شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11 May 2024
کد خبر: 18996
تاریخ انتشار: 1401/05/24 23:43
وزیر امور خارجه ایران:

در شروع پایان توافقیم

مذاکرات برجام هر روز به نقطه پایان نزدیک‌تر می‌شود و خبرهای خوبی از تهران و وین به گوش می‌رسد.

روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد: حداکثر تا ساعت ۱۲ امشب (دوشنبه) نظرات خود را درباره مسائل باقیمانده در زمینه مذاکرات وین و طرح ارائه‌شده به صورت مکتوب به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم. نماینده روسیه در مذاکرات وین در واکنش به اظهارات امیرعبداللهیان با بیان اینکه سیگنال‌های دلگرم‌کننده‌ای از ایران دریافت می‌شود، تاکید کرد: روسیه هیچ گاه مانعی سر راه احیای توافق نبوده و نخواهد بود. در اظهارنظری دیگر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه پیشرفت‌های نسبی در مذاکرات وین حاصل شده، گفت: این پیشرفت‌ها به صورت کامل تامین‌کننده مطالبات قانونی ایران نبوده است.

روزهای آینده روزهای مهمی برای توافق است

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست با خبرنگاران درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: یکی از دلایل طولانی شدن روند مذاکرات این است که ما نمی‌خواهیم از خطوط قرمز عبور کنیم و درباره بخش‌هایی از این خطوط قرمز و رعایت آن به نتیجه رسیده‌ایم. حسین امیرعبداللهیان ادامه داد: اگر بخواهم بگویم که در مذاکرات وین در چه مرحله‌ای هستیم، باید بگویم اکنون در نقطه‌ای هستیم که شاید بتوان آن را شروع پایان توافق بنامیم؛ اما اینکه این شروع تا پایان توافق چقدر می‌تواند زمان ببرد دقیقا بستگی به طرف مقابل و امریکایی‌ها دارد. آنچه که بین ما و سه کشور اروپایی و چین و روسیه باید انجام می‌شد انجام شده و اکنون یکی از موضوعات اصلی لغو تحریم‌هاست. وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه در مذاکرات اخیر وین پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، گفت: واسطه رسمی ما در این مذاکرات اتحادیه اروپاست و آقایان مورا و بورل پیام‌هایی را بین ایران و امریکا منتقل می‌کنند. امیرعبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مذاکرات ادامه داد: الان به‌طور مشخص درباره سه موضوع در حال تبادل پیام با طرف امریکایی هستیم و طی روزهای آینده آخرین نظرات خود را اعلام می‌کنیم. به کشورهای مذاکره‌کننده به‌صراحت گفته‌ایم که در صورت پذیرش نظرات ما درباره این 3 موضوع آمادگی داریم وارد مرحله توافق شویم و جلسه جمع‌بندی با حضور وزیران امور خارجه در وین برگزار شود و سپس وارد مراحل بعدی کار شویم. وی گفت: در مذاکرات اخیر طرف امریکایی در دو موضوع به‌صورت نسبی انعطاف‌هایی را به‌صورت شفاهی نشان داده که موضوع باید مکتوب و تبدیل به متن شود. مسئله سوم موضوع تضمین‌هاست که باید امریکایی‌ها انعطاف داشته و با واقع‌بینی برخورد کنند. اگر ما چنین انعطافی را مشاهده کنیم در روزهای آینده می‌توانیم به نقطه توافق برسیم. روزهای آینده روزهای مهمی برای توافق است. اگر آنها انعطاف نشان ندهند دنیا به آخر نمی‌رسد. آنها صحبت از پلن B می‌کنند؛ ما هم پلن B خود را داریم. وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه صحبت‌های خود گفت: حداکثر تا ۱۲ امشب آخرین جمع‌بندی خود را به‌طور مکتوب در زمینه مسائل باقیمانده به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم و اگر واکنش امریکا همراه با واقع‌بینی و انعطاف باشد توافق رخ می‌دهد و اگر انعطافی نشان ندهند باید بیشتر گفت‌وگو کنیم.

سیگنال‌های دلگرم‌کننده‌ای از ایران دریافت می‌شود

نماینده روسیه در مذاکرات وین با استقبال از اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ایران درباره پاسخ به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا در زمینه احیای توافق هسته‌ای، تاکید کرد روسیه هیچ گاه مانعی سر راه احیای توافق نبوده و نخواهدبود.

به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین، در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا پیش از آنکه متن پیشنهادی اتحادیه اروپا ارائه شود، مشورتی با طرف روسی انجام شده بود و آیا روسیه هم در صورتی که ایران متن پیشنهادی را بپذیرد، توافق را خواهد پذیرفت یا خیر، در صفحه تویئترش نوشت: من از «متن پیش‌نویس اتحادیه اروپا» اطلاعی ندارم. متنی که روی میز مذاکرات قرار دارد، توسط تمامی طرفین مذاکرات وین تشریح شده است. اتحادیه اروپا فقط در تاریخ ۸ اوت، چند اصلاحیه به آن وارد کرد.

