-
گزارش ویژه صمت از نمایشگاه کشاورزی کرمان

بعد از این نمایش، صنعت کشاورزی مدرن می‌شود

هفته گذشته سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی (ادوات و ماشین‌آلات، نهاده‌ها، تجهیزات گلخانه‌ای و سیستم‌های آبیاری) کرمان در سایت دائمی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوبشرق برگزار شد.

این نمایشگاه با حضور علی زینی‌وند استاندار کرمان، حسین محرابی سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان، عباس سعیدی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، جلیل کاربخش نایب رئیس کمیسیون مالیات اتاق ایران و امیرحسین سعید مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های جنوبشرق آغار به‌کار کرد.

گزارشی از یک رویداد ۴ روزه

کشور ما سالیان درازی است که درگیر بحران خشکسالی شده و به همین دلیل تمام نهادها و سازمان‌های مسئول به‌دنبال راه‌هایی برای کاهش مصرف آب در کشور هستند. یکی از بخش‌هایی که به‌طور مستقیم با آب سروکار دارد، حوزه کشاورزی کشور است. به همین دلیل استفاده از فناوری‌ها و ادواتی که بتواند مصرف آب در این حوزه را کاهش دهد، از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

تولیدکنندگان ادوات آبیاری و سیستم‌های آبیاری کشور در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای را در این زمینه به‌دست آورده‌اند. جدیدترین دستاوردهای این تولیدکنندگان امروز در نمایشگاه کشاورزی کرمان به نمایش گذاشته شده است. صمت در همین رابطه و در جریان برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی گزارشی از ۴ روز برپایی این رویداد می‌دهد.

برگزاری نمایشگاه در نقاط مختلف کرمان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفت‌وگو با صمت اظهارکرد: به علت پهناوری استان کرمان برخی از کشاورزان نتوانستند از این نمایشگاه بازدید کنند. بنابراین انتظار می‌رود چنین نمایشگاهی در شهرستان‌های کرمان مخصوصا جنوب استان نیز برگزار شود.

سعید برخوری همچنین اظهارکرد: عمده اقتصاد استان کرمان بر مبنای کشاورزی است و نوع کشاورزی ما، کشاورزی کاملا پیشرفته است و از همین جهت می‌توان ادعا کرد در تمام بخش‌های کشاورزی توسعه‌یافته در کشور، استان کرمان حرفی برای گفتن دارد. به‌عنوان مثال در موضوع آبیاری تحت‌فشار میزان اراضی این استان از میانگین کشور بالاتر است. در موضوع گلخانه‌ها که به‌عنوان یکی از شاخص‌های کشاورزی پیشرفته و توسعه‌یافته شناخته می‌شود نیز بعد از استان تهران، جنوب کرمان که شامل ۷ شهرستان است، بیشترین سطح گلخانه‌ای را در کشور از آن خود کرده است.

وی افزود: در بخش سبزی و صیفی استان نیز موفق شدیم از ۲۴۵ هزار هکتار سطح زیر کشت ۴ و نیم میلیون محصول را به‌صورت سالانه برداشت کنیم. البته گفتنی است که بعضی از کشت‌های استان، سالانه ۳ مرتبه انجام می‌شود.

ما در ۶ محصول مقام اول تولید در کشور را داریم. در تولید با کیفیت گیاهان دارویی و محصولات گلخانه‌ای، مرکبات و خرما در سطح خیلی بالا و بسیار خوب عمل می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در ادامه عنوان کرد: برای ادامه مسیر باید از بخش‌های مختلف مانند ضریب مکانیزاسیون، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و استفاده از نهاده‌ها، بذر، سموم مختلف و کودهای گوناگون از فناوری‌های پیشرفته استفاده کنیم. در همین راستا نیاز است کشاورزان استان با استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور در سطح بسیار بالای جهانی ظاهر شوند.

برخوری افزود: خوشبختانه کشاورزان ما کشاورزان نوپذیری هستند و نوع تولید و کیفیت تولیدات کشاورزان استانی مؤید این موضوع است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی کرمان اشاره کرد و گفت: رویداد کشاورزی که در حال برگزاری است، یکی از بهترین نمایشگاه‌های حوزه است اما به عقیده من باید در این بخش اقدامات مثبت و قابل‌توجه دیگری نیز انجام داد. استان کرمان برای برگزاری نمایشگاه‌های کشاورزی باید اقدامات بیشتری انجام دهد تا نمایشگاه‌های متعددتر و با وسعتی گسترده‌تر برگزار شوند.

