سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 39514
تاریخ انتشار: 1402/02/05 06:18

کـرمان، شـهر بی‌پـلاک

شاید باورش سخت باشد اما خانه‌های بی‌نشان و بی‌پلاک در شهر کرمان کم نیستند؛ خانه‌هایی که پلاک بر سردر آنها نصب نشده و با احتساب بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌هایی که آنها نیز نام و نشان ندارند، ساکنان برای دادن یک نشانی همچنان سردرگم هستند
کـرمان، شـهر بی‌پـلاک

پلاکها پیشانی خانهها هستند عددهایی که در صورت نبودشان بر روی در خانهها بخشی از نامههای شهروندان، قبوض آب، برق، گاز و تلفن و مرسولههای پستی و احضاریههای دستگاههای قضایی و انتظامی را بلاتکلیف و سردرگم میکند.در شهر کرمان برای خیلیها از جمله خود من، نوشتن نشانی منزل بدون شماره پلاک عادی شده ما هر جا بخواهیم آدرسی بنویسیم رنگ در خانه و اینکه سمت چپ است یا راست و اینکه همکف است یا نه و یا سایر نشانیها را مینویسیم؛ اتفاقی که باعث شده خیلی وقتها پستچی بعد از چند روز نرساندن مرسولاتمان به ما، از ناخوانا بودن آدرس گلایه کرده که تقصیر خودتان است که بد آدرس میدهید.قبل از اینکه به معضل نبود پلاک روی درِ خیلی از خانههای کرمانیها بپردازیم، بهتر است کمی بیشتر در مورد پلاکها بدانیم. پلاک؛ شماره منحصربهفرد خانهای است که در یک کوچه یا محله به هر ساختمان تعلق میگیرد و بر روی قطعهای معمولا فلزی حک میشود تا یافتن مکان ساختمان را آسانتر کند و این شماره خانه معمولا بخشی از آدرس پستی است.ایرنا در گزارش دیگری به مشکل نداشتن تابلو در بسیاری از کوچهها و حتی برخی خیابانها میپردازد اما در خصوص نبود پلاک روی در خانهها باید گفت در جاهای مختلف دنیا از سیستمهای شمارهگذاری متفاوتی استفاده میشود و در بسیاری موارد حتی در یک شهر هم سیستم شمارهگذاری واحدی وجود ندارد و در برخی مناطق جهان هم خانهها به جای شماره با نام مشخص میشوند.در ایران شیوه رایج شمارهگذاری خانهها از این قرار است که معمولاً اعداد فرد در یک سمت و اعداد زوج در سمت دیگر خیابان قرار میگیرند و معمولاً به ترتیب هستند. البته محلههای قدیمی تر شهر کرمان عموما دارای پلاک هستند اما آمار خانههای بدون پلاک در این شهر آنقدر زیاد است که قابل تامل به نظر میرسد و صرف نظر از کم کاری مدیران متولی، معلوم نیست چرا حتی رسانهها نیز آنطور که باید به آن نپرداختهاند.

مشکلات نبود پلاک از زبان مدیرکل پست

مدیرکل پست استان کرمان در این زمینه گفت: خانههای بافت شهری قدیم پلاک و کدپستی دارند اما به ساختمانهای بافتهای جدید شهری بهویژه در شهرکهای نوساز کد پستی دارند اما این عدد بر روی در ورودی خانه نصب نشده و پلاک شهرداری هم ندارند که این موضوع چالش بزرگی را برای پست ایجاد کرده است. مهدی جعفری گفت: یکی از مشکلات نبود کد پستی و پلاک در بافتهای شهری بحث آدرسدهی (نشانی) شهروندان است که متاسفانه نارضایتی آن به پست بر میگردد؛ به طور مثال فرد میخواهد برای دریافت گواهینامه، گذرنامه و سایر مرسولات پستی آدرسی بدهد تا به دستش برسد اما متاسفانه خیلی از جاها ما حتی نامگذاری معابر هم نداریم و این مهم باعث میشود که آدرسنویسی پیچیده و سخت شود و آدرسهای دقیقی نمیتوان نوشت. وی با اشاره به نارضایتیهای مردمی که در ارائه خدمات پستی در نتیجه آدرسدهیهای اشتباه پیش میآید، گفت: متاسفانه قصور این موضوع به پست برنمیگردد بلکه بر عهده شهرداری است که بیاید و خیابانها را نامگذاری و خانهها را پلاکگذاری کند تا ما نیز کار خودمان را به نحو احسن انجام دهیم.

