شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 20344
تاریخ انتشار: 1401/08/15 07:38
آغاز عرضه ارز از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارزی

ثبت‌نام ارز مسافرتی اینترنتی شد

براساس بخشنامه بانک مرکزی، تمامی صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی از شنبه، ۱۴ آبان‌ موظف به عرضه ارز از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارزی شدند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک با صدور بخشنامهای اعلام کرد: بهمنظور تسهیل فروش ارز به مردم و جلوگیری از اتلاف وقت متقاضیان خرید ارز و پیرو اطلاعیههای بازار متشکل معاملات ارزی، از روز شنبه، ۱۴ آبان، صرافیهای عضو بازار متشکل معاملات ارزی، باید متقاضیانی را که از طریق سامانه برخط بازار غیرمتشکل معاملات ارزی به نشانی my.ice.ir معرفی شدهاند در اولویت عرضه قرار دهند و متعهد به ارائه خدمت در زمان مقرر باشند. همچنین بانک مرکزی براساس این بخشنامه، تمامی صرافیهای عضو بازار متشکل ارزی را موظف کرد سایر مراجعان حضوری را برای خرید ارز، به سامانه مذکور راهنمایی کنند. در همین راستا بازار متشکل ارزی نیز با صدور اطلاعیهای اعلام کرد: سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران بهمنظور تسهیل فرآیند خرید ارز اشخاص حقیقی و صرفهجویی در وقت متقاضیان، طراحی شده و متقاضیان خرید ارز پس از ورود به سامانه، اطلاعات هویتی و درخواست خرید خود را ثبت میکنند.

براین اساس، در صورت احراز صلاحیت برای خرید ارز براساس مقررات بانک مرکزی، سامانه فهرستی از نزدیکترین شرکتهای صرافی را نمایش داده و پس از انتخاب یک صرافی توسط متقاضی، اطلاعات درخواست برای صرافی منتخب ارسال میشود و در صورت تایید صرافی، پیامکی حاوی اطلاعات صرافی و تاریخ و ساعت برای مراجعه متقاضی فرستاده خواهد شد.

این پیامک حداکثر تا ۳۰ دقیقه پس از ثبت درخواست برای تقاضاهای ثبت شده در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۶ ارسال خواهد شد و در صورتی که خارج از بازه زمانی مذکور تقاضایی ثبت شده باشد، متقاضی باید در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۰:۳۰ روز بعد منتظر دریافت این پیامک باشد.

متقاضی پس از دریافت اطلاعات صرافی و تاریخ و ساعت مراجعه، باید شخصا با همراه داشتن کارت ملی و دو کارت بانکی به نام شخص، در زمان تعیین شده به صرافی مراجعه و ارز موردنیاز را خریداری کند. باتوجه به محدودیت سقف خرید، مجموع موجودی دو کارت باید برابر ارزش ریالی ارز موردتقاضا باشد. عدم مراجعه متقاضی در بازه زمانی تعیینشده، بهمنزله انصراف از تقاضای خرید ارز خواهد بود. براساس اطلاعیه بازار متشکل ارزی در حال حاضر فقط امکان درخواست ارز مسافرتی و سایر از طریق این سامانه فراهم است، اما در آینده نزدیک با همکاری بانک مرکزی و سایر نهادهای مربوط امکان درخواست ارز برای سایر مصارف مطابق مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق این سامانه فراهم خواهد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wonjr