جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 10 May 2024
کد خبر: 91799
نویسنده: ابوالفضل روغنی گلپایگانی- عضو هیات نمایندگان اتاق ایران
تاریخ انتشار: 1402/05/21 06:51

سهم تولید از منابع بانکی

ابوالفضل روغنی گلپایگانی- عضو هیات نمایندگان اتاق ایران
سهم تولید از منابع بانکی

براساس مطالعات شاخص مدیران خرید (شامخ)، یکی از مهم‌ترین گلایه‌های تولیدکنندگان کشور، دشواری تامین مالی در هر دو بخش سرمایه در گردش و نصب و توسعه ظرفیت تولید است.درحال‌حاضر حدود ۱۹ درصد منابع بانکی در اختیار بخش تولید قرار می‌گیرد، در حالی که بخش خدمات سهم حدود ۳۸ درصدی از این منابع را به خود اختصاص می‌دهد. این اعداد در کنار نرخ‌های ناعادلانه سود تسهیلات بانکی برای صنعتگران، نشان می‌دهد تولید، اولویت نخست شبکه بانکی نیست. با این حال باتوجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر رشد تولید و کاهش تورم، انتظار می‌رود تقویت بنیان‌های تولید صنعتی کشور به اولویت نخست تبدیل شود تا از این رهگذر، تورم نیز مهار شود. از سوی دیگر می‌توان با مدیریت مطلوب بر بورس سهام، ظرفیت‌های این بازار مالی را نیز در جهت تامین مالی صنایع کشور، بیش از پیش به‌کار گرفت.

ضرورت دسترسی به ارز خارجی

صنایع کشور به‌منظور تولید محصولات باکیفیت و رقابت‌پذیر، باید به مواد اولیه و قطعات خط تولید باکیفیت دسترسی داشته باشند. باتوجه به خوشه‌بندی بازارهای جهانی، هر کشور در تولید محصولات موردنیاز صنایع دیگر کشورها، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم نقش دارد. در نتیجه داشتن دسترسی به ارز خارجی برای واردات مواد اولیه و قطعات خطوط تولید بسیار ضروری است.یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که امروزه صنایع کشور با آن مواجه هستند، دسترسی به ارز خارجی برای پایداری و نوسازی خط تولید است که امید است این روند، تسهیل شود. باتوجه به نقشی که صنایع کشور در توسعه صادرات و مدیریت واردات بر عهده دارند، تخصیص ارز به واحدهای صنعتی، نه‌تنها بار ارزی برای کشور به همراه ندارد، بلکه تراز ارزی کشور را نیز بهبود می‌بخشد. متاسفانه درحال‌حاضر تامین نیازهای وارداتی صنایع کشور، در گرو ثبت‌سفارش و پیمان‌سپاری است که فرآیند اداری پردردسری را پیش روی صنعتگران قرار داده، این در حالی است که پس از تخصیص ارز نیز ممکن است تامین ارز با ماه‌ها تاخیر انجام شود که موجب قفل شدن منابع مالی تولیدکنندگان و بعضا ابطال برخی اسناد تجاری خواهد شد. در حالی که با تسهیل فرآیندهای وارداتی برای تولیدکنندگان، می‌توان تنظیم بازار را با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر از واردات کالای نهایی انجام داد.

صنعت به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های اقتصادی، نقش بسزایی در توسعه پایدار جامعه دارد و به‌عنوان عامل اصلی تولید و ایجاد ارزش در اقتصاد، در توسعه پایدار بازیگر اصلی است.

 صنایع مختلف همچنین می‌توانند با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و فرآیندهای بهینه‌شده، از طریق تولید محصولات کم‌مصرف انرژی و پاک‌تر، مدیریت پسماندها و حفظ منابع طبیعی، نقش حائز اهمیتی در حفظ دارایی‌های زیست‌محیطی و توسعه پایدار ایفا کنند.

اهمیت صنعت در اشتغال

صنعت یکی از زیرساخت‌های اصلی اشتغال است و با ایجاد زمینه‌های کارآفرینی و فرصت‌های شغلی برای افراد، به رشد اقتصادی و کاهش بیکاری کمک می‌کند. صنعت از طریق ایجاد شغل‌های متعدد و متنوع، یکی از مهم‌ترین منابع اشتغال در جوامع مختلف است و ایجاد شغل‌های صنعتی، باعث بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی افراد و کاهش بیکاری می‌شود. همین امر به‌نوبه خود، تاثیر بسزایی در بهبود شرایط زندگی جامعه دارد.کلام آخر اینکه امروز مهم‌ترین دغدغه حاکمیت و دولت بهبود معیشت مردم و رفاه عمومی است. با نگاهی به تجربه کشورهای توسعه‌یافته درمی‌یابیم حمایت هدفمند از صنایع و ایجاد فضای رقابتی علاوه بر ارتقای رفاه عمومی، عامل بسیار موثر در قدرت کشورها و بازیگری در عرصه بین‌المللی محسوب می‌شود.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/485nrw