دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 06 May 2024
کد خبر: 88862
تاریخ انتشار: 1402/04/10 11:15

تحولی بزرگ در آزمون‌های نهایی

نشست همفکری معاونان وزیر آموزش و پرورش و جمعی از کارشناسان تعلیم و تربیت برای بررسی راهکارهای تقویت امتحانات نهایی برگزار شد.
تحولی بزرگ در آزمون‌های نهایی

نشست تبیین عناوین دروس امتحانات نهایی متوسطه نظری به میزبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و به همت دفتر تألیف کتب درسی متوسطه نظری با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، رئیس و معاونان مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، مدیران دفتر آموزش دوره دوم متوسطه، دفتر برنامه ریزی و تألیف کتاب‌های درسی دوره متوسطه، تعدادی از مدیران مدارس دوره دوم متوسطه شهر تهران، رؤسا و کارشناسان حوزه‌های تربیت و یادگیری دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن ابراز خرسندی از حسن همکاری شکل گرفته در بدنه وزارت و تعامل بیش از پیش بخش‌های مرتبط به آزمون‌های نهایی، اظهار کرد: امیدواریم در این نشست‌ها با یافتن راهکارهای تقویت استانداردهای برگزاری آزمون‌های سراسری بتوانیم از فشارهای روانی کنکور بر دانش آموزان و والدین آنها بکاهیم.

وی افزود: مصوبه اصلاح الگوی انتخاب در کنکور توسط شورای عالی آموزش و پرورش رقم خورده و سهم عمده آن به سابقه تحصیلی اختصاص داده شده است تا دانش‌آموزان با استفاده از نمرات دوران تحصیل نیز بتوانند برای آینده خود تصمیم‌گیری کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی با اشاره به اینکه راهکار تضعیف کنکور از مجرای امتحانات نهایی می‌گذرد، گفت: برای تحقق آزمون‌های سراسری استاندارد با کمترین احتمال خطا و اشکال در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم باید 3 موضوع در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: موضوع اول اینکه برنامه درسی به عنوان مهم‌ترین عامل اثرگذار باید تغییر کند و این تحول باید بر اساس معیارها و ملاک‌های استاندارد صورت گیرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه در گام دوم باید امکان اجرای آزمون‌ها و زیرساخت‌های لازم آن فراهم شود، گفت: دانش‌آموز به عنوان شرکت کننده در این آزمون‌ها باید کاملا توجیه شده و آموزش‌های لازم را دریافت کند.

در این نشست، ضمن تأکید بر ضرورت همفکری بین چهار بخش موثر در برگزاری آزمون‌های سراسری، مقرر شد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به همراه معاونت آموزش متوسطه، مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش به عنوان مهم‌ترین بخش و شورای عالی آموزش و پرورش با گسترش تعاملات و برگزاری نشست‌ها، راهکارهای اجرایی شدن این برنامه مهم تحولی را بر اساس ایجاد همفکری درباره انتخاب آگاهانه مبتنی بر سه‌ مؤلفه فوق در دستور کار خود قرار دهد.

دغدغه اصلی حاضران در جلسه بررسی آسیب‌هایی به وجود آمده درباره کنکور در سال‌های اخیر بود که تأکید شد باید امروز مراقبت شود تا در کنکور رقابت سالم ایجاد شده و ما به عنوان متولیان امر آموزش موظف هستیم که مانع رقابت ناسالمی باشیم که در سال‌های گذشته به وجود آمده بود.

بر اساس مؤلفه‌هایی که مطرح شد باید این نشست ها تداوم یابد تا به راهکار متقن و جامعی با نظر تمام مجموعه‌های مرتبط با آزمون‌های سراسری در وزارت آموزش و پرورش رسید.

منبع: فارس


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nxkxg