-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->ناصر بزرگمهر

فایده روابط عمومی چیست؟

ناصر بزرگمهر-مدیر مسئول

از من می ‌ پرسند فایده روابط عمومی چیست؟

یاد انشاهای کودکی می ‌ افتم که می ‌ پرسیدند فایده گاو چیست؟

تقریبا همه بچه ‌ های کلاس، شبیه هم می ‌ نوشتیم؛ گاو حیوان نجیبی است، از شیر آن ماست و پنیر و کره و دوغ و خامه و سرشیر درست می ‌ کنیم، گاوها در شخم زدن زمین به کشاورزان کمک می ‌ کنند، گوشت گاو بسیار مقوی است و وقتی ما مریض می ‌ شویم مادرم با گوشت گاو برای ما آبگوشت درست می ‌ کند که خیلی خوشمزه است. بی ‌ بی می ‌ گوید ما از پوست گاو هم استفاده ‌ های فراوان می ‌ کنیم و حتی از روده گاو هم برای تولید نخ جراحی استفاده می ‌ شود و اگر بی ‌ تربیتی نباشد از فضولات گاو هم به ‌ عنوان کود درخت و زمین بهره می ‌ بریم. خلاصه بر همه واضح و مبرهن است که گاو حیوان بسیار مفیدی است و همه جای آن به درد می ‌ خورد. این بود انشای من. وقتی می ‌ خواهم درباره روابط عمومی بنویسم، یاد همان فایده گاو می ‌ افتم و فکر می ‌ کنم آیا هنوز کسی هست که در سال ۲۰۲۳ میلادی یا سال ۱۴۰۲ شمسی لازم باشد برایش از فایده شیر و محصولات لبنی بگوییم؟

آیا هنوز کسانی هستند که نمی ‌ دانند دوغ یا ماست برای هر انسانی چه خاصیتی دارد؟ در شرایطی که حتی یک حیوان هم از خوردن شیر و لیس زدن به بستنی لذت می ‌ برد، چه لزومی دارد که از مزایای آن برای همگان بگوییم؟ اما ظاهرا باید برای همیشه تاریخ به کودکان درباره خواص شیر و لبنیات و جایگاه آن در رشد و تکامل انسان توضیح داد و توصیه کرد و گاهی حتی به اصرار، اگر دوست ندارند آن را به خوردشان داد. قصه روابط عمومی و جایگاه آن در سازمان ‌ ها و وزارتخانه ‌ ها و دولت ‌ ها و کلیه مشاغل مرتبط با مردم، قصه فایده گاو و شیر و ماست و کره و پنیر است. بعد از سکونت چندهزارساله انسان روی زمین و تاریخ مدون هفت ‌ هزارساله و در هزاره سوم میلادی و ثبت دویست ‌ ساله دانش روابط عمومی، ارتباطات، تبلیغات، بازاریابی و در نهایت پاسخگویی به افکار عمومی و بعد از دوران تاریخی صنعتی و فراصنعتی در جهان و حداقل هفتاد، هشتاد سال از روابط عمومی مدرن در همین سرزمین بلاخیز خودمان و نخستین فوران نفت سیاه از دکل ‌ های مسجدسلیمان، ما هنوز باید به وزیر و وکیل و مدیرعامل توضیح دهیم که روابط ‌ عمومی علمی و برنامه ‌ ریزی شده نیاز واقعی و تکمیل ‌ کننده پازل مدیریت است و مثل گاو، فایده بسیار دارد.

