چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 4196
تاریخ انتشار: 1400/08/04 12:18
بازار لوازم خانگی شیراز آشفته شد

رواج فروش زیرزمینی محصولات خارجی

به گفته فعالان بازار و شهروندان، بازار لوازم خانگی شیراز در روزهای گذشته با مشکل مواجه شده و ‌‌فروش نرفتن محصولات خارجی باعث شده مردم و مغازه‌داران‌ دچار سردرگمی شوند.

آنچه در این میان بیش از هر چیز موجبات سردرگمی مصرف‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی را فراهم کرده بی‌ثباتی قیمت‌ها در این بازار است و مصرف‌کننده و خریدار لوازم خانگی هر روز با قیمت‌های جدید و رو به افزایش مواجه هستند. فروشندگان لوازم خانگی به دلیل متغیر بودن قیمت‌ها فقط می‌توانند اجناسی را که در مغازه یا انبار موجود دارند برای مشتری فاکتور کنند چراکه ممکن است در فاصله سفارش و تامین آن کالا برای مشتری، با افزایش نرخ زیادی مواجه شوند و ضرر زیادی متوجه آنها شود.

بازار بدون ثبات لوازم خانگی شیراز

آن‌طور که شیرازی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی شیراز می‌گوید، مدتی است اجناس و محصولات خارجی به صورت زیرزمینی در بازار به فروش می‌رود.

وی اضافه می‌کند: در شرایط فعلی مسئولان و بازرسان هرگونه اجناس و محصولات لوازم خانگی خارجی را در بازار مشاهده کنند توقیف می‌کنند. علی شیرازی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بازار لوازم خانگی شیراز هیچ ثباتی ندارد و بعضی از افراد اجناس خارجی را به صورت پنهانی به مردم می‌فروشند، می‌افزاید: محصولات لوازم خانگی به دلیل اینکه نتوانستند تمام بازار را اشباع و نیاز مخاطبان و مردم را برطرف کنند مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی شیراز در ادامه از برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی در روزهای آینده در شیراز خبر می‌دهد و می‌گوید: امیدواریم برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی رونق نسبی را در بازار لوازم خانگی شیراز ایجاد کند. وی با بیان اینکه درحال‌حاضر بازار لوازم خانگی شیراز در کسادی بی‌سابقه‌ای به سر می‌برد، می‌افزاید: متاسفانه در این شرایط بعضی از مغازه‌داران با هدف برگشت نخوردن چک‌های‌شان محصولات را زیر نرخ بازار و ارزان‌تر به مردم می‌فروشند.

مردم قدرت خرید ندارند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی شیراز با اشاره به اینکه در شرایط فعلی هیچ فردی قدرت خرید محصولات لوازم خانگی را در بازار شیراز ندارد، بیان می‌کند: در شرایط فعلی تنها افرادی که قصد تهیه جهیزیه دارند از خرید محصولات لوازم خانگی استقبال می‌کنند. شیرازی با اشاره به اینکه محصولات لوازم خانگی در بازار شیراز به گونه‌ای نیست که دلالان بتوانند روی آن مانور دهند، می‌گوید: متاسفانه مردم به دلیل چشم و هم‌چشمی، از خرید کالا و محصولات ایرانی امتناع می‌کنند. این در حالی است که برخی از محصولات ایرانی کیفیت مطلوبی دارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی شیراز در ادامه با بیان اینکه درحال‌حاضر محصولات ال‌جی و سامسونگ به هیچ وجه در بازار شیراز یافت نمی‌شود، ادامه می‌دهد: درحال‌حاضر بازار لوازم خانگی شیراز در سردرگمی به سر می‌برد. وی می‌افزاید: متاسفانه مغازه‌داران با مشکلات متعددی مواجه هستند و بدهی زیاد و مشکل در تامین مالی و پرداخت اجاره‌بها باعث شده تا فعالان لوازم خانگی در شیراز با مشکل مواجه شوند.

وضعیت مغازه‌ها مناسب نیست

یکی از مغازه‌داران لوازم خانگی شیراز هم در ادامه با بیان اینکه درحال‌حاضر وضعیت لوازم خانگی در شیراز به هیچ وجه مشخص نیست، می‌گوید: در شرایط فعلی تمام مردم همچنان مننتظرند تا ببینند در آینده چه اتفاقاتی قرار است در بازار لوازم خانگی رخ دهد و همین امر سبب شده تا افراد از خرید محصولات لوازم خانگی در شیراز دست بکشند.

بعضی از اجناس داخلی‌ گران‌تر از خارجی‌ها

وی می‌افزاید: نرخ محصولات لوازم خانگی داخلی و خارجی در روزهای گذشته افزایش یافت و این در حالی است که ممنوعیت ورود کالاهای خارجی و داخلی باعث شده مردم از خرید اجناس لوازم خانگی در بازار فعلا دست بکشند. وی با بیان اینکه هنوز نمی‌توان در زمینه کیفیت محصولات داخلی به صورت ۱۰۰ درصدی صحبت کنیم، می‌افزاید: ذکر این نکته ضروری است که محصولات لوازم خانگی داخلی هنوز امتحانش را پس نداده که بتوان درباره در زمینه آن به طور قطع و یقین صحبت کرد.

کشف کالای قاچاق ۱۷ میلیارد ریالی

در همین حال فرمانده انتظامی فارس از کشف ۱۷ میلیارد ریال انواع کالای قاچاق در بازرسی از یک منزل مسکونی در شیراز خبر داد. سردار رهام‌بخش، حبیبی در تشریح این خبر، بیان کرد: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان با اقدامات فنی و پلیسی از دپو کالای قاچاق در یک منزل مسکونی در یکی از محله‌های شیراز مطلع شدند و بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند. به گزارش پایگاه خبری پلیس فارس، حبیبی افزود: پس از هماهنگی با مقام قضائی، ماموران به محل مورد نظر اعزام و در بازرسی از آن مکان موفق شدند ۱۲ هزار و ۲۰۰ قلم لوازم آرایشی، ۴۱ دستگاه لوازم خانگی و ۳۹۳ دستگاه ماشین ریش‌تراش و اتومو خارجی قاچاق را کشف کنند.

فرمانده انتظامی فارس با اشاره به اینکه ارزش اموال مکشوفه برابر نظر کارشناسان، ۱۷ میلیارد ریال برآورد شده است، تصریح کرد: در این زمینه مالک کالاها پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی معرفی شد. حبیبی‌ خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت اطلاع از فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی، مراتب را به‌سرعت از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند تا نسبت به دستگیری متهمان در کمترین زمان ممکن اقدام شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/457jm3