مدیرکل پست استان کرمان گفت: عمده مشکلات پست در ارائه خدمات مربوط به شهرکهای تازه جدید است که پلاکگذاری شهرداری در آنها انجام نشده؛ هر چند اخیرا شمارهگذاری معابر در این شهرکها انجام شده اما اینکه فردی بخواهد آدرس بدهد بعضا فقط کوچه و خیابان را نام میبرد اما به جای شماره پلاک میگوید مثلا درب چندم، تیر برق مثلا چندم، که اگر پلاک شهرداری بود خیلی راحت تر ما میتوانستیم به مقصد برسیم.

وی داشتن پلاک و کدپستی را حداقل امکانات قابل ارائه به واحدهای مسکونی و تجاری در شهر عنوان کرد و افزود: عوارض ناشی از نداشتن این ۲، در برخی از موارد غیرقابل جبران است.

نصب پلاک وظیفه شهرداری است

مدیرکل پست کرمان در ادامه با اشاره به اینکه طبق توافقی که صورت گرفته، نصب پلاکها بر درب منازل با هماهنگی شهرداری باید انجام شود، افزود: اطلاعات پست برای تک تک منازل مردم آماده است اما یک پلاک به صورت تلفیقی شامل (کد پستی به همراه پلاک شهرداری) بر روی یک تابلو روی در منزل شهروندان باید توسط پیمانکاری که توسط شهرداری جذب شده، نصب یا به عبارتی پلاککوبی شود.

وی با اشاره به اینکه چندین بار پیگیر نصب پلاکها از سوی شهرداری شدهایم و با شهردار هم نشست داشتیم اما منجر به نتیجه نبوده است، گفت: مشکل از طرف شهرداری است که به وظایف خود در راستای نصب پلاکها عمل نمیکند در صورتی که اطلاعات پست به صورت کلی آماده است.

مدیرکل پست استان کرمان با اشاره به اینکه بعد از برداشت اطلاعات توسط پست، این اطلاعات در اختیار شهرداریها قرار میگیرد، گفت: در نهایت شهرداری با توجه به این اطلاعات، پلاکگذاری را به صورت تلفیقی (پلاک شهرداری با کد پستی) انجام میدهد. وی تاکید کرد: یکسری نشستها با شهرداری برگزار شده و همین حدود ۲ هفته قبل هم نشستی با شهردار برگزار شد و پیگیر این هستیم که امسال شهرداری کار پلاکگذاری را انجام دهد.

پلاکهای هوشمند

در حالی که که بر سر در خیلی از خانههای کرمانیها پلاک نصب نشده، براساس گزارشها در دیگر کلانشهرها از سال گذشته پلاکهای هوشمند نصب شده، از مزایای پلاکهای هوشمند میتوان گفت که این پلاکها دارای بارکد هستند و شهروندان میتوانند با اسکن آن به اطلاعات و خدمات مرتبط با ملک خود دسترسی پیدا کنند و علاوه بر این به گفته کارشناسان میتواند زیرساختی برای ارائه فناوریهای نوین مکانمند و شهر هوشمند نیز باشد.

