جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 107065
تاریخ انتشار: 1402/12/20 07:48

خروج از تله سوخت با تولید خودروهای برقی

پنجمین رویداد صنعت دانش‌بنیان با محوریت زیست‌بوم خودروی برقی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور وزیر صمت برگزار شد و در طول برگزاری این رویداد چند تفاهمنامه به امضا رسید.
خروج از تله سوخت با تولید خودروهای برقی

پنجمین رویداد صنعت دانش‌بنیان با محوریت زیست‌بوم خودروی برقی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور وزیر صمت برگزار شد و در طول برگزاری این رویداد چند تفاهمنامه به امضا رسید. تمرکز بر ساخت خودروهای برقی درحالی در دستور کار قرار گرفته که بسیاری معتقدند این حوزه با چالش‌های نرم‌افزاری و ضعف صنعت قطعه‌سازی در تولید قطعات الکترونیک مواجه‌ است. درهمین حال ۶ خودروساز کشور در برنامه راهبردی ۲۵ ساله که بین ایران و کشور چین امضا شده با همکاری شرکت‌های چینی خودروهای برقی تولید خواهند کرد.

در «تله سوخت» گرفتار شده‌ایم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروهای برقی یک نیاز ملی و بین‌المللی است و این وزارتخانه به‌طور قاطع و محکم از طرح خودروهای برقی حمایت می‌کند.

عباس علی آبادی در پایان پنل‌های تخصصی پنجمین رویداد دانش‌بنیان با محوریت زیست بوم خودروی برقی در نمایشگاه بین‌المللی تهران اظهارکرد: من از ۱۵ سال پیش در دانشگاه موضوع خودورهای برقی را آغاز کردم و تا زمانی که هستیم از این طرح حمایت می‌کنیم؛ این یک نیاز ملی و بین‌المللی است، زیرا کره زمین پذیرش این میزان آلودگی را ندارد.

وی افزود: هر راه‌حلی ارائه می‌شود باید از اکنون به فکر آن بود. در وزات صمت دست نیاز به سمت همه علما و دانشمندان دراز کرده‌ایم تا راهکارهای خوبی عرضه کنند. به همه دانشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم که همه در این حوزه ورود کنند و به امید روزی هستیم که همه خودورهای برقی ما به دنیا صادر شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه واردات خودروی برقی خوب است، گفت: اما واقعیت تقویت مهندسی و نوآوری است که این موضوع باید به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد. تولید مهم است، اما نه هر تولیدی، بلکه تولید بخش‌های ثروت ساز مهم است و باید چیزهایی تولید کرد که گلوگاه باشند. وی ادامه‌داد: امروز خودروی برقی را ضرورت تشخیص می‌دهیم، ما در «تله سوخت» گرفتار شده‌ایم، اگر راهکاری دارید اعلام کنید اما راهکار، افزایش نرخ بنزین نیست، شاید افزایش تدریجی نرخ خوب بود اما امروز یک راهکار نیست. علی آبادی با اشاره به آلودگی شهرها، تصریح‌کرد: شاید امروز بحث خودروی برقی ضروری است و امکان دارد فردا مسئله دیگری جایگزین آن شود.

