جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 14024
تاریخ انتشار: 1401/01/17 01:29
جمع‌آوری باتری و کمک‌فنر قاچاق و تقلبی از بازار

گام نخست مبارزه با لوازم یدکی تقلبی خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دومین جلسه سلسله نشست‌های ستاد «مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی» گفت: عملیات جمع‌آوری باتری و کمک‌فنر قاچاق و تقلبی از روز ۱۵ فروردین در چند استان آغاز شده و به‌تدریج در تمامی استان‌ها انجام خواهد شد؛ بر همین اساس معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز از آغاز طرح ویژه لوازم یدکی خودرو و لوازم‌ خانگی خبر داد.

سیدرضا فاطمی‌امین در نخستین روز هفته جاری در جمع خبرنگاران گفت: در راستای مبارزه با قاچاق، کالاهای تقلبی، بی‌کیفیت و غیراستاندارد، کار جدیدی را در وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شروع کرده‌ایم و لوازم یدکی خودرو، لوازم ‌خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دخانیات ۵ اولویت نخست در اجرای این طرح خواهند بود.

به گزارش شاتا، وی اضافه کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در بخش تولید و دسترسی مصرف‌کنندگان به کالای اصل از جمله نتایج مثبت اقتصادی طرح مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی خواهد بود و اجرای تمامی اقدامات در نظر گرفته شده به‌صورت مستمر و هفتگی رصد و پایش می‌شود و به‌صورت مرحله به مرحله با متناسب‌سازی اقتضایی طرح، پیش خواهیم رفت.

وی ادامه داد: همه دستگاه‌ها از جمله وزارت دادگستری، سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات در کنار اصناف و تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان در این طرح مشارکت و همکاری دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نخستین مرحله اجرای طرح در حوزه لوازم یدکی خودرو است، ادامه داد: ۳ اقدام را به‌صورت همزمان در این حوزه آغاز می‌کنیم.

فاطمی‌امین توضیح داد: مرحله نخست در زمینه باتری و کمک‌فنر است. از قبل اعلام شده بود این کالاها باید کد رهگیری داشته باشند و کالاهای قاچاق یا تقلبی جمع‌آوری می‌شوند؛ بر همین اساس از ۱۵ فروردین‌، عملیات جمع‌آوری در چند استان آغاز شده و به‌تدریج در تمامی استان‌ها انجام خواهد شد.

بازار برای قاچاق ناامن شد

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان از آغاز طرح ویژه برای لوازم یدکی خودرو و لوازم خانگی خبر داد.

مرتضی بیدآبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: استان همدان به‌عنوان پایلوت اجرای طرح بازرسی انتخاب شده و در کل کشور ۴ استان در اجرای این طرح ویژه انتخاب شدند که همدان یکی از آنهاست. این طرح با هماهنگی مجموعه تعزیرات حکومتی و پلیس امنیت اجرا می‌شود تا بازار برای عرضه محصولات قاچاق و تقلبی ناامن ‌شود. وی افزود: اجرای طرح بازرسی لوازم یدکی خودرو از ۱۵ فروردین آغاز شده و اولویت بازرسی‌ها در حوزه باتری و کمک‌فنر خودروهاست. بیدآبادی با بیان اینکه اگر در کمک‌فنر خودرو مشکلی پیش بیاید، خودرو واژگون می‌شود، تصریح کرد: در اجرای این طرح، کمک‌فنر خودرو به‌صورت ویژه مورد بازرسی قرار می‌گیرد و بازار را برای عرضه قاچاق محصولات تقلبی ناامن می‌کنیم. وی با بیان اینکه نرخ قطعات یدکی خودرو روی آن درج‌ نمی‌شود، تصریح کرد: از بهمن سال ۱۴۰۰ تولیدکنندگان قطعات یدکی موظف به درج نرخ روی کالای موردنظر شدند اما در برخی موارد ممکن است جنس موردنظر مربوط به گذشته یا در انبار باشد و نرخ مشخصی نداشته باشد؛ بنابراین اگر شهروندان شکایتی از قبیل گران‌فروشی داشته باشند، می‌توانند به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. بیدآبادی از وجود ۱۸ واحد تولیدکننده لوازم یدکی خودرو در همدان خبر داد و گفت: یکی از این واحدها، فیلتر سرکان بوده که تولیدکننده قطعات خودرو است و به‌عنوان رهبر در بازار محسوب می‌شود. همچنین در شهرک صنعتی بهاران چندین واحد تولیدکننده قطعات خودرو داریم که نظارت و بازرسی از آنها در این طرح و در سطح بازار از محصولات و قطعات یدکی خودرو انجام می‌شود.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45aqoo