شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 106903
نویسنده:
تاریخ انتشار: 1402/12/16 06:01
بازارگردی صمت در «باغ گل محلاتی »

جلای روح و جان در هلند تهران

حوالی ۱۱ صبح؛ مترو «نبرد». هوا از هفته پیش گرم‌تر شده و می‌توان کمی در این هوای زمستانی قدم زد. کنار مترو مغازه کوچکی آبمیوه‌های مختلف می‌فروشد که البته محفظه‌ای که کنار مغازه از پیراشکی‌های مختلف و سمبوسه پر شده طرفدار بیشتری دارد.
جلای روح و جان در هلند تهران

حوالی ۱۱ صبح؛ مترو «نبرد». هوا از هفته پیش گرم‌تر شده و می‌توان کمی در این هوای زمستانی قدم زد. کنار مترو مغازه کوچکی آبمیوه‌های مختلف می‌فروشد که البته محفظه‌ای که کنار مغازه از پیراشکی‌های مختلف و سمبوسه پر شده طرفدار بیشتری دارد. بد نیست تا زمانی که تاکسی موردنظر برسد، کمی خوراکی خوشمزه نوش جان کنید. معمولا خط مقصد خالی است و حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه باید منتظر تاکسی بمانید. البته اگر حواس‌تان پرت شود، به‌سرعت تاکسی پر شده و می‌رود. بهترین انتخاب برای رسیدن، همین تاکسی‌ها هستند که با هزینه ۱۱ هزار تومان شما را به مقصد می‌رسانند، فقط باید کمی پیاده‌روی کنید که آن هم توفیقی اجباری است. «بازار گل محلاتی» مقصد تازه بازارگردی صمت است.

گذری در بازار گل محلاتی تهران

بازار گل محلاتی تهران یکی از بزرگ‌ترین بازارهای گل کشور است که در آن انواع گل‌های طبیعی و مصنوعی با کیفیت بالا و نرخ مناسب به فروش می‌رسند.به‌طورکلی، بازار گل محلاتی محل خوبی برای خرید‌های فله‌ای گل‌وگیاه است، زیرا در این نقطه واسطه‌ها حذف می‌شوند و می‌توانید با قیمتی کمتر از مغازه‌های گل‌فروشی سطح شهر، گل‌وگیاه مدنظرتان را بخرید. مخصوصا وقتی که خریدتان شکل عمده به خود می‌گیرد یا بخواهید هزینه‌های گزاف را به هزینه‌های معقول‌تر تبدیل کنید. مثلا خرید تاج گل برای مراسم‌های مختلف یا خرید درختچه‌های متعدد برای باغچه حیاط احتمالا شما را به بازار گل محلاتی خواهد کشاند! گل‌وگیاه فصل ندارد. هر موقع از سال که به بازار گل محلاتی بروید، بالاخره چیزی برای خرید پیدا می‌شود. فقط باید حواس‌تان به فصل گل‌وگیاهی که می‌خرید، باشد.

مثلا انتظار نداشته باشید وسط تابستان بتوانید در این بازار، دسته‌های گل نرگس پیدا کنید، اما گیاهان آپارتمانی، رز، داوودی و ژربرا از جمله گل‌هایی است که در هر موقع از سال، برای فروش به علاقه‌مندان آماده‌ است. بنابراین هیچ آداب و ترتیبی مجویید! هر موقع که دل‌تان خواست یا احتیاجی داشتید می‌توانید به بازار گل محلاتی بروید و در هوای پاکش تنفس کنید!

گفته می‌شود ساعت کار این بازار در روزهای عادی از حدود ۵ صبح شروع می‌شود و تا ساعت ۱۳ اغلب غرفه‌داران کار خود را تعطیل می‌کنند، اما ظاهرا در عید نوروز ساعت بسته‌شدن غرفه‌ها به ۱۲ شب موکول می‌شود.

