پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 13544
تاریخ انتشار: 1401/01/06 03:47

خرید بست فلزی از بست سرا و آشنایی با کاربردهای حیاتی و فراوان آن

به طور قطع برای نگه داشتن اجسام در جای خود یا هنگام محکم کردن اتصالات میان دو جسم باید از یک وسیله مقاوم استفاده کرد. با توجه به این که نگهداری اجسام و اتصالات آن­ها باید به شکلی باشد که از هر گونه تکان خوردن، ارتعاش، لرزش یا جا به جایی به دور باشد پس بهترین وسیله برای نگه داشتن آن­ها بست فلزی است.

 بست فلزی و کاربردهای آن، موضوعی است که قصد داریم در این مطلب بیشتر با آن آشنا شویم.

بست فلزی چیست؟

بست­های فلزی را به عنوان قطعات نگهدارنده استفاده می­کنند و به طور معمول جنسی از مس، آلومینیوم، آهن ساده، استیلنس، برنج و.. دارند. البته اگر بخواهیم پر مصرف­ترین این بست­ها را معرفی کنیم، باید بستی که از جنس آهن یا فولاد گالوانیزه است را مطرح نماییم. اما دلیل این که این بست مورد استقبال قرار گرفته مقاومت آن در برابر پوسیدگی، خوردگی و فرسایش است.

استفاده از بست نیاز به مهارت و تجربه ندارد و به راحتی می­توان آن را به محل مورد نظر وصل و نصب کرد. استفاده از بست فلزی تنها چیزی که لازم دارد یک پیچ گوشتی است. البته نباید فراموش کرد که اگر قصد دارید لوله یا کابلی را به دیوار محکم کنید، باید از یک دریل هم برای سوراخ کردن دیوار کمک بگیرید.

بست فلزی شیلنگ

کاربردهای بست فلزی

بست­های فلزی را به عنوان سخت افزار می­شناسند و وسیله­ای ناشناخته برای مردم نیست. این بست‌ها در منازل، محل کار و هر محیط دیگری دیده می­شود و مورد استفاده قرار می­گیرد. البته بیشترین استفاده­ای که از بست­ فلزی می­شود در لوله کشی­های مختلف از قبیل ، لوله کشی گاز، لوله کشی آب یا کابل کشی برق است. زمانی که قصد دارند، شبکه­های انرژی خورشیدی را بسازند هم از بست­های فلزی استفاده می­کنند.

بست­های فلزی که برای لوله به کار گیری می­شوند را برای حمایت از لوله­هایی با طول زیاد به کار گرفته تا آن را به صورت افقی یا عمودی نگه دارند. برای اینکه لوله­ها به درستی در جای خود قرار گیرند و به شکل معلق در آیند، بهترین وسیله برای نگهداری بست فلزی است. با کمک بست­های فلزی، لوله را به سطح مورد نظر نزدیک کرده و به آن پیچ می­کنند. به صورت کلی می‌توان گفت از بست­های فلزی در موارد زیر استفاده خواهد شد:

  • سخت افزار
  • بطری­های پر از گاز
  • لوازم خانگی
  • بخش ساختمانی
  • سیستم­های اتوماتیک
  • سیستم­های سیگنال سازی
  • سیستم انرژی خورشیدی
  • کشاورزی

بست فلزی در سایزهای متفاوت

انواع بست فلزی

بست فلزی دارای انواع مختلفی است که هر کدام برای کاری مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در ادامه به برخی از انواع بست و کاربری آن­ها خواهیم پرداخت:

