یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 102948
تاریخ انتشار: 1402/10/27 07:14

مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی صفر تا 100! | آریا صاف

مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی باید بادقت انجام شود تا بتوان بهترین نتیجه و آب خروجی را تحویل گرفت. در کارخانه‌های بزرگی همانند آریا صاف این کار به صورت تخصصی توسط متخصصین مجرب انجام می‌شود.
مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی صفر تا 100! | آریا صاف

مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی باید بادقت انجام شود تا بتوان بهترین نتیجه و آب خروجی را تحویل گرفت. در کارخانه‌های بزرگی همانند آریا صاف این کار به صورت تخصصی توسط متخصصین مجرب انجام می‌شود. اما بهتر است قبل از تهیه پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی در رابطه با مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی بدانید و در روند اجرای پروژه نظارت داشته باشید.

مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی

پیش تصفیه؛ مرحله آشغالگیری

مرحله یک در تصفیه فاضلاب صنعتی پیش تصفیه است. دستگاه‌های پیش تصفیه به منظور حذف یا خرد کردن جامدات، از بین بردن جامدات معدنی سنگین و روغن یا گریس طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این فاز، معمولاً از تجهیزات زیر استفاده می‌شود:

  • سیاه‌نمایی
  • خردکن
  • آسیاب
  • مخازن پیش هوادهی

تصفیه‌ی اولیه؛ شفاف سازی اولیه برای جداسازی مواد آلی جامد

در مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی، اغلب جدا کردن و حذف بیشتر مواد جامد از فاضلاب با استفاده از فرآیندهای فیزیکی انجام می‌شود. استفاده از مواد شیمیایی به منظور کمک به فرآیند ته‌نشینی در مخازن ته نشینی اولیه، منجر به حذف جامدات کلوئیدی نیز می‌گردد.

فعالیت بیولوژیکی در این مرحله از مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی کمتر اهمیت دارد و هدف اصلی از تصفیه اولیه، کاهش سرعت جریان فاضلاب است تا مواد جامد به ته‌نشین و مواد معلق به سطح برسند. این مخازن ته‌نشینی را می‌توان به چهار دسته زیر تقسیم کرد:

  • مخازن فاضلاب
  • مخازن دو طبقه
  • مخازن رسوب ساده با حذف مکانیکی لجن
  • شفاف‌سازی‌های جریان روبه‌بالا با حذف مکانیکی لجن

هنگام استفاده از مواد شیمیایی، واحدهای کمکی نیز به کار می‌روند که شامل واحدهای تزریق مواد شیمیایی، دستگاه‌های اختلاط و لخته کننده‌ها می‌شوند. نتایج حاصل از تصفیه اولیه، به همراه تجزیه بی هوازی لجن را می‌توان با مرحله خود پالایی مقایسه کرد. این فرآیند شامل حذف جامدات آلی معلق بزرگ است که معمولاً با استفاده از روش رسوب‌گذاری در حوضچه‌های ته‌نشینی انجام می‌شود. فاضلاب حاصل از این مرحله اغلب دارای مقدار زیادی مواد آلی معلق و BOD بالا است. برخی اوقات، پیش تصفیه و تصفیه اولیه در یک دسته‌بندی تصفیه قرار می‌گیرند. مواد جامد آلی که در مخازن رسوب جدا شده‌اند، اغلب با تجزیه بی هوازی در یک مخزن تجزیه، تثبیت یا سوزانده می‌شوند. باقی‌مانده نیز به مکان‌های دفن زباله یا تهویه خاک منتقل می‌شود.

تصفیه فاضلاب صنعتی

تصفیه‌ی ثانویه؛ هوادهی

در مرحله تصفیه ثانویه از مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی، عمدتاً به وابستگی به میکروارگانیسم‌های هوازی، مواد جامد آلی به جامدات آلی پایدار یا مواد معدنی تجزیه می‌شوند. بیولوژیکی هوازی، شناخته شده به عنوان رآکتورهای تصفیه، جایی هستند که مواد آلی تحت تأثیر باکتری‌های هوازی اکسید می‌شوند. این واحدها ممکن است شامل عناصر زیر باشند:

  1. فیلترها
  2. مخازن هوادهی
  3. تغذیه با لجن فعال بازگشتی
  4. حوضچه‌های اکسیداسیون
  5. تالاب‌های هوادهی

تجهیزات استفاده شده در تصفیه ثانویه را می‌توان به چهار گروه زیر تقسیم کرد:

1/  فیلترهای پاششی با تانک‌های ته‌نشینی ثانویه

2/  لجن فعال و اصلاح با مخازن ته‌نشینی نهایی

3/  فیلترهای شنی متناوب

4/  حوضچه‌های تثبیت

یک مرحله بحرانی در فرآیند مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی، مرحله که در آن باکتری‌های هوازی افزایش می‌یابد. این مواد آلی باکتری‌ها را به سرعت از بین می‌برند. هوادهی معمولاً پس از حدود ۵ تا ۶ ساعت هوادهی، ضایعات به مخزن ته‌نشینی نهایی ارسال می‌شوند.

