پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 88486
نویسنده: سهیل مافی
تاریخ انتشار: 1402/04/05 08:34

پشت پرده تعطیلی روز شنبه / مجلس کار را تمام می‌کند؟

کلیات طرح تعطیلی شنبه‌ها و کاهش ساعت کار اداری با موافقت مجلس روبه شد اما هنوز بررسی جزییات آن باقی مانده است. برخی نمایندگان مجلس معتقدند که این لایحه ابهاماتی دارد که باید به آن پاسخ داده شود.
پشت پرده تعطیلی روز شنبه / مجلس کار را تمام می‌کند؟

طبق اعلام رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و با توجه به خواسته‌های فراوان برای تغییر تعطیلات پایان هفته بررسی طرح مربوط به تعطیلی روز شنبه در مجلس مورد بررسی نهایی قرار خواهد گرفت.

ولی اسماعیلی، در خصوص این‌که پیشنهاد تغییر تعطیلات آخر هفته به عمر مجلس یازدهم می‌رسد؟ پاسخ داد: «کمیسیون اجتماعی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری را تصویب کرد که به موجب آن در صورت تصویب نمایندگان در صحن علنی، ساعت کاری اداری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته کم می‌شود.»

او افزود: «قبل از آن نیز کمیسیون اجتماعی تصویب کرده بود که تعطیلی پنج‌شنبه‌ها برای کل شهرستان‌ها تسری پیدا کند. از سوی دیگر کمیسیون اجتماعی پیشنهادی را به تصویب رساند که به موجب آن شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه تعطیل شود؛ یعنی روزهای کاری در هفته از یکشنبه تا پنج‌شنبه باشد.»

اسماعیلی گفت: «دلیل این تصمیم کمیسیون هم مراجعات به ما از اتاق بازرگانی و اتاق تعاون و افرادی که ارتباط با کشورهای خارجی داشتند، بود. استدلال آن‌ها این است که عملاً چهار روز ارتباط‌شان با دولت است و نمی‌توانند معامله‌ای انجام دهند به همین دلیل تصمیم بر آن شد که در جهت رشد اقتصادی و به دنبال آن کمک به وضعیت معیشت مردم، تغییری در تعطیلات آخر هفته رخ دهد که گزارش آن به صحن علنی مجلس ارجاع می‌شود.»

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: «این لایحه به صورت عادی است، منتها در صورتی که ۵۰ نماینده درخواست بررسی با اولویت آن را بدهند، زودتر در نوبت رسیدگی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد. البته با توجه به مطالبات زیاد دراین‌باره احتمال این‌که بررسی این موضوع به این دوره مجلس برسد، زیاد است.»

محسن پیرهادی نماینده مردم تهران در مجلس، ضمن موافقت با لایحه مربوط به تعطیلی شنبه‌ها، تصریح کرد: «طرح مجلس برای ساماندهی تعطیلات رسمی بدون اشکال به نظر می‌رسد. با توجه به اینکه شورای نگهبان تاکنون درباره اصل ۱۷ قانون اساسی نظریه تفسیری اعلام نکرده و همچنین لوایح قانونی که از سال ۵۹ به بعد درباره تعطیلات رسمی کشور به تصویب رسیده و اصلاحاتی نیز داشته است، اگر اصل ۱۷ قانون اساسی را حصری تصور کنیم، این لوایح موضوعیت پیدا نمی‌کند.»

در این رابطه میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور مدعی شد که هماهنگی تعطیلات پایان هفته با سایر کشورها، خواسته فعالان اقتصادی است.

او اضافه کرد: «در مجلس برخی نمایندگان نظرشان این بود که این روز را تغییر دهیم که البته تصمیم آن‌ها هنوز نهایی نشده و باید منظر صحن مجلس بمانیم.»

کلیات لایحه مذکور در صحن علنی مجلس مورد موافقت قرار گرفته ولی مطابق نظر اکثر نمایندگان، این طرح باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد. شواهد امر این‌طور نشان می‌دهد که به‌احتمال زیاد سرنوشت این لایحه به عمر مجلس یازدهم قد نخواهد داد.