با توجه به اینکه اقلیم جنوب کشور متفاوت است به‌تبع آن نوع کشاورزی این ناحیه نسبت به سایر نقاط کشور متفاوت است و از طرفی ممکن است به علت پهناوری استان کرمان برخی از کشاورزان نتوانند از این نمایشگاه بازدید کنند؛ بنابراین انتظار می‌رود چنین نمایشگاهی در شهرستان‌های کرمان مخصوصا جنوب استان نیز برگزار

شود. برخوری در پایان با بیان اینکه نمایش روش‌ها و فناوری‌های پیشرفته و کشاورزی نوین در نمایشگاه‌ها به‌طور قطع موجب پیشرفت کشاورزی استان خواهد شد، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود تقویم نمایشگاهی و تاریخ برگزاری این رویداد به‌صورت ثابت مشخص باشد تا کشاورزان در تقویم خود قرار داده و از این نمایشگاه بازدید کنند.

نمایش فناوری‌های جدید برای کاهش مصرف آب

ارتباط بدون‌واسطه و رودررو مصرف‌کننده با تولیدکننده و همچنین استفاده از فناوری‌های جدید در صنعت کشاورزی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این رویداد عنوان شده است.

علیرضا عاجزی، مدیر برگزاری این رویداد در حاشیه برگزاری نمایشگاه به صمت گفت: استان کرمان از ظرفیت و توانمندی بسیار بالایی در بخش کشاورزی (هم در حوزه زراعت و هم باغداری) برخوردار است. تقریبا ۳۶ درصد کل باغات کشور در استان کرمان قرار دارد و این استان سهم بسیار زیادی در حوزه زراعت جنوب کشور را به خود اختصاص داده است. به همین دلایل تصمیم گرفتیم نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی کرمان را برگزار کنیم.

به لطف خدا استقبال بسیار خوبی نیز از این نمایشگاه به عمل آمده است. این نمایشگاه در فضایی افزون بر ۸ هزار مترمربع و با حضور ۸۰ شرکت تولیدکننده داخلی و نمایندگی برندهای خارجی برگزار شده و مشغول به فعالیت

است.

وی افزود: از آنجا که ظرفیت کشاورزی در استان کرمان به‌شدت بالاست و تولیدکنندگان و فعالان این حوزه علاقه به شرکت و حضور در این نمایشگاه داشتند، به‌ناچار مجبور شدیم علاوه بر فضاهای سرپوشیده، فضای باز محوطه نمایشگاه را هم در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم.

مدیر برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی کرمان در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه‌های مختلف مانند ماشین‌آلات کشاورزی، نهاده‌های کشاورزی، سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار، سیستم‌های آبیاری نوین و تجهیزات گلخانه‌ای که به‌عنوان فناوری و کشت روز محسوب می‌شود، میزبان تولیدکنندگان و فعالان این صنایع هستیم. همان‌طور که عنوان شد استقبال بسیار خوبی نیز از برگزاری این رویداد به عمل آمده است. ما سعی کرده‌ایم به‌صورت تخصصی کشاورزان و باغداران استان را شناسایی کنیم و به‌صورت ویژه از آنها دعوت به عمل آوریم تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند. امیدوارم همچنان استقبال از این نمایشگاه قابل‌قبول باشد.

عاجزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت برگزاری نمایشگاه کشاورزی در اعتلای صنعت کشاورزی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌ها محل تبادل فناوری، گفت‌وگو و ایجاد ارتباط مستقیم میان تولیدکننده و مصرف‌کننده‌هاست و ما نیز با همین اهداف این نمایشگاه را برگزار کرده‌ایم.

متاسفانه کشور در سالیان اخیر با مشکلات کمبود بارش‌های فصلی و به عبارتی خشکسالی مواجه شده است. بیشتر تولیدکنندگانی که برای حضور در این نمایشگاه از آنها دعوت به عمل‌آورده‌ایم با فناوری‌ها و محصولات جدیدی که در این نمایشگاه معرفی کرده‌اند به سهم خود کمک می‌کنند تا مصرف آب در کشور و بخش کشاورزی را کاهش دهیم. گفتنی است فناوری‌های بسیار وسیعی در این حوزه شکل گرفته است.

وی افزود: نمایشگاه‌ها با نگاه توسعه‌ای در بخش‌های مختلف مانند توسعه صادرات، توسعه تولید، رونق تولید و مواردی این‌چنینی برگزار می‌شوند اما مهم‌ترین هدفی که ما در نمایشگاه‌ها دنبال می‌کنیم این است که تولیدکننده و مصرف‌کننده در یک فضای بسیار مناسب به‌صورت مستقیم مقابل یکدیگر قرار بگیرند و تبادل اطلاعات داشته باشند.

