شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11 May 2024
کد خبر: 90665
نویسنده: کیمیا ملکی
تاریخ انتشار: 1402/05/04 05:16

خـبر واردات با بازار خـودرو چه کرد؟

از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون نرخ خودروها در بازار روندی کاهشی داشته است. با وجود اینکه برخی از متقاضیان خودرو امیدوارند که نرخ خودروها به قدرت خرید آنها نزدیک شود با این حال هنوز خرید خودرو برای افراد بسیاری همچنان دور از انتظار است.
خـبر واردات با بازار خـودرو چه کرد؟

این روزها دیگر خرید یک خودرو معمولی کار هر کسی نیست و باید سال‌ها برای مبلغ مورد نیاز آن پس‌انداز کرد. هر چند در بسیاری از موارد پس از سال‌ها نیز با وجود نابسامانی‌های بازار آشفته خودرو نمی‌توان چندان به خرید خودرو امیدوار بود. با این حال دولت هر سال در تلاش است که سر و سامانی به این آشفته بازار بدهد و به عقیده بسیاری از کارشناسان تاکنون این تلاش‌ها ثمره‌ای نداشته است. این در حالی است که قیمت‌ها در بازار خودرو غیر قابل پیش‌بینی است و وزارت صمت به‌عنوان متولی اصلی صنعت خودرو تا کنون نتوانسته این بازار نابسامان را به سامان برساند. از طرفی نیز هر خبری به طور مستقیم و غیر مستقیم بازار خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد که یکی از موضوعاتی که این روزها تاثیر چشم‌گیری بر وضعیت عرضه و تقاضا و همچنین ریزش قیمت‌ها در بازار خودروها داشته موضوع واردات و به‌ویژه واردات خودروهای دست دوم است که به تازگی شکل قانونی پیدا کرده و به طور جدی در دستور کار دولت قرار دارد. با این حال در روزهای گذشته با توجه به اینکه بحث واردات خودروهای نو و کارکرده داغ است، خیلی‌ها منتظر تاثیرات این طرح بر بازار خودرو هستند و شاید همین صحبت‌ها نیز تکانی به بازار داده باشد.

این در حالی است که سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران درباره تاثیر واردات خودروهای خارجی نو و کارکرده بر بازار خودروهای داخلی عنوان می‌کند: زمانی که واردات خودرو انجام شود، تاثیر خود را بر خودروهای داخلی هم خواهد گذاشت. به این صورت که ابتدا روی خودروهای مونتاژی تاثیر می‌گذارد، برای مثال خودروهای مونتاژی که درحال‌حاضر در بازار ۵۰ هزار دلار فاکتور و ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان بالاتر از نرخ مصوب فروخته می‌شوند، زمانی که واردات آزاد شود حتی اگر نرخ مصوب آنها هم پایین نیاید، به صورت اتوماتیک‌وار در بازار ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان زیر نرخ فروخته می‌شوند.در حالی است که چه قیمت‌ها در بازار خودرو صعودی باشد یا نزولی؛ تفاوت چندانی برای مصرف‌کننده واقعی ندارد و این بازار همچنان مبتلا به اما و اگرهای بسیار است که یکی از آنها واردات خودرو است. در نهایت باید منتظر ماند و دید چه زمانی قرار است این آشفته بازار به سامان برسد! صمت در راستای تاثیر واردات خودرو بر بازار به بررسی نرخ خودروها در اسفند ۱۴۰۱ و پیش از قطعی شدن موضوع واردات خودرو با نرخ خودرو در تیر امسال پرداخته است.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qxnpj