-
در گفت‌وگوی با صمت فعالان صنعت نمایشگاهی مطرح شد

سال پر فراز و نشیب رویدادها

فعالان صنعت نمایشگاهی کشور که در سال ۹۹ از شیوع ویروس کرونا با ضربه‌ها و چالش‌های متعددی روبه‌رو شده بودند، انتظار داشتند در سال ۱۴۰۰ روندی رو به بهبودی پیدا کنند و به روزهای رونق بازگردند.

درباه وضعیت صنعت نمایشگاهی کشور در روزهای پایانی سال، با علی ابراهیم‌زاده، دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و شاهرخ کشاورز، برگزارکننده نمایشگاهی گفت‌وگو کرده است. همراه ما باشید.


به شرایط قبل بازنگشته‌ایم
علی ابراهیم‌زاده، دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در گفت‌وگو با گفت: مشکلات ناشی از شیوع کرونا در سال ۱۴۰۰ گریبان‌گیر فعالان این حوزه بود و همین امر موجب شد نتوانیم شاهد ثبات در این صنعت باشیم. نیمه نخست سال به‌طور کامل از دست رفت و ۶ ماه دوم سال نیز تحت‌تاثیر شیوع اُمیکرون به صورت کج‌دار و مریز، شاهد برگزاری برخی رویدادها و بازگشت ثبات نسبی به صنعت نمایشگاهی بودیم. اما نکته اینجاست که با برگزاری برخی رویدادها نیز نتوانستیم به شرایط قبل از شیوع ویروس کرونا برگردیم.


چشم‌انداز ۱۴۰۱
ابراهیم‌زاده در ادامه به چشم‌انداز صنعت نمایشگاهی در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: در دو سال گذشته، شرایط سختی را پشت‌سر گذاشته و با زیان‌ها و مشکلات متعددی روبه‌رو شدیم. امیدواریم در سال ۱۴۰۱ دروازه‌های جدیدی از رشد و شکوفایی صنعت نمایشگاهی به روی فعالان این حوزه باز شود. امید می‌رود با بازگشت ثبات به این صنعت، فعالان آن به اهداف از پیش تعیین‌شده خود دست پیدا کنند.


نیاز به تقویم منسجم
این برگزارکننده نمایشگاهی با بیان اینکه باید تقویم نمایشگاهی سال آینده منسجم‌تر باشد، گفت: باید تلاش کنیم رویدادهایی که امسال برگزار نشدند، حتما در سال بعد برگزار شوند و ظرفیت‌های نمایشگاهی خود را افزایش دهیم. باید فضای موجود نمایشگاهی را بازسازی و همچنین نسبت به توسعه آن اقدام کنیم. به نظر من، سال ۱۴۰۱، سالی پرامیدتر و با انگیزه‌تر برای فعالان صنعت نمایشگاهی کشور خواهد بود.


چالش صدور مجوزهای نمایشگاهی
دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در ادامه به چالش صدور مجوزهای نمایشگاهی اشاره و اظهارکرد: حیات و ممات برگزاری یک رویداد نمایشگاهی باکیفیت، به مجوز آن است. اگر مجوزها به‌موقع و در دوره‌ زمانی از قبل تعیین شده صادر شوند، برگزارکنندگان می‌توانند با برنامه‌ریزی درست مخاطبان تخصصی بیشتری برای حضور در رویدادها جذب کنند. با صدور مجوزهای بلندمدت، رویدادها با پشتوانه بهتری برگزار خواهند شد. در این صورت، به طور قطع شاهد رشدی چشمگیر هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی در صنعت نمایشگاهی کشور خواهیم بود. ابراهیم‌زاده همچنین گفت: طبق آخرین صحبت مدیران سازمان توسعه تجارت، قرار بر این است که قبل از پایان سال، مجوز رویدادهای ۳ ماه اول سال آینده صادر شود. گرچه همین زمان نیز دیر است و مجوزها باید در دوره بلندمدت‌تری صادر شود، با این حال فرصت خوبی است تا برگزارکنندگان بتوانند مخاطبان تخصصی را جذب کنند.


تحمیل تعطیلی‌های اجباری به نمایشگاه‌ها
شاهرخ کشاورز، مجری و برگزارکننده نمایشگاه در گفت‌وگو با اظهارکرد: صنعت نمایشگاهی در سال ۱۴۰۰، روزهای بسیار پرفراز و نشیبی را پشت‌سر گذاشت. در این سال، تعطیلی‌هایی بر این صنعت تحمیل شد و از سویی دیگر جابه‌جایی مدیریتی موجب شد فرآیندهای موردنظر فعالان نمایشگاهی به کندی انجام شود. امیدواریم تیم جدید موفق شود کیفیت بهتری در ساختار صنعت نمایشگاهی کشور ایجاد کند. ما نیز به نوبه خود و به‌عنوان مجری نمایشگاهی، بعد از تعطیلی‌های تحمیلی به این صنعت تمام تلاش خود را کردیم تا این صنعت دوباره جان بگیرد.