مدیر برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی کرمان در پایان گفت: اینکه مصرف‌کننده مهم‌ترین نیازهای خود را به تولیدکننده منتقل کند، موضوع بسیار مهمی است. امیدوارم ما نیز سهم بسیار کوچکی در تحقق این هدف داشته باشیم. همواره اعلام‌شده که نمایشگاه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین ابزار برای توسعه شناخته می‌شوند و به عقیده من و به گفته فعالان و شرکت‌کنندگان در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی، موفق شدیم این مهم را در خلال برگزاری این رویداد به‌درستی انجام دهیم. این نمایشگاه در فضایی افزون بر ۸ هزار مترمربع و با حضور ۸۰ شرکت داخلی از ۲۰ استان کشور برگزار شد و ۱۶ دوره آموزشی با همکاری اتاق بازرگانی استان، سازمان جهاد کشاورزی استان، نظام مهندسی استان و جهاددانشگاهی استان در خلال برگزاری این رویداد جریان داشته است.

انتقال مهم‌ترین نیازهای مصرف‌کننده به تولیدکننده

علی زینی‌وند، استاندار کرمان نیز در گفت‌وگو با صمت، با بیان اینکه از بسیاری از جهات استان کرمان یکی از مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی کشور است، اظهارکرد: باید توجه داشت که به‌تناسب سطح زیرکشت و افرادی که در این صنعت مشغول هستند و همچنین تنوع محصولاتی که در این جغرافیا تولید می‌شود، در تولید ثروت، اشتغال موثر و کسب نتیجه مطلوب موفق عمل‌نکرده‌ایم، چراکه بخش عمده‌ای از کشاورزی ما به شیوه سنتی انجام می‌شود.

هم به لحاظ اقلیمی و هم به لحاظ ذخایر و منابع آب و هم به لحاظ فناوری و دانش روز باید هر چه سریع‌تر با کشاورزی به شیوه سنتی خداحافظی کنیم. یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک در استان کرمان به‌نام ایران گره‌خورده، محصول پسته است. ما سالانه سطح زیر کشت قابل‌توجهی از این محصول را از دست می‌دهیم و این در صورتی است که پیش از این مدل‌های موفقی از تولید محصول پسته را در استان کرمان شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: در موضوع آبیاری مکانیزه، مدل‌های موفقی در دنیا وجود دارد که در استان کرمان نیز مورداستفاده قرار گرفته است.

البته در سال‌های اخیر در بخش مکانیزه کردن کشاورزی اقداماتی انجام‌شده اما باید توجه داشت که این اقدامات درحال‌حاضر بسیار ناچیز هستند. در کشت‌های گلخانه‌ای هم به لحاظ ترویج و هم به لحاظ گسترش سطح زیرکشت، اقدامات موثری صورت گرفته است. نیاز امروز کشاورزی استان این است که تمام حوزه‌های این صنعت به این‌سو برود. استاندار کرمان اضافه کرد: یکی از مکان‌هایی که می‌توان در موضوع کشاورزی مدرن، تجهیزات و ادواتی که در این زمینه وجود دارد و حتی کارگاه‌های آموزشی و انتقال تجارب در نقاط مختلف کشور و دنیا موفق عمل کرد، نمایشگاه‌ها هستند.

از این به بعد با این دید باید به نمایشگاه‌ها نگاه کرد. بازاریابی بخش کوچکی از برگزاری رویدادهاست. ما باید نمایشگاه‌ها را به اهداف متعالی‌تر ارتقا دهیم. زینی‌وند در پایان گفت: این رویداد باید با رویکرد دانش‌محور و ارتقای سطح دانش در مزارع کشاورزی تداوم پیدا کند. نباید فراموش کرد که هر کجا دانش وارد مزارع شده سطح کیفیت و کارآیی، رفاه و درآمد و همچنین ثبات اشتغال بالا رفته است.

سخن پایانی

جنوب کرمان با وسعتی معادل ۴۰۰۰۰ کیلومتر جزئی از ناحیه جنوب‌شرقی ایران است که با تولید بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزارتن انواع محصولات کشاورزی و دامی که شامل ۸۵ گونه محصول زراعی و باغی با کیفیت است، سال‌هاست به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم در حوزه کشاورزی کشور شناخته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین