گروه ماشینسازی تبریز یکی از بزرگترین کارخانههای کشور است. این کارخانه تولیدکننده انواع ماشینهای صنعتی مانند انواع ماشینابزار، شامل ماشینهای تراش، ماشینهای فرز، ماشینهای مته، قطعات ریختهگری و دستگاههای CNC است. این شرکت از لحاظ قدمت، پس از ماشینسازی اراک دومین ماشینسازی ایران بهشمار میرود.
ماشینسازی تبریز با سابقه بیش از ۵۰ سال، تولیدکننده و توزیعکننده بیش از یکصد نوع دستگاه ماشینافراز در کشور است و به کشورهای آلمان، اتریش، عراق، ترکیه، سودان، سوریه و برخی کشورهای افریقایی و برزیل صادرات دارد.
قرارداد ساخت، تکمیل و توسعه کارخانه ماشینسازی تبریز با هدف تولید انواع ماشینآلات صنعتی با پیشنهاد و پیگیریهای وزیر نیروی دولت وقت در سال ۱۳۴۶ بین ایران و چکسلواکی منعقد شد و این کارخانه از سال ۱۳۵۱ مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
بهرهبرداری از طرحهای عظیم
در سالهای بعد بخشهایی از شرکت ماشینسازی تبریز از مجموعه ماشینسازی منفک و بهطور مستقل به فعالیت خود ادامه دادند که این بخشها شامل شرکت ریختهگری ماشینسازی تبریز و شرکت گسترش صنایع ریلی ایران بود.
طرح ایجاد کارخانه ماشینسازی تبریز براساس موافقتنامه همکاریهای فنی و اقتصادی دولتهای ایران و چکسلواکی سابق با هدف تولید انواع ماشینافزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپهای آب، الکتروموتور، لیفتتراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشینآلات نساجی منعقد و به مرحله اجرا گذاشته شد و از سال ۱۳۵۱ بهرهبرداری از این طرح عظیم آغاز شده است.
هنگام اجرای این طرح و از سال ۱۳۴۸، الزام تغییراتی در برنامه همکاریهای دو کشور از طرف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مطرح شد.
گروه ماشینسازی تبریز بهعنوان یک شرکت دانشبنیان و با در اختیار داشتن منابع انسانی متخصص و توانمند میکوشد بهعنوان شرکتی برجسته در سطح ملی و فراملی مطرحشده و تبدیل به معیار و محکی برای سنجش و رشد و تعالی سایر شرکتهای تولیدی در حوزه ماشینافزار شود.
افزایش تولید
ماشینسازی تبریز مانند شرکت هپکو پس از واگذاری به بخش خصوصی دچار چالشهای عدیدهای شد و در ادامه با توجه به معضلات بهوجود آمده این شرکتها دوباره به ایدرو واگذار شد. بهگفته محسن صالحینیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیاتعامل ایدرو فرآیند عارضهیابی شرکت ماشینسازی تبریز آغاز شده و در دست پیگیری است که براساس یافتههای مطالعات، اقدامات بهبود به مرحله اجرا درمیآید.
صالحینیا مواردی مانند تامین سرمایه در گردش موردنیاز شرکت، بازگشایی حساب بانکی و رفع مشکلات مرتبط با آن، تامین بدهی شرکت به خزانه دولت و تهیه برنامه جامع و عارضهیابی بهمنظور بازسازی و نوسازی شرکت را از جمله اقدامات اصلاحی سازمان گسترش برای برونرفت گروه ماشینسازی تبریز از مشکلات فعلی عنوان کرد.
رئیس هیاتعامل ایدرو تعیین و انتصاب اعضای هیاتمدیره و مدیرعامل شرکت، مذاکره با شرکتهای معتبر بینالمللی در صنعت ماشینابزار برای همکاری مشترک و تولید محصولات جدید، برنامهریزی برای ایجاد نخستین مرکز دستگاههای ماشینافزار و جلوگیری از مزایده ملک مرکز آموزش شرکت با پرداخت اصل بدهی به سازمان آموزش فنیوحرفهای را از دیگر اقدامات انجامشده از سوی ایدرو برای احیای ماشینسازی تبریز برشمرد و گفت: میانگین تولید ماهانه ۴ ماهه پس از حضور مدیریتی ایدرو به میزان ۱۳۴ درصد نسبت به میانگین تولید ماهانه قبلی شرکت افزایش داشته است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: فروش ۴ ماهه نخست پس از بازگشت شرکت به ایدرو ۶۴ درصد از کل فروش سال شرکت بوده و میانگین فروش ۳ ماهه پس از حضور مدیریتی ایدرو به میزان ۲۳۵ درصد نسبت به میانگین فروش ماهانه ۸ ماهه قبلی افزایش داشته است.
گفتنی است گروه ماشینسازی تبریز پس از اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و حسب مصوبات هیاتوزیران در سال ۹۴ به موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد واگذار شد که دوباره در سال ۹۹ بهدلیل مشکلات پیشآمده به ایدرو برگشت داده شد.
منبع: ایدرو نیوز