  • بست براکتی: بست براکتی برای محکم کردن لوله­های فولادی در محل­های تاسیسات برقی مورد استفاده قرار می­گیرد.
  • بست کابل: از این بست برای ثابت نگه داشتن کابل­ها استفاده می­کنند.
  • بست لوله: بست لوله دارای انواع مختلفی از قبیل بست لوله بدون پایه، بست لوله دسته دار، بست لوله پایه دار، بست انعطاف پذیر، بست صلب، بست­های اسپید، بست ابتدایی و..است . هر کدام از این مدل­ها در مکان­های مختلفی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
  • بست چنگالی: بست چنگالی را بر اساس استانداردهای BS و ISO تولید کرده و در ساخت آن از ورق گالوانیزه استفاده می­کنند.
  • بست کرپی: این بست که یو بولت هم نام دارد شامل یک پیچ و مهره به شکل U است.
  • بست گریتینگ: بست گریتینگ دارای یک گیره جمع کننده در قسمت بالایی بوده و دارای دندانه‌هایی مقاوم برای نگهداری است.
  • بست لوله فلکسی: بست لوله فلکسی دارای پوششی حفاظتی از جنس پلی اتیلن بوده و در ابعاد مختلفی تولید و روانه بازار می‌شود.
  • بست آچاری: در صورتی که نتوان از دیگر بست­ها استفاده کرد، می­توان بست آچاری را مورد استفاده قرار داد. این نوع بست به صورت متداول در سیستم­های مکش هوا مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
  • بست اتصال: این بست که به نام کوپلر نیز شناخته می­شود، نوعی از اتصال است که امکان حرکت لوله­ها را نیز فراهم خواهد کرد.

ویژگی های بست فلزی مناسب

از جمله ویژگی­هایی که باید یک بست لوله فلزی مناسب و خوب داشته باشد، این است که ایمنی لازم را برای کاری که قرار است با آن انجام شود را دارا باشد. بست فلزی مناسب در هنگام نصب نباید مشکلی را ایجاد کند و باید از استحکام خوب و بالایی برخوردار باشد. یکی دیگر از ویژگی­هایی که می­توان برای بست فلزی مناسب عنوان کرد، منعطف بودن آن است. یک بست فلزی مطلوب باید از انعطف پذیری خوبی برخوردار باشد، تا کاربر بتواند به راحتی کار خود را انجام دهد.

نکات مهم در هنگام خرید بست فلزی

زمانی که قصد دارید بست فلزی را تهیه کنید باید حتما نیاز خود را بسنجید و پیش از خرید بدانید که چه نوع بستی برای کار شما مناسب است. در صورتی که نمی­دانید برای کاری که می­خواهید انجام دهید به چه نوع بستی نیاز دارید حتما از افراد متخصص کمک بگیرید تا بعدا هزینه­های بیشتری را نپردازید. اگر بست را برای اتصال لوله­ها می­خواهید اندازه و ابعاد آن را مشخص کنید و با توجه به آن خرید خود را انجام دهید. فروشگاه های بست سرا و دیجی کالا و ترب از مهمترین فروشگاه های فروش بست فلزی در کشور می باشند

مهمترین کاربرد بست فلزی

قیمت بست فلزی

قیمت بست‌های فلزی با توجه به نوع و اندازه آن‌ها متفاوت است. مواد اولیه‌ای که در ساخت بست فلزی به کار گرفته می‌شود یکی دیگر از عواملی است که در تعیین قیمت این بست­ها اثر گذار می‌باشد. البته برند تولید کننده، خارجی یا داخلی بودن بست­های فلزی نیز سبب شده تا در بازار قیمت­های بسیار مختلفی را برای این وسیله نگهدارنده شاهد باشیم. در نظر داشته باشید که در صورتی که قصد دارید بست فلزی خریداری کنید، حتما به صورت روزانه قیمت آن­ها را به دست آورید زیرا به دلیل نوسانات موجود، همواره قیمت این محصولات در حال تغییر است. و ما به شما جهت خرید بست فلزی  فروشگاه اینترنتی بست سرا  را معرفی می کنیم زیرا تخصصی ترین فروشگاه بست در کشور می باشد.

سخن پایانی

بست فلزی یکی از مهمترین وسایل اتصال دهنده است و یکی از ضروریات روزمره کارهای فنی محسوب می­شود. در این مطلب قصد داشتیم به صورت جامع تمام نکاتی که باید در ارتباط با بست فلزی بدانید را مطرح کنیم. از این که تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3we5x3