البته روزهای تعطیل هفته هم که تکلیفش معلوم است! این بازار به‌علت کثرت مراجعه، معمولا ساعت ۱۵ بعدازظهر به کار خود پایان می‌دهد. اگر شرایطش را دارید، پیشنهاد ما ساعات اولیه روزهای غیرتعطیل هفته است، زیرا همان‌طور که گفته شد، هم احتمالا در این روزها قیمت‌ها پایین‌تر خواهد بود و هم به‌علت خلوت‌تربودن محیط بازار، با آرامش بیشتری خرید خواهید کرد. اگر هم در فصول گرم به این بازار مراجعه می‌کنید، باید بدانید با نزدیک‌شدن به ظهر، به‌خاطر گلخانه‌ای‌بودن محیط، بخش‌های سرپوشیده بازار به‌شدت گرم می‌شود. در نتیجه هرچه زودتر به بازار گل محلاتی بروید بهتر است.

سرآغاز هلند تهران

اصلا نیاز به آدرس پرسیدن نیست؛ هم‌مسیر شدن با جمعیت برای پیدا کردن آدرس کافی است. درب ورودی بزرگ که سردر آن تابلویی برای خوشامدگویی نصب شده، شروع این بازار گل است. از همان ابتدای ورود، زیبایی گل‌ها چشم‌ها و همهمه جمعیت گوش‌های‌تان را پر می‌کند. البته سعی کنید زیاد در زیبایی این بازار غرق نشوید تا چرخ‌هایی که برای حمل گل‌ها به‌کار می‌روند پشت پای‌تان را موردعنایت قرار ندهند. سن کاربران این چرخ‌ها کم است و از بچه‌های اتباع هستند و از قضا حسابی هم روی‌شان مانند محل کارشان خوش است؛ در نتیجه حتما به شما گوشزد خواهند کرد که پشت‌تان ایستاده‌اند. تعداد زیادی غرفه در بازار گل محلاتی وجود دارد که هر یک ویژگی منحصر به فرد خود را دارند؛ از فروشگاه‌های پر از سبدهای حصیری و وسایل دکوری بگیر تا غرفه‌های کوچک گل و درخچه‌های جذاب، همه و همه شادابی بی‌نظیر به شما خواهد داد. به‌نظرم قدم زدن در این بازار انرژی بسیار خوبی به افراد می‌دهد. دیدن این همه رنگ و زیبایی در روحیه شهروندان بی‌تاثیر نخواهد بود.

بازار خوشحالی

با کمی مکث کنار هر فرد هدف از حضورش در بازار گل محلاتی مشخص می‌شود. مدت زیادی تا شروع ماه رمضان نمانده و بازار مراسم‌های نامزدی و عروسی حسابی داغ است.

خانمی برای برگزاری مراسم بله‌برون دخترش به این بازار آمده است. دو زانو کنار سطل‌های گل نشسته و با دقت بهترین‌شان را جدا می‌کند. فکر می‌کنم هر دقیقه بالای ۵ بار دخترش را برای تایید گل انتخابی صدا می‌زند؛ «مهسا، این خوب‌تره یا این» و سپس با لحنی بامزه دختر را به جان خود قسم می‌دهد که اگر گل‌های انتخابی خوب نیست، عوض‌شان کند.

خانمی دیگر چند گل عروس در دست دارد و نگاه دقیق‌تری به رز‌های ریز می‌اندازد و در جواب فروشنده که اصرار دارد یک گل دیگر را به او بدهد، تاکید می‌کند: «می‌دونی که من برای کیک می‌برم. این آخه میشه به‌نظرت رو کیک؟!» بعد هم خنده‌ای می‌کند.

خانمی میانسال با عصایش به چهارپایه‌ای کنار غرفه می‌زند و به مغازه‌دار می‌گوید: «پسرم بشینم رو این چارپایه، کاریش نداری؟»

مغازه‌دار هم همین‌طور که سرگرم مرتب کردن گل‌ها است، جواب می‌دهد: «برکتی مادر، بشین. بشین ایشالا ما هم یه دشت خوبی کنیم.»

