یک‌شنبه 23 اردیبهشت 1403 - 12 May 2024
کد خبر: 4575
تاریخ انتشار: 1400/08/09 12:36

نقشه راه سیارات در بازارهای مالی

پیش از این در دو مطلب که در همین ستون منتشر شد به رابطه سیارات و پیش‌بینی بازار مالی پرداختیم. در این نوشتار به ترکیب سیارات و نقش آنها در بازارهای مالی می‌پردازیم.

ترکیب سیارات با هم و نقش آنها در بازارهای مالی باید در کنار تحلیل‌های دیگری همچون فیبوناچی، معادلات زمانی ایچیموکو، امواج الیوت و... بررسی شوند و اینها همدیگر را کامل می‌کنند و دید وسیع‌تری را به تحلیلگران می‌دهند. 

از ترکیب سیاره مریخ و مشتری برای تحلیل زمانی بازارهای سهام و اوراق قرضه استفاده می‌کنند. 

از پدیده مریخ و زحل برای ارزها استفاده می‌شود و بیشترین تاثیر را روی دلار امریکا دارد. پدیده مریخ و اورانوس روی فرانک سوئیس و ین ژاپن تاثیر بیشتری دارد. این ترکیب نیز بر نسبت طلایی فیبوناچی استوار است.

 ترکیب دو سیاره ونوس و اورانوس بسیار جالب است. این دو سیاره، هر ۲۲۵ روز یک بار در موقعیت مقارنه نسبت به هم قرار می‌گیرند. اگر تعداد روزهای سال یعنی ۳۶۵ روز را در ۰.۶۱۸ که همان نسبت طلایی است ضرب کنیم، به همین عدد ۲۲۵ خواهیم رسید.

 این ترکیب بر بازارهای سهام تاثیر می‌گذارد. در مطلب قبلی اشاره شد که هر کدام از این سیارات دارای چه نمادی هستند و بسیاری از این ترکیب‌ها به‌خاطر نماد آنها است. برای همین، تحلیلگران به آن باور دارند. 

شما هم ممکن است با کمی کاوش و جست‌وجو به ترکیب‌های دیگری بین سیارات پی ببرید. در علم ستاره‌شناسی سیارات عطارد و ونوس، نقش مهمی در میزان تشعشعات خورشیدی دارند. هنگامی که آنها از امتداد مسیر زمین و خورشید کنار می‌روند، بر وضعیت هوا و همچنین شرایط رشد روی زمین اثر می‌گذارند و این تشعشعات روی حبوبات، سویا و گندم می‌توانند نقش موثری داشته باشند. 

درباره گندم هم معادلات جالبی وجود دارد و آن هم مربوط به موقعیت سیارات عطارد، مشتری و زحل در حالت خورشید مرکزی است. برای به‌دست آوردن این موقعیت‌ها باید از یک تقویم نجومی که در حالت خورشید مرکزی تنظیم شده باشد، استفاده کنید.

 جدول نجومی یا تقویم نجومی موقعیت و وضعیت طبیعی اجرام و نیز ماهواره‌ها در آسمان را در فاصله زمانی معینی تعیین کرده و به‌دست می‌دهد که به‌رایگان می‌توانید آن را از اینترنت دانلود کنید. زمانی که عطارد در حالت خورشید مرکزی، زاویه صفر یا ۱۸۰ با زحل ایجاد کند انتظار یک کف را داشته باشید و زمانی که زاویه صفر و ۱۸۰ با مشتری می‌سازد منتظر ایجاد یک سقف در نمودار گندم باشید.

 در ایران نیز وضع بدین گونه است. هنگامی که کشاورز پس از ماه‌ها مرارت گندمش در بهار در مناطق گرمسیری و در تابستان در مناطق سردسیری به بار می‌نشیند، باید منتظر ایجاد یک رشد باشیم و زمانی که واسطه‌گران بر سر زمین حاضر می‌شوند و بر سر کالا و جنس کشاورزان می‌زنند، باید منتظر ایجاد یک کف و نابودی باشیم.

 در حرکت اجرام سماوی الگوهای تکرارشونده بسیاری وجود دارد و زمین و هر سیاره دیگری در منظومه ‌شمسی در مدت زمان مشخصی دور خورشید می‌گردند. 