تولید ۴۰ درصد محصولات برقی تا پایان برنامه هفتم

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: راهبرد این وزارتخانه تا انتهای برنامه هفتم، طراحی و ساخت ۴۰ درصد محصولات مرتبط برقی و هیبریدی است. منوچهر منطقی ضمن بیان این مطلب در پنجمین رویداد دانش‌بنیان با محوریت زیست بوم خودروی برقی در نمایشگاه بین‌المللی تهران اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در زیست‌بوم خودروی برقی بحث زیرساخت ها، طراحی و ساخت است که این موضوع را از سوی وزارتخانه پیگیری می‌کنیم. وی افزود: وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مختلفی در زیست بوم خودروی برقی نقش دارند که نقش استاندارد حداقل و حداکثر استانداردها نیز در این زیست بوم مورد تاکید قرار گرفته است. در کشورهای مختلف استاندارد‌ها ۲ نقش حداقلی و حداکثری دارند. معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه زیست بوم خودروهای برقی باید سه ویژگی تسلط، تجربه و یکپارچگی را داشته باشد گفت: وزیر صمت 30 سال قبل روی خودروهای برقی کار کرده است و در این زمینه تدریس انجام داده است و اکنون به‌جد این موضوع را پیگیری می‌کند. وی تاکید کرد: اجزای زیست بوم در نقش خود باید ظاهر شوند، در مرحله اول باید زیرساخت و فرهنگ را ایجاد کنیم که در این زمینه بحث واردات خودروهای برقی را اجرایی کرده‌ایم. منطقی عنوان کرد: مرحله بعدی در بحث خودروهای برقی طراحی و ساخت است که اکنون کار عظیمی صورت گرفته است این مرحله مهم‌ترین بخشی است که باید خودروسازان و شرکت‌های دانش‌بنیان به آن توجه کنند تا در انتهای برنامه هفتم ۴۰ درصد محصولات مرتبط برقی و هیبریدی را داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه راهبرد شرکت‌های چینی بحث نوآوری و فناوری در خودروهای برقی گفت: در ساخت خودروهای برقی باید راهبردهای مختلفی را پیگیری کنیم، چین برنامه جامع در حوزه خودروهای برقی دارد که در این زمینه پنج محور را در نظر گرفته است. وی بیان کرد: در ساخت خودرهای برقی باید به سمت نوآوری فناورانه رفت، بازیگران متعدد هستند که زیست بوم برای آنان در نظر گرفته شده است ضمن اینکه باید از ظرفیت همکاری‌های بین‌المللی استفاده کرده‌است. معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها در بحث خودروهای برقی وارد فناوری‌های جدید می‌شود گفت: سیاست‌گذاری هایی صورت می‌گیرد که در لایه‌های بعدی شرکت‌های دانش‌بنیان است که باید مورد حمایت قرار گیرند تا در طراحی خودروهای برقی نقش آفرینی کنند. وی عنوان کرد: زیست بوم خودروهای برقی نسبت به خودروهای معمولی وسیع تر است اگر از لحاظ درآمدی به آن نگاه کنیم مسائل درآمدی جدیدی را برای فراهم می‌کند ضمن اینکه باید سرمایه‌گذاری در این بخش از ۵ درصد به ۴۰ درصد افزایش یابد، ضمن اینکه در ساخت خودروهای برقی ۴۰ درصد بحث نرم افزارها هستند که روی این نوع خودروها تاثیر‌گذار هستند. منطقی تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید در حوزه طراحی و تولید خودروهای برقی شروع به فعالیت کنند تا زیست بوم خودروهای برقی بر اساس سیاست‌گذاری‌های کلان اجرایی شود.

تدوین سند راهبردی فناوری‌های نوین

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در خصوص تامین زیرساخت‌های خودروهای برقی گفت: بر اساس تکالیف قانون ساماندهی صنعت خودرو، سند راهبردی فناوری‌های نوین در صنعت خودروسازی با بهره گیری از توان نخبگان دانشگاهی و صنعتی کشور تهیه شده و برای انجام مراحل تصویب به کمیسیون تخصصی دفتر هیأت دولت ارجاع شده است.عبداله توکلی لاهیجانی با تاکید بر ضرورت توسعه خودروهای برقی برای کشور گفت: صنعت خودروی کشورمان به لحاظ زیرساخت‌های تولید و بازار وضعیت ممتازی را در میان کشورهای منطقه دارد.

 وی افزود: صنعت خودروسازی با دارا بودن سهم ۵ تا ۷ درصدی در ارزش افزوده صنعت کشور، همچنین سهم بالای ۲۰ درصد در بخش صنعت و سهم ۱۲ درصدی اشتغال بخش صنعتی کشور، از جایگاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ویژه‌ای برخوردار است؛ اما نکته مهم‌تر این است که این بخش ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال، به‌خصوص در قشر تحصیل کرده و متخصص کشور دارد، به‌خصوص آنکه اگر حلقه‌های اصلی زنجیره ارزش خودرو در داخل کشور شکل گیرد و این امر میسر نمی‌شود، مگر آنکه صنعت خودروی کشور دانش بنیان شود. مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت  ضمن بیان این مطلب بر استفاده از پنجره فرصت فناوری‌های نوین برای جهش در این مسیر تاکید کرد.

سخن پایانی

توسعه خودروهای برقی سیاست‌گذاری و اجرای یکپارچه‌ای را می‌طلبد. صنعت خودروی کشور به تبعیت از روند جهانی، در آستانه یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در تاریخ خود است. برقی سازی، هوشمند سازی، اتصال پذیری و حمل و نقل اشتراکی، چهار روند اصلی در آینده حمل و نقل در مقیاس جهانی هستند. بر این اساس، نقشه راهی متشکل از 7 بخش اصلی برای ذی‌نفعان درنظر گرفته شده است تا برمبنای آن، صنعت خودروسازی کشور در موقعیتی قدرتمند و رقابتی امکان عمل داشته باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qwj8a