود: برای اینکه بتوانیم خدمات بهتری به مخاطبان خود ارائه دهیم، باشگاهی به‌نام «وت‌کلاب» راه‌اندازی کرده‌ایم. این باشگاه برای نخستین‌بار در کشور به‌صورت الکترونیک خدمات رفاهی به دامپزشکان و صاحبان پت و دام که از سامانه استفاده می‌کنند، ارائه خواهد داد.

گائینی با اشاره به اینکه خود ما در ابتدا سرمایه‌گذار این پروژه بودیم، افزود: پس از گذشت یک سال با سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر که به‌اصطلاح سرمایه‌گذار طلایی نامیده می‌شود، قرارداد همکاری امضا کردیم و این سرمایه‌گذار با سرمایه‌ای افزون‌بر ۵ میلیارد تومان هزینه‌ها را تامین خواهد کرد. تلاش خواهیم کرد تا پایان امسال ۵ درصد از بازار استان تهران و قم را از آن خود کنیم. طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم، در سال دوم به ۱۵ درصد و در سال سوم نیز به حدود ۴۰ درصد از سهم بازار خواهیم رسید.

تجاری‌سازی سامانه دامپزشک

طراح سامانه دامپزشک در ادامه با اشاره به اینکه سال‌های سال ایده ایجاد چنین سامانه‌ای در ذهن من بود، گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که دامپزشک‌ها با آن روبه‌رو هستند این است که طی روز به‌صورت مکرر با تماس‌های متعدد صاحبان دام و پت روبه‌رو می‌شوند. نخستین ایده‌های ایجاد این سامانه جایی به ذهن ما رسید که بتوانیم آن را تجاری‌سازی کنیم. به عبارتی دامپزشک می‌تواند با دیدگاه تجاری به این سامانه نگاه کند. در کل دنیا ۳ سامانه وجود دارد که چنین فعالیتی انجام می‌دهند اما آنها نیز در این ابعاد نیستند. سامانه دامپزشک ایران بسیار فراتر از نمونه‌های خارجی خود عمل می‌کند. گائینی افزود: در حاضر مشغول آماده‌سازی نسخه عربی و انگلیسی این سامانه هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۲۰۲۳ به بخش‌هایی از بازارهای عربی و جهانی دست پیدا کنیم. اگر چنین اتفاقی رخ دهد به‌طورقطع ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در حال‌حاضر عدم‌قانون‌گذاری، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و چالش‌های پیش‌روی فعالیت ما به‌شمار می‌رود، اظهارکرد: متاسفانه در حوزه دامپزشکی کشور هنوز قوانین مدون وجود ندارد و سازمان‌های قانون‌گذار نیز مشکلات متعددی را در مسیر فعالیت ما ایجاد می‌کنند. برای پایه‌گذاری این سامانه ۱۰ ماه زمان صرف کردیم و این در صورتی است که اگر مشکلاتی که بخش‌های قانون‌گذار برای ما ایجاد کردند، وجود نداشت، به‌طورقطع زمان کمتری برای ایجاد این سامانه صرف می‌شد. طراح سامانه دامپزشک در پایان گفت: انتظار می‌رود قوانینی جامع و مدون با حضور فعالان این حوزه ایجاد شود. اگر این اتفاق رخ دهد، فعالیت در این حوزه نیز چارچوب خاصی پیدا خواهد کرد و همین موضوع در بلندمدت اطمینان خاطری برای فعالان آن ایجاد خواهد کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48jwk3