جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 20017
تاریخ انتشار: 1401/07/25 10:47

تاثیر رکود بازار مسکن بر کاهش نرخ‌ها

محسن خسروی کارشناس مسکن

کاهش رشد تورم مسکن در کشور در ماههای اخیر، خبر از رکود بازار در سطح گستردهای داد که خیلی از مردم را به کاهش نرخ مسکن امیدوار کرد،اما با نگاهی به قیمتها مشاهده میکنیم که این اتفاق رخ نداده و افزایش قیمتها در بازار مسکن همچنان ادامه دارد.

دولت تلاش میکند تا به اهداف خود در ساخت مسکن برسد؛اما در گام اول باید زمین مناسب برای ساختوساز را تامین کند. ساختن خانههای استاندارد و برپایه مشتریمداری باید در دستور کار دولت قرار بگیرد و تنها ساخت مسکن اولویت دولت نباشد؛ چرا که در گذشته اقداماتی که برای ساختوساز در کشور انجام گرفت، بههیچ عنوان نتوانست مردم را از لحاظ کیفی راضی کند و شاهد این موضوع بودیم که با گذشت زمان این خانهها با استهلاکهای جبرانناپذیری روبهرو شدند.

در کشورهای پیشرفته، ساختوساز مسکن سرعت بسیار قابلقبولی دارد و با صرف زمان کوتاهی برجهای مستحکم و استانداردی بنا میشود و گاهی زمان ساخت این خانهها به کمتر از یک هفته میرسد. در حال حاضر باتوجه به ظرفیتهایی که کشور برای ساخت مسکن دارد، سرعت ساخت مسکن بهکندی پیش میرود و از کمک بخش خصوصی و شرکتهای دانشبنیان آنطور که باید استفاده نمیشود.

متاسفانه با وقفه 8 سالهای که تولید مسکن در دولت قبل تجربه کرد، تقاضا برای این بازار پرطرفدار بالا رفت و تعادل بازار مسکن بیش از گذشته برهمخورد؛ اتفاقی که باعث شد، میانگین هر متر خانه در تهران، نزدیک به 45میلیون تومان نرخ داشته باشد.

در گرانی مسکن عوامل مختلفی دخیل است،اما عرضه و تقاضا یکی از اصلیترین عوامل تعیینکننده نرخ در بازار مسکن است، چرا که هر ساله تعداد افرادی که متقاضی تهیه مسکن هستند، در کشور افزایش پیدا میکنند و اگر تولید مسکن نتواند جوابگوی این حجم از تقاضا باشد، شاهد نابسامانی در این بازار خواهیم بود.

از طرف دیگر، سرمایهگذاری در این بازار از محبوبیت زیادی در بین مردم برخوردار است. افراد ترجیح میدهند با تجمیع سرمایههای خود در بازار مسکن ارزش پول خود را حفظ کنند، چرا که سرمایهگذاری در بازارهای موازی بازار مسکن ریسک بالایی را با خود بههمراه دارد. بهعنوان مثال، ممکن است نرخ ارز یا طلا در بازه زمانی کوتاه، نوسان قابلتوجهی داشته باشد، در صورتی که دامنه نوسانات در بازار مسکن بسیار کم و دارای شیب ملایم است. با این اتفاقات، دست افراد واجد شرایط از بازار مسکن کوتاه میماند و قیمتها روز به روز افزایش پیدا میکنند. دولت باید با تلاش و مدیریت صحیح، وقفه چندساله تولید مسکن در کشور را جبران کند تا بتواند به وعدههای خود جامه عمل بپوشاند.

دولت وعده سنگینی برای ساخت مسکن داده که متاسفانه هنوز آمار و ارقام دقیقی منتشر نشده تا متوجه عملکرد دقیق دولت برای رسیدن به اهدافش شویم. تامین زمین نباید بهگونهای باشد که دولت با کلی چالش و دردسر زمینهایی را که متعلق به سازمانها و ارگانهای مختلف است، برای ساختوساز در نظر بگیرد، بلکه باید با حمایت سازمانهایی مثل شهرداری، وزارتخانهها، جهاد کشاورزی، بانکها و سایر نهادها این امکان را فراهم کند تا این سازمانها بهصورت خودجوش اقدام به ساختوساز کنند.

وزارت راه و شهرسازی نباید بار تمام ساخت مسکن را تنها بهدوش بکشد و تلاش کند، بدون کمک گرفتن از بخشهای دیگر، صفر تا 100 ساختوساز را خودش انجام دهد. با این اتفاق، همکاری وزارت راه با سازمان مهندسی کشور که لازمالاجرا است، زیر سوال میرود و بهطورقطع کیفیت ساخت پایین میآید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qaoya