اولیانوف در ادامه گفت: روسیه هیچ وقت مانعی سر راه احیای برجام [توافق هسته‌ای] نبوده و نخواهد بود.

وی در واکنش به اظهارات روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران درباره پاسخ ایران به پیشنهادات اتحادیه اروپا هم در صفحه توئیترش نوشت: سیگنال‌های دلگرم‌کننده‌ای از ایران دریافت می‌شود.

به توافق نزدیک هستیم

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پیشرفت‌های نسبی در مذاکرات وین حاصل شده، اما این پیشرفت‌ها به‌صورت کامل تامین‌کننده مطالبات قانونی ایران نبوده است.

به گزارش ایرنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران با تاکید بر اینکه به توافق نزدیک هستیم؛ مشروط به اینکه خطوط قرمز ایران رعایت شود، گفت: در روندی قرار داریم که گفت‌وگوهای تیم مذاکره‌کننده برای رفع تحریم‌های ایران است. در ادامه گفت‌وگوهایی که سابقا در وین و بعد در دوحه انجام شده بود نشست دیگری در وین داشتیم که در استمرار گفت‌وگوهای گذشته و به‌ویژه گفت‌وگوهای دوحه بود. در این دور مذاکرات گفت‌وگوهای سنگین و قابل‌پیشرفتی داشتیم و پیشرفت‌های نسبی به‌دست آمده و حرکت رو به جلو بوده است.

کنعانی با بیان اینکه در برخی از موضوعات بخشی از انتظارات ما تامین شده، گفت: پیشرفت‌های نسبی حاصل شده، اما این پیشرفت‌ها به‌صورت کامل تامین‌کننده مطالبات قانونی ایران نبوده است. انتظارات دیگری از طرف مقابل داریم و معتقدیم باید تمام منافع ایران تامین شود. گفت‌وگوهای تکمیلی در پایتخت‌ها در حال انجام و قرار است نظرات تکمیلی به طرح نهایی بورل ارائه شود.

وی تاکید کرد: مشورت‌ها در عالی‌ترین سطوح در تهران انجام شد و در حال انجام است. ما به توافق نزدیک هستیم؛ مشروط به اینکه خطوط قرمز ایران رعایت و منافع اصلی کشور تامین شود.

دوربین‌ها به شرط کنار گذاشتن اتهام علیه ایران روشن می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: دوربین‌های فراپادمانی به‌شرطی فعال و روشن می‌شود که همه موارد ادعایی و اتهامی علیه ایران کنار گذاشته شود.

محمد اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به اینکه آیا با تکرار رفتار آژانس، جمهوری اسلامی برنامه‌ای برای خاموش کردن سایر دوربین‌ها دارد، گفت: خیر؛ دوربین‌هایی که جمع کرده‌ایم برجامی یا طبق واژه حقوقی آن فراپادمانی بود. این دوربین‌ها همزمان با توافق برجام به این منظور نصب شد که محدودیت، ظرفیت و فعالیت هسته‌ای ایران را با آن اندازه‌گیری کنند.

وی خطاب به طرف‌های مقابل برجام تاکید کرد: وقتی در برجام باقی نماندید و به تعهدات خود عمل نکرده و از آن خارج شده‌اید دلیلی وجود ندارد که ما همچنان یک‌طرفه با یک قرارداد شبه‌منسوخ آن را ادامه دهیم.

اسلامی درباره اینکه آیا اگر در برجام به توافق برسیم دوربین‌ها از نو روشن و فعال می‌شود، گفت: شرط روشن شدن آن این است که همه موارد ادعایی را کنار بگذارند و امروز هم اعلام می‌کنیم تا وقتی که آنها به تعهدات خود بازنگردند و این موارد ادعایی و کذب را کنار نگذارند، دوربینی نصب نخواهد شد.

معاون رئیس‌جمهوری موارد ادعایی را بهانه‌ای دانست که سالیان سال است با فشار حداکثری علیه ایران دنبال می‌شود و تصریح کرد: موضع ما همواره این است که موارد اتهامی کنار گذاشته شود.

وی درباره مذاکرات وین هم گفت: وقفه‌ای در مذاکرات روی داده بود که البته مذاکرات فقط حضوری انجام نمی‌شد، اما به‌شکل غیرحضوری در جریان بود.

اسلامی با بیان اینکه مذاکرات در حال پیگیری است، ابراز امیدواری کرد طرف مقابل برای به سرانجام رسیدن آن حسن‌نیت و اراده کافی داشته باشد و بدعهدی نکند.

معاون رئیس‌جمهوری افزود: جمهوری اسلامی به‌دنبال توافق خوب است و توافق خوب هم یعنی رعایت منافع ملت ایران، چراکه آنها از این طریق به منافع ایران ضربات زیادی وارد کردند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45aonx