هراس در برگزاری رویدادها
وی با بیان اینکه ساختار نمایشگاه‌ها از شیوع ویروس کرونا ضربه‌های بسیار شدیدی را متحمل شد، گفت: هر زمان شرایط کشور با جهش‌های کرونا تغییر کرد، نمایشگاه‌ها تعطیل شدند و این در حالی بود که برگزاری رویدادهای نمایشگاهی به نسبت بسیاری از کسب‌وکارهای پرخطری که در کشور مشغول به فعالیت بودند، خطر کمتری داشتند. شاید لازم بود مدیران نمایشگاهی کشور بیشتر تلاش می‌کردند تا از حقوق تمام فعالان نمایشگاهی اعم از مجریان، غرفه‌سازان، برگزارکنندگان و حتی مشارکت‌کنندگان به نحو بهتر و شایسته‌تری صیانت کنند و با تولید محتوا، استدلال بهتر و قانع کردن مدیران بالادستی، شرایط را به سمتی ببرند که به صنعت نمایشگاهی ضربه‌های بیشتری وارد نشود. این برگزارکننده نمایشگاهی در ادامه افزود: تمام رویدادهایی که در سال ۱۴۰۰ برگزار شد با هراس برگزارکنندگان و مشارکت‌کنندگان همراه بود. در چنین شرایطی، اهداف مدنظر برگزارکنندگان محقق نشد اما به نظر من، اصل برگزاری رویدادها و تداوم در برگزاری آنها نسبت به جزییاتی که به‌واسطه شرایط سخت کشور در برگزاری رویدادها به وجود آمد، ارجحیت داشت.


بزرگ‌ترین چالش برگزارکنندگان
کشاورز در بخش دیگری از صحبت‌های خود، صدور مجوزهای نمایشگاهی را بزرگ‌ترین چالش فعالان صنعت نمایشگاهی در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد و گفت: فارغ از مسائل و چالش‌هایی که شیوع ویروس کرونا برای صنعت نمایشگاهی کشور به‌وجود آورد، صدور مجوزهای نمایشگاه به‌عنوان اصلی‌ترین مانع در بهبود شرایط این صنعت خودنمایی می‌کرد. صدور مجوزها در آستانه برگزاری رویدادها موجب می‌شود برگزارکنندگان در بلاتکلیفی قرار بگیرند. وقتی مجری ۳ یا ۵ سال قبل مجوز برگزاری رویداد موردنظر را دریافت کند با فراغ بال بهتری برای طرح توسعه خود برنامه‌ریزی می‌کند. متاسفانه در کشور ما چند ماه قبل از برگزاری رویدادها مجوز صادر می‌شود. تا مادامی که مجوزها به این صورت صادر شوند، برگزارکنندگان قادر به برنامه‌ریزی بلند‌مدت نخواهند بود.


چالش مجوزهای نمایشگاهی
وی افزود: می‌توان برای صدور مجوزها سازکاری ایجاد کرد که براساس آن، عملکرد شایسته مجریان نمایشگاهی ارزش‌گذاری و به آنها نمره داده شود. پس از آن می‌توان تسهیلاتی برای مجریانی که عملکرد خوبی در برگزاری رویدادها از خود به جای گذاشته‌اند، در نظر گرفت. در حال‌حاضر فرآیند صدور مجوزها منطقی به نظر نمی‌رسد، چراکه سازمان توسعه تجارت هر سال از ما درخواست طرح توجیهی می‌کند و ما باید اطلاعات را دوباره برای این سازمان ارسال کنیم. کشاورز در پایان گفت: متاسفانه همچنان در حوزه سیاست‌گذاری کلان کشور، نمایشگاه‌ها به عنوان یک صنعت مورد پذیرش واقع نشده است. در کشورهای پیشرفته احترام بسیار زیادی برای این صنعت قائل هستند، چراکه این صنعت علاوه بر ظرفیت‌هایی که در حمایت از تولید ملی به‌واسطه نمایش توانمندی شرکت‌ها دارد، در بحث گردشگری نیز نقش پررنگی ایفا می‌کند. مادامی‌که در کشور این فعالیت به‌عنوان یک صنعت ارزش‌گذاری نشود و موردقبول مدیران رده بالایی قرار نگیرد، فعالیت‌های نمایشگاهی همواره متأثر از تصمیمات غلط خواهد بود.


سخن پایانی
فعالان صنعت نمایشگاهی با اشاره به مشکلات این صنعت در سالی که گذشت، امیدوارند مسئولان و مدیران در سازمان توسعه تجارت، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی، انجمن‌ها و تشکل‌ها دست به‌دست یکدیگر دهند تا صنعت نمایشگاهی کشور در سال آینده وضعیت بهتری داشته باشد. نباید فراموش کرد که بخش‌های تولیدی، دانش‌بنیان، علمی و دانشگاهی از طریق شرکت در رویدادهای نمایشگاهی قادر به معرفی توانمندی خود هستند و به گفته فعالان این صنعت، رفع موانع موجود در این صنعت از اهم واجبات است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*