مگر اینکه شاهد اتفاق دیگری تا پیش از آغاز انتخابات مجلس دوازدهم باشیم. توجه به بازارهای مالی و فعالیت متخصصان اقتصادی یکی از دلایل مهم مطرح شدن چنین طرح پرحرف و حدیثی است. گسترش نیوز برای بررسی بیشتر این موضوع، گفت‌وگویی با دو نماینده مجلس انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

جوکار-مجلس

پشتوانه فکری محکم و مستدلی در این لایحه نمی‌بینم

محمدصالح جوکار، نماینده یزد در مجلس یازدهم در خصوص آخرین وضعیت تعطیلی شنبه‌ها گفت: من هنوز متوجه مقصود اصلی اعضای کمیسیون اجتماعی نشدم. اینکه مبنای این تصمیم‌گیری، بر حسب مادیات بوده یا معنویات محور این طرح قرار گرفته، هنوز برای من مشخص نیست. پنجشنبه‌ها برای مردم ما جهت رسیدگی به امور فرهنگی و مذهبی نظیر دعا و نیایش مورد توجه بوده است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: به اعتقاد من تعطیلی روز شنبه متعارف نبوده و با فرهنگ ما سنخیت خاصی ندارد. من پشتوانه فکری محکم و مستدلی در این لایحه نمی‌بینم. امیدوارم دوستان موافق در روزهای آینده، توضیحات دقیق‌تری را در این رابطه ارائه کنند. شاید مسائل و معاملات مادی را محور قرار داده و بر این اساس چنین طرحی را مطرح کردند. درهرصورت این طرح باید به صحن آمده و مورد بررسی و ارزیابی دقیق‌تری قرار بگیرد. تا آن زمان نمی‌توان اظهارنظر جامع و شفافی را در مورد تعطیلی روز شنبه ارائه داد.

حسینی-مجلس

با این لایحه موافق هستم 

سید کریم حسینی، نماینده مردم استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این لایحه در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن مصوب شد. این طرح روی پنج روز در هفته رأی آورد و به‌زودی به صحن مجلس خواهد آمد. دو روز تعطیلی در هفته مطرح است که این دو روز دارای ۲ دیدگاه است. یک دیدگاه مبتنی بر تعطیلی پنجشنبه و جمعه است و دیگر دیدگاه به تعطیلی جمعه و شنبه مربوط است.

او افزود: در حال حاضر استدلال‌های نمایندگان مجلس متفاوت است ولی در کمیسیون اجتماعی مجلس، تعطیلی جمعه و شنبه مورد تصویب قرار گرفت. باور ما بر این است که دولت باید جهت ارائه توضیحات لازم در صحن علنی مجلس حضور به عمل آورده و سپس نمایندگان موافق و مخالف نیز نظرات خود را بیان کنند. پس از این رویه، می‌توان تصمیم‌گیری نهایی را در این زمینه داشته باشیم.

حسینی ادامه داد: کشور ما در قیاس با بسیاری از کشورها، دارای کم‌ترین میزان تعطیلی است. درواقع در این زمینه جزو ده کشور اول قرار داریم. بی‌تردید روز جمعه در میان کشورهای اسلامی، جایگاه مهم و باارزشی دارد. این مطلب در خصوص کشور ما هم وجود داشته و روز جمعه مرتبه خاصی در میان مردم ایران دارد. تصمیم نهایی دراین‌باره به‌زودی مشخص می‌شود.

تعطیلی-شنبه-ها

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به خبرنگار پارلمانی مجلس گفت: تعطیلی روز شنبه به لحاظ مراودات اقتصادی و بازارهای جهانی، می‌تواند یک مورد مهم تلقی شود. گرچه به خاطر ارتباطات مجازی و غیرحضوری در دنیای پیشرفته امروزه، این موضوع محل بحث و تأمل است. مجلس نسبت به این مورد هم توجه کافی دارد و با درنظر گرفتن تمامی جنبه‌ها، تصمیم‌گیری نهایی را به عمل خواهد آورد. من با این لایحه موافق هستم ولی باید تا اعلام رأی نهایی صبر کرد.

کلام آخر

با توجه به تعطیلی شنبه و یکشنبه در سراسر دنیا و همچنین تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران، عملاً با از دست رفتن ۴ روز و برهم خوردن شرایط مبادلات اقتصادی در سطح بین‌المللی مواجه هستیم. پیشنهاد مطلوب در این رابطه می‌تواند تعطیلی روز شنبه باشد اما در این مسیر می‌توان از الگوی برخی کشورهای مسلمان حاشیه خلیج فارس نیز استفاده کرد؛ به این شکل که در روز جمعه و تا ظهر با تعطیلی سراسری می‌توان با اقتصاد دنیا همسو شده و به‌این‌ترتیب خللی هم به معاملات جهانی وارد نشود.

منبع: گسترش نیوز


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nxwgv