پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 104444
تاریخ انتشار: 1402/11/24 13:33
مدیرعامل سازمان بنادر اعلام کرد:

رتبه بالای ایران در بخش ناوگان دریایی دنیا/ تحول آفرینی سازمان بنادر در تسهیل فضای کسب و کار دریایی و بندری/ ظرفیت بنادر کشور به ۲۹۰ میلیون تن رسید

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رتبه بالای ایران در بخش ناوگان دریایی دنیا، گفت: با توجه به ظرفیت ۲۹۰ میلیون تنی بنادر ایران، ‌ پتانسیل بسیار مناسبی در حوزه کشتیرانی، ایجاد شده است.
رتبه بالای ایران در بخش ناوگان دریایی دنیا/ تحول آفرینی سازمان بنادر در تسهیل فضای کسب و کار دریایی و بندری/ ظرفیت بنادر کشور به ۲۹۰ میلیون تن رسید

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی در همایش اقتصاد دریامحور ایران که با حضور مدیران ارشد کشور در حوزه حمل و نقل برگزار شد، اظهار داشت: صحبت‌های خود را در سه محور حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی، سیاست‌های کلی توسعه دریامحور و بخش خصوصی فعال در حوزه دریایی، مطرح می‌کنم و امیدوار هستم با مشارکت بخش خصوصی و حمایت و سیاستگذاری صحیح دولت، شاهد رونق اقتصادی کشور در حوزه حمل‌ونقل به ویژه توسعه دریامحور باشیم.

فعالیت بیش از ۸۰ هزار فروند کشتی در دنیا

وی ادامه داد: در بخش ناوگان بین المللی، بیش از ۸۰ هزار فروند کشتی در سطح دنیا فعالیت می‌کنند و شاهد و حمل و نقل بیش از ۱۱ میلیارد تن کالا هستیم که عامل اصلی یکپارچگی و جهانی شدن اقتصاد است، عنوان کرد: حمل‌ونقل دریایی ارزان، ایمن و دارای امنیت است و رشد بخش کانتینتری موجب شده تا شاهد اعتماد هرچه بیشتر بخش خصوصی باشیم و تجار بزرگ دنیا از حمل‌ونقل دریایی استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بازارهایی که در خدمت حوزه دریایی هستند، وضعیت متفاوتی دارند، ‌ خاطرنشان کرد: در حوزه اجاره کشتی نرخ‌ها بالا است و در بخش کانتینری نیز وضعیت قیمت‌ها متفاوت شده و اتفاق رخ داده در باب‌المندب و حضور کشتیرانی‌های بزرگ باعث شده است، ظرفیت‌ها پاسخگوی عرضه نباشد و نرخ‌ها افزایش یابد.

صفایی با بیان اینکه کشتی‌سازی‌های بزرگ دنیا تا سال ۲۰۲۸ تقاضای ساخت کشتی را نمی‌پذیرند و تمامی ظرفیت آن‌ها برای ساخت کشتی پر شده است، گفت: باید بدانیم که وضعیت کشتیرانی در دنیا دستخوش تغییرات شده و باید بر اساس متغیرهای روز دنیا، حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه هنوز قیمت کشتی بالا است و کاهش نرخ حمل و نقل در بخش کانتینری نتوانسته تاثیر خود بر قیمت کشتی را بگذارد، اظهار داشت: همچنان فاصله قیمت با حوزه اسقاط بالا است و مالکان کشتی تلاش می‌کنند از این بازار به نحو مطلوب استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) در حوزه حمل و نقل دریایی بر کاهش شدید استفاده از سولفور در بخش سوخت کشتی‌ها تاکید دارد و شعار امروز آن کربن صفر است و تلاش می‌کند در بخش عملیات کشتی‌ها استفاده از سولفور کاهش چشمگیری داشته باشد، هرچند این مسئله فشار زیادی روی مالکان کشتی وارد می‌کند.

صفایی خاطرنشان کرد: در عین حال موتورها و ژنراتورهای بزرگی طراحی شده و در کشتی‌ها به کار گرفته می‌شود تا فعالیت کشتی‌ها به صورت الکترونیک انجام شود.

۳ مفهوم متفاوت توسعه دریامحور، اقتصاد دریامحور و اقتصاد کشتیرانی

وی در ادامه به مقوله توسعه دریامحور، اقتصاد دریامحور و اقتصاد کشتیرانی اشاره کرد و اظهار داشت: این مفاهیم با یکدیگر متفاوت است و مطالعات تبطیقی در سطح بین المللی انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام، ‌ تلاش بسیاری در حوزه توسعه دریامحور داشته و در نهایت سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در ۹ بند توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، ‌ عنوان کرد: مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی مسئله بسیار مهمی است و مطالعات بسیاری در حوزه تاثیرات ساحل و دریا انجام و این تاثیرات تا ۱۰ کیلومتر ثابت شده است.