شما قبل از آنکه مورد استیضاح نمایندگان ملت و خود ملت و افکار عمومی و برآیند آنها یعنی رسانه ‌ ها و دنیای مجازی قرار گیرید، باید از روابط ‌ عمومی توانمند برخوردار شوید که بتواند هنر متقاعد کردن مخاطبان را داشته و بر افکار عمومی و روزنامه ‌ نگاران به ‌ عنوان نماینده رسانه ‌ ها تاثیر بگذارد. باید یک روابط ‌ عمومی باسواد رسانه ‌ ای در کنار مدیریت قرار گیرد تا با ایجاد واحدهای پژوهشی و براساس شناخت خواسته ‌ های مخاطبان و جامعه، به انتظارات آنها پاسخ مناسب دهد و به استحکام جایگاه مدیریت و سازمان و وزارتخانه به صورت آکواریومی کمک کند. روابط ‌ عمومی خانگی مثل مرغ محلی است و می ‌ تواند در نهایت روزانه یک تخم به شما تحویل دهد و با نخستین فریاد، دچار شوک شود و از تخم ‌ گذاری هم فاصله بگیرد. روابط ‌ عمومی یک سازمان بزرگ، یک وزارتخانه، یک بانک، یک کارخانه، روابط عمومی خانگی نیست؛ شعارهای پوپولیستی خوب باشید و مهربان باشید نیست. روابط عمومی باید دارای دانش بین ‌ المللی باشد، جهانی بیندیشد و از همه علوم مرتبط بهره بگیرد و با معیارهای دنیای امروز، ارتباطات را با خلاقیت در مسیر ملی و سازمانی مورداستفاده قرار دهد. روابط ‌ عمومی هوشمند با استفاده از همه فناوری ‌ های روز و ابزار گوناگونی که در اختیار می ‌ گیرد و کارشناسانی تحصیلکرده و مرتبط، برای جمع ‌ آوری اطلاعات و پالایش آنها در جهت ارائه به مدیران ارشد سازمان خود می ‌ کوشد. روابط ‌ عمومی، یک دانش تخصصی است و با متخصصان این حوزه تعریف می ‌ شود تا بتواند بر نیروهای درون ‌ سازمانی و افکار عمومی برون ‌ سازمانی تاثیر لازم را بگذارد و به همبستگی و یکپارچه ‌ سازی سازمان با مخاطبان یا به ‌ عبارت ساده ‌ تر رابطه بین فروشنده و خریدار، تولیدکننده و مصرف کننده، از کالا تا اندیشه بینجامد. روابط ‌ عمومی حرفه ‌ ای و متخصص جای پسرخاله و دخترعمه نیست؛ روابط ‌ عمومی اندیشمند محل جمع شدن بیکاره ‌ ها و رانده ‌ شدگان کارگزینی ‌ ها نیست. روابط ‌ عمومی باید محل نخبگان و اندیشمندان و کسانی باشد که با ضریب هوشی بالاتر و با خلاقیت بتوانند کاستی ‌ های کل سازمان را پوشش دهند. تنظیم برنامه هدفمند و استراتژی شغلی با رعایت استانداردهای ملی و نگاه به الگو ‌ های جوامع و شرایط بین ‌ المللی و رعایت کیفیت و استفاده از فناوری ‌ های روز و بهره ‌ گیری از اینترنت و همه رسانه ‌ ها و ابزارها در جهت برندسازی سازمان از وظایف یک روابط ‌ عمومی علمی و دانشگاهی است.

روابط عمومی باید بتواند به ‌ صراحت به جامعه بگوید که بقای سازمان در گرو مخاطبان آن است و توجه به افکار عمومی بزرگ ‌ ترین دغدغه مدیران ارشد سازمان است و پاسخگویی به ‌ موقع و شفافیت و صراحت بیان مهم ‌ ترین وظیفه سازمانی او است. روابط ‌ عمومی اقناع ‌ گر باید همیشه چهار گوش داشته باشد و یکپارچه زبان نباشد. روابط عمومی وظیفه سخنگویی و پاسخگو بودن را دارد و موظف است با بهترین ارتباطات از همه رسانه ‌ های موجود در فضای مجازی تا مکتوب و خیابانی و سایر ابزار تبلیغاتی به ‌ نحو موثر استفاده کند و منتقدان را ارج نهد و از دانش آنها در جهت بهبود شرایط سازمان بهره ببرد. تلاش روابط ‌ عمومی برای برند ‌ سازی سازمان، وزارتخانه، دولت و حتی یک کاسبی کوچک با خوشنامی مدیران و کارکنان آن و پاسخگویی درست به مخاطب و پرهیز از دروغگویی، پنهان ‌ کاری و بی ‌ ارزش دانستن مردم همراه خواهد بود تا بتواند از این سرمایه اجتماعی مهم در جهت اعتمادسازی و تاثیر ‌ گذاری و سودآوری بهره ببرد. روابط ‌ عمومی باید نخستین منتقد سازمان باشد و از به ‌ به ‌ گویی مدیریت ‌ ها دوری و بیشتر به بخش خالی لیوان توجه کند و به هیچ عنوان سرپوشی بر حقایق نگذارد و چون چشم و گوش مدیران ارشد عمل کند و رازدار و محرم دوطرف باشد. روابط ‌ عمومی با یک سلام آغاز می ‌ شود و با یک لبخند به شکوفایی می ‌ رسد و در دامنه تخصص و دانایی به گل می ‌ نشیند.

فایده روابط عمومی چیست؟

روابط ‌ عمومی فایده بسیار دارد و بر دانایان واضح و مبرهن است و بر فرهنگ نادانی، آب در هاون کوفتن است؛ این بود انشای امروز من.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*