شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 94972
تاریخ انتشار: 1402/07/18 05:34
رئیس هیات عامل ایدرو تاکید کرد

رشد تولید با تامین مالی صنعت از بورس

همواره یکی از اصلی‌ترین اهداف تشکیل بازار سرمایه در کشور تامین مالی بنگاه‌های تولیدی بوده است. هرچند طی چند سال گذشته برای تحقق این هدف گام‌هایی برداشته شده، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
رشد تولید با تامین مالی صنعت از بورس

برای رفع این کاستی، سازمان بورس اوراق بهادار تهران در همکاری با سازمان‌های توسعه‌ای و صنایع کوچک و متوسط از طرح جدید «بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای» رونمایی کرد. به‌گفته فعالان اقتصادی، تامین مالی در بازار جدید بورس یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به رشد تولید و مهار تورم است.

کمک به رشد تولید و مهار تورم

معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مراسم رونمایی از بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای اعلام کرد: تامین مالی در بازار جدید بورس یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به رشد تولید و مهار تورم است.

به گزارش ایدرونیوز، بابک احمدی در این مراسم گفت: پروژه بیواتانول سوخت سبز زاگرس سال‌های سال به دلیل محدودیت بودجه دولتی به درازا کشیده شده بود، اما اکنون با تامین منابع موردنیاز آن از بازار سرمایه، تا پایان امسال به تولید آزمایشی می‌رسد و از ابتدای سال آینده بهره‌برداری و تولید صنعتی آن آغاز می‌شود.

 احمدی با اشاره به اینکه روش تامین مالی جدید در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای برای نخستین‌بار در کشور اتفاق افتاده، افزود: منابع تامین شده در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای منابع رشد تورمی است و از چند منظر برای اقتصاد و اشتغال کشور مفید است.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه داد: پروژه‌های نیمه‌تمام متعددی داریم که ارزش روز آنها حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان است و امیدواریم با توجه به راه‌اندازی این بازار سرمایه‌گذاری جدید بتوانیم بدون فشار به بودجه و دولت تامین مالی آنها را نیز انجام دهیم.

ورود ۹۵ هزار سرمایه‌گذار حقیقی به بازار جدید

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در مراسم رونمایی از بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای با پذیره‌نویسی شرکت سوخت سبز زاگرس گفت: تاکنون و در روزهای گذشته حدود ۹۵ هزار نفر سرمایه‌گذار حقیقی در این بازار ورود پیدا کرده‌اند.

مجید عشقی اظهار کرد: همواره عادت کردیم هر وقت به دنبال جذب سرمایه هستیم به بانک فکر ‌کنیم، اما باید به‌دنبال تقویت سهم بازار سرمایه در تامین مالی باشیم.

وی افزود: این ظرفیت در بازار سرمایه وجود دارد که نقش آن در تامین مالی پروژه‌های مختلف بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که هست. در برخی پروژه‌ها قابلیت ورود همه سرمایه‌گذاران به‌دلیل نوع و میزان ریسک وجود نداشت؛ بنابراین نیاز داشتیم بازار و نوع جدیدی از سرمایه‌گذاری ایجاد شود. امیدواریم راه‌اندازی این بازار جدید، مشکل را برطرف کند.

 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در بازار توافقی فرابورس، سرمایه‌گذاران باید بیانیه ریسک را امضا کنند و همچنین از نظر حجم مبنا و دامنه نوسان محدودیت‌های کمتری دارد و بر همین اساس، این بازار مختص سرمایه‌گذاران حرفه‌ای است.

مجید عشقی در آیین افتتاح بازار توافقی فرابورس ایران با بیان اینکه افتتاح این بازار اتفاق بسیار مهمی است، تصریح کرد: توسعه فرابورس روندی با شتاب منطقی و مناسب در پیش گرفته است.

وی افزود: یکی از ایرادهای جدی بازار پایه نداشتن تفاوت با بازار شرکت‌های پذیرفته شده بود که می‌توانست ریسک‌هایی را برای سرمایه‌گذاران به‌همراه داشته باشد.

عشقی خاطرنشان کرد: عمده شرکت‌های بازار پایه امکان‌پذیرش در بازارهای بالاتر را ندارند و باید در بازار توافقی درج شوند که این شامل همه شرکت‌ها نمی‌شود و شرکت‌هایی که امکان‌پذیرش در بازارهای بالاتر را داشته باشند، باید به بازارهای اصلی منتقل شوند.

وی با تاکید بر اینکه معاملات سهام در بازار پایه ریسک‌های بسیاری برای سهامداران دارد و برخی بدون توجه به این ریسک‌ها، خریدوفروش می‌کردند، اظهار کرد: فرابورس پیشنهاد راه‌اندازی بازار توافقی را بر همین اساس مطرح کرد که موضوعات فنی متعددی به‌دنبال داشت، زیرا روند معاملات مانند سایر بازارها نبود.