فکر می‌کنم مردم و کسبه این بازار به‌واسطه حضور این همه رنگ و بو از همه بازارها خوشحال‌ترند.

قیمت‌ها با مناسبت‌ها تغییر می‌کند

به‌نظر دیگر وقت این رسیده که سری به فروشنده‌ها بزنم و وضعیت بازار گل محلاتی را از صاحبان غرفه‌ها جویا شوم.

وارد یکی از غرفه‌های پر از گل این بازار می‌شوم. پسری جوان با کاپشنی سبزرنگ روی میز نشسته و با رفیقش گپ می‌زند.

بعد از معرفی خودم و هدفم از آمدن به این بازار خنده‌ای کرد و گفت: «آبجی ول کن؛ من اهل حرف زدن نیستم، روم نمیشه اصلا». همین‌طور که می‌خندد کلاهش را به سمت چشمانش می‌کشد.

- حالا دور از شوخی، وضعیت بازار چطوره؟

- والا چی بگم آبجی؛ خب پارسال بهتر بود. الان البته یه سرما هم اومد، یکم مردم سختشونه بیان بیرون و اینجا پیاده راه برن.

- معمولا فروش اسفند شما چطوره؟

- ببین کلا اسفند بازار راکده. مردم می‌ذارن همون شب عید میان خرید می‌کنن. الانم که می‌بینی بازار شلوغه به‌خاطر اینه که قبل ماه رمضونه و مراسم زیاده.

- اوضاع قیمت‌ها چطوره؟ چقدر گل گرون شده؟

- گل که نرخ مشخص نداره که بگیم انقدر گرون‌تر شده؛ مناسبتیه. با مناسبتا نرخ گرون می‌شه. الان این دسته رزا رو می‌بینی؟ دارم ۱۲۰ می‌دم.

همینو روز ولنتاین یا دو روز قبلش ۲۵۰ تومن میدادیم. یه زمانایی هم مث محرم قیمتا پایین پایینه.

گل اولویت نیست

وارد یکی از غرفه‌های دیگر می‌شود. پسر جوانی مشغول تمیز کردن کف غرفه است. پس از معرفی خود و هدفم از آمدن به این بازار گفت‌وگوی ما شروع شد.

- وضعیت بازار چطوره؟

- بدک نیست، اما سال‌های پیش اوضاع بهتر بود. آخه می‌دونی چیه خانم، مردم تا وضعیت اقتصادی بد میشه اولین چیزی که از خریداشون حذف می‌کنن، گله. در صورتی که اتفاقا تو همین گرونیا گل ارزون‌ترین هدیه‌ایه که می‌تونن باهاش یه نفر رو شاد کنن.

- اوضاع قیمت‌ها چطوره؟ چقدر گل گرون شده؟

- حدودی بخوام بگم شاید ۱۰ درصد، اما رقم مشخصی نیست؛ مناسبتیه.

- مردم اگر بیان بازار گل خرید کنن بهتره یا مغازه‌های سطح شهر؟ اصلا چقدر تفاوت قیمت داره؟

- معلومه که اینجا بهتره. ببین ما خودمون صب به صب گل میدیم به مغازه‌ها. اگر مردم بیان اینجا گل بخرن حدود ۶۰ درصد سود می‌کنن.

- اصلا حالا با این اوضاع اقتصادی مردم چقدر گل می‌خرن؟

- بخوای نسبت به قبل بگی هیچی. قبلنا روز مادر اینجا جای سوزن انداختنم نبود، اما امسال تو همین روز خبری نبود. الان مردم هزار تا چاله‌چوله دارن که باید پرش کنن. بابا نون نیست بخورن، گل چیه؟ منم اگه تو این کار نبودم همین بودم.