منابع زنده و غیرزنده در توسعه دریامحور

صفایی با اشاره به اینکه در مورد منابع غیرزنده در مسیر تحقق توسعه دریامحور، می‌توان به نفت و گاز، مواد معدنی و فعالیت‌های پشتیبان اشاره کرد، گفت: در بخش منابع زنده؛ تولیدات اصلی آبزیان، فرآوری تولیدات آبزیان و توزیع فرآورده‌های آبزیان از جمله موارد اصلی به شمار می‌رود.

تردد سالانه ۱۴۰ هزار فروند کشتی به بنادر ایران

وی با بیان اینکه سالانه ۱۴۰ هزار فروند کشتی به بنادر ایران تردد می‌کنند، اعلام کرد: هر چند ناوگان بخش خصوصی با محدودیت تحریم روبرو هستند اما ناوگان دریایی ایران هم اکنون در بین ۲۰ تا ۱۰ کشور برتر در حوزه ناوگان دریایی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت ۲۹۰ میلیون تنی بنادر کشور، ‌ اظهار داشت: ظرفیت مناسبی در حوزه کشتیرانی با توجه به ظرفیت موجود بنادر کشور ایجاد شده است و نکته حائز اهمیت اینکه رشد تجارت دریابرد کشور طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد افزایش یافته آن هم در حالی که رشد تجارت دریابرد برخی کشورها منفی، صفر یا یک تا دو درصد بوده است.

صفایی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی آماده است، عنوان کرد: در حوزه اسکله‌ها و تجهیزات اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و برخی موارد در دست ساخت است.

ایجاد قطب گردشگری دریایی در هرمزگان

وی در ادامه به ظرفیت بالای حمل‌ونقل مسافری دریایی اشاره و اعلام کرد: طی تعطیلات چند روزه منتهی به دهه فجر (۵ روز) تعداد قابل توجهی از مردم از بندر عباس، جزیره کیش، قشم و هرمز در استان هرمزگان بازدید کردند و در ایام نوروز میلیون‌ها مسافر دریایی در استان هرمزگان خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ایجاد مجتمع بزرگ گردشگری دریایی در استان هرمزگان، اظهار داشت: با فعالیت‌های صورت گرفته مجموعه هرمز، بندرگاه نخل ناخدا و بندر شهید حقانی به عنوان قطب سفرهای دریایی و گردشگری در کنار قشم، فعالیت خواهند کرد؛ در بندرگاه نخل ناخدا حدود ۴ کیلومتر به سمت دریا رفته ایم و حوضچه ایجاد کرده ایم و مجموعه طرح توسعه بندر حقانی را مدنظر قرار داده ایم و بندر هرمز نیز فعالیت ها با شیلات انجام شده و کل بندر تحویل سازمان بنادر است و ۵۰ درصد ما و ۵۰ درصد شیلات کار را پیش می برد تا شرایط سفرها به صورت کامل برای مردم مهیا می شود.

جزییات سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت و روبنا در بخش دریایی و بندری

صفایی با بیان اینکه بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری با بخش خصوصی در روز حمل و نقل به امضا رسید، اظهار داشت: علاوه بر این ۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه توسط سازمان بنادر و دریانوردی با همت وزیر راه و شهرسازی و دولت تعریف شده و ۱۸ هزار میلیارد تومان پروژه به بهره‌برداری رسیده که بستر بسیار مناسبی برای بخش خصوصی است.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا در حوزه زیرساخت‌ها  بستر لازم را برای بخش خصوصی فراهم کند و فعالان اقتصادی بتوانند در حوزه روبنا به خوبی ورود کنند.

تسهیل فضای کسب و کار در حوزه دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با اشاره به اینکه این سازمان طی یکسال گذشته در حوزه فضای کسب و کار دریایی تحول‌آفرین ظاهر شده است، توضیح داد: در حوزه دریایی، فعالیت شرکت ها در ۱۲ رسته خلاصه شده و مجوزها به سختی ارائه می شد اما تسهیل صدور مجوز را در دستور کار قرار دادیم و رسته ها به ۳۱ مورد افزایش یافت و در شورای عالی ترابری هم مصوب شد تا شاهد توسعه گستره فعالیت دریایی شرکت ها، باشیم و این روند شرایط بسیار مناسبی را برای شرکت‌های مختلف فراهم می‌کند تا در حوزه دریایی و بندری اقدام کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wjajv