رئیس سازمان بورس بااشاره به اینکه پیام بازار توافقی، وجود تفاوت محسوس بین شرکت‌های پذیرش‌شده و پذیرش‌نشده در روند معاملات است، تاکید کرد: در این بازار، سرمایه‌گذاران باید بیانیه ریسک را امضا کنند و همچنین، از نظر حجم مبنا و دامنه نوسان، محدودیت‌های کمتری دارد که بر همین اساس، این بازار مختص سرمایه‌گذاران حرفه‌ای است. وی با بیان اینکه در بازارهای بین‌المللی مشابه بازار پایه وجود ندارد، بلکه بازارهای خاصی با معامله‌گران خاص فعال است، گفت: از این پس، ورودی بازار پایه بسته است و شرکت‌هایی که به‌لحاظ قانونی باید وارد بازار سرمایه شوند و امکان ورود به بازارهای اصلی را ندارند، وارد بازار توافقی خواهند شد. به‌گفته عشقی، سایر شرکت‌های بازار پایه نیز باید در کوتاه‌ترین زمان شرایط خود را برای ورود به بازارهای بالاتر احراز یا به بازار توافقی ورود پیدا کنند.

افزایش تامین مالی از طریق فرابورس

مدیرعامل فرابورس ایران نیز در این آیین گفت: در نیمه نخست امسال تامین مالی ۸۰ طرح انجام شد که نشان‌دهنده ۴۲۰ درصد افزایش تامین مالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

محمدعلی شیرازی اظهار کرد: ارزش بازار فرابورس در ۶ ماه نخست امسال، ۲ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده، همچنین ۲ هزار میلیارد تومان ارزش بازار سهام بوده که حاکی از رشد ۴۱ درصدی است.

وی افزود: معاملات اوراق در فرابورس در ۶ ماه گذشته ۷۰ درصد رشد را تجربه کرده و معاملات سهام نیز ۱۲۰ درصد افزایش یافته است. شیرازی با تاکید بر اینکه میزان سهام آزاد شناور نیز افزایش یافته، خاطرنشان کرد: میانگین ارزش معاملات به شناوری بالا رفته که نشان‌دهنده افزایش شفافیت است، همچنین در این مدت، گشایش نماد ۹ شرکت در فرابورس به سرانجام رسید.

وی ادامه داد: در مدت یادشده، ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تامین مالی از طریق عرضه اولیه در این بازار به ثبت رسید و در حوزه تامین مالی جمعی، ۶ موافقت اصولی صادر شد.

مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر رشد قابل‌توجه در بازارهای فرابورس، ابراز امیدواری کرد با برنامه‌های تدوین‌شده روند صعودی این بازار ادامه‌دار باشد، بر همین اساس نیز قرار است امروز بازاری با فعالیت غیربورسی راه‌اندازی شود تا عملیات OTC نیز در فرابورس اجرایی شود.

شیرازی تاکید کرد: در فرابورس، تنوع کاملی از ابزارها و بازارها برای سرمایه‌گذاران وجود دارد و هر فرد با هر سلیقه و میزان سرمایه، می‌تواند در این بازار سرمایه‌گذاری کند.

راه‌اندازی بازار جدید با ۲ هزار میلیارد تومان

صمتمدیرعامل بورس تهران هم در این مراسم گفت: در مدت ۲ روز پذیره‌نویسی شرکت سوخت سبز زاگرس بیش از ۲هزار میلیارد تومان پذیره‌نویسی صورت گرفت. محمود گودرزی ابراز امیدواری کرد: با ایجاد این بازار، بورس سهم بیشتری در تامین مالی در اقتصاد کشور داشته باشد. وی افزود: ۵۰ درصد خرید را حقوقی‌ها و ۵۰ درصد باقی‌مانده را حقیقی‌ها رقم زدند. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی هم در برنامه رونمایی از بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای گفت: واحدی که هنوز به مرحله تولید نرسیده با چنین استقبالی در مرحله پذیره‌نویسی مواجه شده و این استقبال نشان از گشایش مناسب در امر سرمایه‌گذاری است.

صمتعبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تفکری که به‌تازگی در ایدرو به وجود آمده نشان از فاصله‌گیری از بنگاهداری است که این امر اتفاق خوبی برای اقتصاد کشور است.

امید می‌رود اقدام ایدرو الگوی مناسبی برای سازمان‌های دیگر باشد. برهمین اساس، چندی پیش نیز همایش معرفی سهام شرکت سوخت سبز زاگرس با نماد شگستر به‌عنوان نخستین شرکت سهامی عام پروژه با حضور فعالان بازار سرمایه در سالن همایش‌های شرکت بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد.

سخن پایانی

بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند به‌دنبال کاهش قدرت اعتباری بانک‌ها، استقبال بازار پول به تامین مالی صنایع کوچک و متوسط کاهش یافته و حرکت به سمت تامین مالی غیربانکی از ضروریاتی است که توجه به آن می‌تواند منجر با توسعه این بخش اقتصاد شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45jmyd