سرما بهتر است

مردی حدودا ۴۰ساله با گویشی شیرین مشغول مرتب کردن گلدان‌های مغازه است. گل‌های آپارتمانی بسیار زیبایی جلوی غرفه چیده شده بود. یک دستمال نم‌دار گلدان‌هایش را تمیز می‌کرد که سلام کردم و با معرفی خودم گپ‌وگفت‌مان شروع شد.

- وضعیت بازار نزدیک به عید چطوره؟

- خوبه؛ الان قبل ماه رمضونه و مردم مراسم دارن. البته در مجموع الان خیلی مشتری کم شده‌ها. یه زمانی مردم چه می‌کردن برای مراسما! الان شده آقا با انقد پول چی میشه گرفت.

- گل چقدر گرو‌ن شده نسبت به پارسال؟

- اون که مناسبتیه. هفته آخر اسفند یکم گرون میشه؛ روز زن خیلی گرون میشه؛ این سوسول‌بازیا چیه، ولنتاین، اون خیلی تاثیر داره، بازار می‌کشه بالا.

- کارهای شما شیک و قیمتش خیلی هم مناسبه. مردم راحت می‌تونن بیان اینجا و هدیه‌ای با نرخ مناسب بخرن. درسته؟

- همین کارهای ما تو مغازه‌ها حدود ۷۰۰ تومن گرون‌تره. اینجا واسطه‌ای نیست دیگه. خیلیا حتی صب زود میان اینجا دسته گل درست می‌کنن و می‌برن.

- سرمای امسال چقدر تاثیرگذار بود تو بازار؟

- سرما که برای ما خیلی خوبه. هر چی سردتر باشه گلامون بیشتر می‌مونه. برای مردم هم همینه؛ میاد اینجا ساعت ۱۰ گل می‌خره، هوا سرده تا یک هم بخواد بره گل آخ نمی‌گه. خداروشکر یه برفی دیدیم امسال، کار و کاسبی کلا خرابه، خداروشکر نعمت خدا بارید.

دسته‌گل یک میلیونی

پس از گفت‌وگو با مرد میانسال به راهم ادامه می‌دهم. دختر جوانی با دسته‌گلی بسیار بزرگ گوشه‌ای ایستاده است. دسته‌گلی با کاغذ صورتی رنگ و تزئینی بسیار جذاب که هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. فکر کنم بقیه نیز مانند من جذب زیبایی این دسته گل شده باشند.

فروشنده نیز با رویی خوش می‌خندد و می‌گوید: مبارک باشه، دیدی الکی استرس داشتی؟ ببین چه خوب شد. این گل حسابی توجهم را جلب و سوالی را در ذهنم ایجاد کرد مبنی بر اینکه چنین دسته‌گل زیبایی چقدر هزینه برداشته است؟

بعد از اینکه خودم را به فروشنده معرفی و قصدم از آمدن به بازار گل محلاتی را بیان کردم، صحبت ما آغاز شد.

- این دسته گل زیبا توجهم را جلب کرد. می‌تونم بپرسم چقدر شده؟

- یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان.

- اگر این دسته گل زیبا در مغازه‌های سطح شهر آماده می‌شد، چقدر هزینه داشت؟

- محله‌های پایین که نمی‌تونن کار رو اینجوری در بیارن. اگر هم بتونن ۲ میلیون. محله‌های بالاشهر هم برو رو ۳ میلیون تومن.

- واقعا انقدر اختلاف نرخ بین اینجا و مغازه‌ها وجود داره؛ پس شما سود ندارید؟

- ببین ما هم سود خودمون رو داریم، اما اصلا سود مارو با سود مغازه‌دارا یکیش نکن. اونا حتی اگه مشتریشونم کم باشه سود خودشونو دارن.

- پس در کل می‌تونیم بگیم بازار گل وضعیت خوبی داره؟

- آره شکر خدا. ما دیگه با این بازار خو گرفتیم. الهی شکر.