در نتیجه موقعیت هر سیاره در آسمان نسبت به زمین و خورشید در بازه‌های زمانی مشخصی تکرار می‌شود؛ بنابراین ما می‌توانیم این الگوهای تکرارشونده را دنبال و بر اساس آن استراتژی معاملاتی‌مان را مشخص کنیم.

 با این حال باید توجه کنیم که به احتمال زیاد تمام پیشگویی‌ها درست نیستند و حتما اشتباهاتی هم در آن رخ خواهد داد؛ همان‌طور که پیشگویی‌های خیلی از پیشگوهای تاریخ هم به واقعیت تبدیل نشد.

 اگر ۷۰ درصد پیشگویی‌ها درست اتفاق بیفتد می‌توان به‌نوعی به آن استناد کرد؛ آن‌هم نه به تنهایی بلکه در کنار تحلیل‌های تکنیکالی. ترکیب حرکت دو سیاره زحل و اورانوس کند است و برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت استفاده می‌شود.

 همچنین ترکیب سیاره مشتری و زحل بهترین روش برای شاخص بلندمدت به حساب می‌آید؛ هرچند دلبرت گان گفته بود سیاراتی که سریع‌تر حرکت می‌کنند مبنا و کلید کار هستند چون از آنها برای روندهای کوتاه‌مدت استفاده می‌کنیم. دلیل این حرف این است که روندهای کوتاه‌مدت زودتر اتفاق می‌افتند و صبر آدمی کم است. 

شاید بسیاری از تحلیلگران با استفاده از حرکت سیارات بتوانند مسیر قیمت‌ها را پیش‌بینی کنند اما ادعا هم ندارند که از آن به‌عنوان توصیه مالی برای دیگران استفاده کنند، زیرا شرایط روانی هر شخص با دیگری متفاوت است و به همین خاطر آنها هیچ وقت توصیه به خرید یا فروش نمی‌کنند. 

مثلا در زمینه ارزهای دیجیتال، برای این تحلیلگران سیاره مشتری نماینده بیت‌کوین و سیاره زحل بیانگر محدوده مقاومتی است و براساس آن دادوستد ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهند و بدون هیچ توضیح اضافی به دیگران، می‌توانند دلایل خاص خود را برای انتخاب این سیارات داشته باشند.

 از علم ستاره‌شناسی در بورس ایران به‌ندرت می‌شود استفاده کرد، چون بورس ایران بیشتر تخت تاثیر نوسانات دلار، برجام، تورم اقتصادی حاکم بر کشور، روابط بین‌الملل، حضور و رفتار واسطه‌گران و مسائل دیگر است؛ بنابراین اگر علاقه‌مند به استفاده از این علم در بورس ایران هستید، باید آن را در بازارهای جهانی بررسی کنید و سپس در صورت امکان به بازار بورس ایران بسط دهید.

با تمام صحبت‌هایی که در زمینه نقش سیارات در بازارهای مالی گفته شد این را نیز بدانیم که پشت پرده نان، آرد است و پشت پرده آرد، آسیاب و پشت پرده آسیاب آب است و پشت پرده آب، مشیت پروردگار. حافظ می‌فرماید: 

ماه و خورشید به منزل چو به امر تو رسند / یار مه‌روی مرا نیز به من باز رسان

و کلام پایانی اینکه در ۲۹ مرداد ۱۴۰۰، سیاره مشتری در وضعیت مقابله قرار گرفت.

 باید بگویم که وضعیت مقابله به این معنا است که یک جرم آسمانی (مثلا یک سیاره بیرونی) از ناظر (زمین) نسبت به خورشید در نقطه مقابل (۱۸۰ درجه‌ای) قرار می‌گیرد، به‌نحوی که جرم آسمانی مذکور با زمین و خورشید در یک خط و زمین در میانه آن دو قرار می‌گیرد و این جرم خارجی به‌طور مستقیم در مقابل خورشید قرار دارد و هنگام غروب آفتاب ظاهر می‌شود.

 علاوه بر این در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰، سیاره مشتری در وضعیت مقارنه با اورانوس هم قرار داشت که شامل نسبت‌های فیبوناچی می‌شد. 

خیلی دوست داشتم بدانم که چند نفر در این کره خاکی برمبنای این وضعیت دادوستد کردند و چقدر دادوستدشان موفق‌آمیز بوده است؟

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48agn3