جعفری با اشاره به اینکه پلاکهایی که در طرح جدید در شهر کرمان نصب خواهند شد، هوشمند هستند، گفت: پلاکهای پستی هوشمند دارای بارکد و نشانگر کد پستی ۱۰ رقمی هستند و به عنوان یکی از ابزارهای ارائه خدمات هوشمند میتواند برای انواع خدمات مانند پست، تلفن، آب، برق و گاز مورد استفاده قرار گیرد. وی ادامه داد: مجتمعهایی وجود دارد که اگر به طور مثال بخواهیم ۱۵ پلاک در آنها نصب کنیم، این امکان وجود ندارد و از نظر فضا و سیمای شهری جالب نیست، به همین منظور پلاکهای هوشمند در نظر گرفته شدهاند که در آنها با اسکن کد «کیو آر» خیلی راحت کدهای مربوط به آن مجتمع و منازل مسکونی استخراج میشود.

جعفری با اشاره به اینکه پلاکگذاری منازل یکی از زیر ساختهای اجرا طرح ملی نشانی یکسان استاندارد ایرانیان (جی.نف) در استان است، گفت: این طرح به سه بخش کدپستی، کدیونیک یا امکان اختصاصی طول و عرض جغرافیایی مکانها و سامانه یکپارچه سرویس تقسیم میشود و زمانی این طرح به مرحله نهایی میرسد که این پلاککوبی توسط شهرداری انجام شود.

پاسکاری مسئولان

اما این مشکلات درحالی است که وقتی پای صحبت مسئولان شهرداری مینشینیم ماجرا جالب تر میشود؛ در واقع شهرداری و ادارهکل پست از مهمترین متولیان در امر نصب تابلو پلاک و کدپستی بر در منازل هستند و قطعا در آدرسهای پستی پلاک نقش موثری در یافتن آدرس منازل دارد و افراد را از سردرگمی نجات میدهد.آن طور که تا اینجای گزارش گفته شد، پلاکگذاری خانههای شهر کرمان بهویژه در مناطق جدید و شهرکهای تازه تاسیس از وضعیت خوبی برخوردار نیست و مدیر کل پست کرمان هم ضمن تایید این موضوع، شهرداری را مسئول پلاگذاری برشمرد و تاکید کرد که پست وظیفه اصلی خود یعنی دادن اطلاعات به شهرداری را انجام داده و هم اینک وظیفه شهرداری است که پای کار میدانی بیاید.

اما معاون خدمات شهری شهرداری کرمان میگوید: برای نصب پلاک در مناطق فاقد پلاک ما آمادگی داریم و اگر اراده دوستان در مجموعه اداره کل پست باشد، حاضریم کار پلاکگذاری مناطقی که پلاک نصب نشده را آغاز کنیم.

محمود ایرانمنش در جواب این موضوع که پست میگوید اطلاعات لازم را به شهرداری برای اجرای پلاگذاری منازل فاقد پلاک داده است، گفت: واقعیت امر این است که من خودم اطلاعات را ندیده ام و اگر ارسال کردهاند بهدست من نرسیده است.

معاون خدمات شهری شهرداری کرمان ادامه داد: در پنج منطقه شهر کرمان مشکلات پلاکگذاری وجود دارد ولی جزییات آن را نمیدانم و از شهرداری هر منطقه باید مجزا پرسیده شود.

سخن پایانی

اینکه مشکلی ادامه دار طی همه سالهای گذشته در کلانشهر مرکز یک استان وجود داشته و دارد یک طرف، اینکه مسئولان شهرداری از موضوع اظهار بیاطلاعی میکنند نیز طرف دیگر ماجراست که حتی حاضر نیستند خودشان موضوع را پیگیری کنند و از رسانهها میخواهند به شرکت پست اعلام کند اطلاعات را بار دیگر ارسال کند و به نظر میرسد اینچینن مشکلاتی، در نظر مدیران ارشد شهرداری کرمان، پیش پای مشکلات مردم در سایر بخشهای مدیریت شهری، بسیار ناچیز و کوچک بوده است که حتی قابلیت پیگیری نیز نداشته و ندارد.

اما انتظار میرود با هماهنگی بین ادارات متولی در این زمینه هرچه سریع تر جای خالی پلاکها روی منازل شهروندان کرمان زودتر حل شود تا سردرگمی مردم و نامه رسانان نیز زودتر پایان یابد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nrjgk