دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 20 May 2024
کد خبر: 11262
تاریخ انتشار: 1400/11/10 13:01

چرا آهن در بازار گران است؟

طی روزهای گذشته شاهد افزایش قابل توجه بهای محصولات فولادی در بازار آزاد بودیم. به گزارش معدن‌نیوز، حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه آهن و فولاد درباره نوسانات اخیر قیمت آهن و فولاد در بازار، گفت: قطعی برق و کاهش تولید علت دقیقی برای افزایش قیمت آهن‌آلات نیست چراکه همزمان شاهد کاهش تقاضا و رکود در بازار خرید و فروش این محصولات نیز هستیم. با این وجود متاسفانه القائات منفی مبنی‌بر افزایش قیمت آهن‌آلات زمینه افزایش بهای این محصول را در بازار داخلی فراهم کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت آهن در بازار در حالی اتفاق افتاده که در بورس کالا قیمت محصولات فولادی روند نزولی دارد، افزود: این موضوع برای ما نیز علامت سوال دارد که چرا باید بازار با افزایش قیمت روبه‌رو شود. اما به اعتقاد من نظام تولید و توزیع محصولات فولادی ضابطه‌مند نیست و از مکانیسم یکپارچه‌ای تبعیت نمی‌کند. با وجود آنکه محصولات فولادی باید در بورس کالا عرضه شوند اما برخی از خریداران با خرید محصولات به جای آنکه آنها را در زنجیره تولید خود قرار دهند در بازار توزیع می‌کنند؛ آن هم با قیمت‌های بسیار غیرمنطقی. همین موضوع عاملی شد تا ما نتوانیم نظارت کافی بر بازار داشته باشیم.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد اضافه کرد: چندین بار اعلام کرده‌ایم‌ نظام توزیع را در جریان تصمیم‌گیری‌ها قرار دهند تا ما نیز بتوانیم مدیریت لازم را بر بازار فولاد اعمال کنیم. اما در شرایطی که ما را در تصمیم‌گیری‌ها دخالت نمی‌دهند، نمی‌توانیم در ساماندهی بازار نیز موفق عمل کنیم. 

رستگار تصریح کرد: نمی‌خواهم کسی را متهم کنم اما به صورت کلی زنجیره تولید و توزیع فولاد ضابطه‌مند نیست. چندین بار اعلام کرده‌ایم در جلسات مختلف صنف آهن‌فروشان نیز حضور داشته باشند، اما مسئولان و سیاست‌گذاران به نظرات ما توجهی ندارند و به‌صورت جزیره‌ای تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی با اعلام اینکه نباید در بازاری که شاهد کاهش تقاضا هتسیم، قیمت‌ها افزایش یابند، گفت: در چنین شرایطی انگشت اتهام به سمت صنف فروشندگان آهن و فولاد است اما باید علت اصلی را جای دیگری دنبال کرد. فروشنده محصول را از واسطه‌ها خریداری می‌کند و با احتساب سود در اختیار خریداران قرار می‌دهد‌ اما با انتشار اخباری مبنی‌بر گران شدن بهای فولاد، شاهد افزایش تکاپو برای خرید قیمت این دست محصولات خواهیم بود که درنهایت رشد قیمت‌ها را هم به دنبال خواهد داشت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nenx3