برخی ازمواد ته‌نشین شده که به آن لجن فعال نیز گفته می‌شود، مجدداً به مخزن هوادهی بازگشت داده می‌شوند. زیرا این لجن فعال دارای تعداد زیادی باکتری در خود است و در مصرف مواد آلی و افزایش باکتری‌ها کمک خواهدکرد. مخازن ته‌نشینی نهایی برای ته‌نشینی باکتری‌ها به کار می‌روند. آب تصفیه شده با کلرزنی و تخلیه می‌شود.

هنگامی که این لجن از مخزن رسوب خارج شده و برای مدتی در مخزن تجزیه قرار می‌گیرد، ممکن است دفع شود. در طول فرایند تصفیه‌ی ثانویه، تقریباً ۹۰ درصد از مواد آلی بااستفاده از میلیون‌ها باکتری حذف می‌شود. پس از افزودن کلر، ضایعات استریل می‌شوند و دیگر آلودگی زیادی ندارند و برای بازچرخانی در صنعت استفاده می‌شود.

ضدعفونی؛ ته نشینی رسوبات آلی

در مرحله ضدعفونی از مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی پاکسازی‌های اولیه، ثانویه و حتی نهایی قادر به کامل کردن پاک‌سازی ۱۰۰٪ از بار آلودگی نیستند و به همین دلیل بسیاری از ارگانیسم‌ها هنوز در ضایعات باقی می‌مانند. به منظور جلوگیری از گسترش بیماری‌هایی که از طریق آب منتقل می‌شوند، نهادهای نظارتی نیاز به حذف این ارگانیسم‌های بیماری‌زا دارند. اگرچه بیشتر این میکروارگانیسم‌ها به تنهایی بیماری‌زا نیستند، اما باید در نظر گرفت که بیماری‌زاها به صورت بالقوه ممکن است وجود داشته باشند.

لذا هنگامی که پساب قرار است به مناطق مختلف برای تأمین آب، شنا یا ماهیگیری سرریز شود، اقداماتی انجام می‌شود تا تعداد باکتری‌ها به حداقل ممکن برسد. برای از بین بردن تمام عوامل بیماری‌زا، ضدعفونی کردن پساب یک راهکار مؤثر است.

یک روش دیگر برای حذف این میکروارگانیسم‌ها، استریلیزه کردن آنها است. از نظر تئوری، می‌توان از روش‌های مختلف فیزیکی و شیمیایی برای این منظوراستفاده کرد. این اقدامات در ضدعفونی کردن پساب و حذف میکروارگانیسم‌ها بسیار موثر و ضروری هستند.

مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی تخلیه مواد جامد از پساب

تصفیه‌ی لجن؛ ضد عفونی

در مرحله تصفیه‌ی لجن مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی تخلیه مواد جامد از پساب در واحدهای تصفیه اولیه و ثانویه، که به همراه آب از سیستم خارج می‌شود، به نام لجن فاضلاب شناخته می‌شود. هدف اصلی این فرآیند دوگانه است: از بین بردن بخشی یا تمامی آب موجود در لجن به منظور کاهش حجم آن و تجزیه جامدات آلی به شکلی که موجب تبدیل آن‌ها به جامدات معدنی یا جامدات آلی نسبتاً پایدار شود. این عملیات به وسیله ترکیبی از دو یا چند روش مختلف اجرا می‌شود.

  • غلیظ شدن
  • تجزیه‌ی با یا بدون حرارت
  • خشک شدن روی بستر ماسه‌ای (باز یا بسته)
  • محیای شرایط با مواد شیمیایی
  • فیلتراسیون خلاء
  • خشک کردن حرارتی
  • سوزاندن
  • اکسیداسیون مرطوب
  • سانتریفیوژ

پسماندهای آلی و لجنی که در مراحل اولیه و ثانویه تصفیه، از آب جدا شده‌اند، تحت فرآیند بی‌هوازی در یک مخزن تجزیه‌ی لجن ثبت و سپس دفع می‌شوند. هدف اساسی این فرآیند تجزیه‌ی لجن، کاهش فساد و حاویات بیماری زا و بهبود ویژگی‌های آب است. لجن حاصل از این تجزیه معمولاً به عنوان کود در زمین‌ها و یا به وسیله قایق به دریا منتقل می‌شود. مقادیر کمتر معمولاً به عنوان کود در کشاورزی استفاده می‌شوند، در حالی که مقادیر بیشتر برای سوزاندن یا دفن در مکان‌های دفن زباله به کار می‌روند.

تصفیه‌ی نهایی؛ تخلیه آب و دفع جامدات

مراحل نهایی و تصفیه نهایی به عنوان گام تکمیلی در فرآیندهای تصفیه اولیه و ثانویه، به منظور حذف پسماندهای آلی یا معدنی باقی‌مانده، و در برخی موارد مواد مقاوم و محلول، ضروری است. این فرآیند در صنایع مختلف نظیر سیستم‌های خنک‌کننده، تغذیه دیگ بخار، و آب فرآیند مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، در مصارف کشاورزی، باغبانی، آبیاری چمن‌ها و سایر حوزه‌ها به کار می‌رود.

جمع بندی

در اینجا سعی کردیم تمامی مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی را به صورت کامل برای شما توضیح دهیم. امیدواریم برایتان مفید واقع شده باشد.

منابع: آریا صاف سپاهان

fluencecorp.com

 

برچسب ها : تصفیه خانه,تصفیه خانه فاضلاب,تصفیه فاضلاب,پکیج تصفیه فاضلاب


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/457g6x