- اگر بخواید یه جمله به مردم بگین؟

- گل رو کنار نذارین؛ گل تنها کادوییه که همه رو خوشحال می‌کنه. از یه بچه تا یه پیرزن.

تاج‌گل‌های ۲ تا 7 میلیون تومانی

آقایی با پوست گندمی بیرون یکی از غرفه‌ها مشغول تزئین یک تاج گل است.

سیم نازکی را به دندان گرفته که نزدیک می‌شوم و خودم و دلایل سر زدن به بازار گل محلاتی را برای او بیان می‌کنم.

 ابتدا مایل به صحبت کردن نیست و همین‌طور که مشغول درست کردن تاج گل است، غرهای زیرزبانی دارد و می‌گوید: «هی بگو بگو، آقا درداتو بگو، مشکلاتو بگو، بازار چه‌جوریه؟ گرونیه یا نه»

- بابا خانم عزیز این حرفا رو اونی که باید بشنوه، نمی‌شنوه؛ من و شما چرا خودمونو اذیت کنیم. مگه گوشت رو از سر راه آوردی خواهر من که درد این همه آدم رو بشنوی. اصلا ماها چه کاری برای هم ازمون ساختس.

- می‌دونم، الان اوضاع همه بده؛ اما به‌نظرم شنیدن مشکلات و تکرار اون‌ها در نهایت تغییراتی حداقل جزئی رو ایجاد می‌کنه. اصلا کوچیک‌ترینش اینکه شما الان حرف میزنی سبک می‌شی.

- خواهر من از کدومش باید بگیم. مشتری نیست؛ نه اینجا تو هیچ کدوم از بازارها. همه کاسبا بدبختن. بیچاره شدیم تو این گرونی. ملت ندارن و نمی‌تونن خرج کنن. چرخه بدبختی شده دیگه.

- هر سال داره بدتر از سال قبل میشه، درسته؟

- بدتر نه؛ بد در بدتر. هر ماه‌مون از اون یکی بدتره. دیگه عادت کردیما؛ هیچی عوض نمیشه. گل کجا بود؛ وقتی طرف لنگ کرایه خونس. مغازه‌دار از ما می‌خره، اما اونم همینه، فروش ندارن که.

- یعنی مغازه‌ها هم مث شما سود خاصی ندارن؟

- چرا؛ ببین درسته اجاره‌ مغازه بیشتری میدن و هزارتا هزینه دیگه، اما مطمئن باش بازارشون خوبم نباشه باز سود کردن، چون خیلی گرون‌تر می‌فروشن. الان اینجا اخر وقتا همین قیمتایی هم که می‌بینی می‌شکنه.

- مردم چقدر برای خرید تاج گل میان اینجا؟

- میان. البته ببین اینجا برای کسی خوبه که اوضاع اقتصادیش متوسطه و می‌خواد با نرخ مناسب یه کار آبرومندانه جمع کنه. الان همین تاج گلو مشتری اورده نشون داده، تو اینستا زده بود ۵ میلیون و ۳۰۰، من دارم با ۲ میلیون و ۷۰۰ براش می‌زنم. الان بخوای تاج گل از مغازه‌ها بخری زیر ۶ میلیون تومن نیست اصلا.

- خرید یک تاج گل چقدر در بازار گل محلاتی هزینه داره؟

- اینجا قیمت ارزون‌ترین تاج‌ گل حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ و با ۷ میلیون یه تاج گل خیلی شیک می‌شه خرید.

سخن پایانی

بازار گل محلاتی یکی از جذاب‌ترین بازارهایی است که می‌توانید برای تفریح سری به آن بزنید.

بی‌شک قدم زدن میان گل‌ها و دیدن این همه رنگ روحیه شما را تغییر خواهد داد. در ضمن این را هم برای ختم کلام بگویم که «گل را حذف نکنید»، بگذارید خانه‌های‌تان با هر گونه مشکلاتی که هست حداقل در ماه چند بار عطر زیبای گل را حس کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48a9va