یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 14262
تاریخ انتشار: 1401/01/21 04:03

حذف ارز ترجیحی و راهکارهای بی‌اساس

عزت‌الله یوسفیان‌ملا - نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

مجلس شورای اسلامی حذف ارز ترجیحی را به شرطی پذیرفته که هزینه‌ها از طریق کالابرگ الکترونیکی و امور پزشکی از طریق بیمه‌ها جبران شود. امروز مسائل و مشکلاتی که مردم با بیمه درمانی، مراکز درمانی و با داروخانه‌ها دارند، بی‌شمار است. اگر سری به داروخانه‌های شبانه‌روزی بزنید، وخامت اوضاع را می‌بینید. شروط جدید مجلس تنها اضافه شدن مشکلاتی جدیدی بر سایر مشکلات مردم است. درباره میزان دسترسی و کارآیی کوپن‌های الکترونیکی کافی است به شرایط روستاهای کشور توجه کنید. به هر صورت، هنوز فرهنگ کوپن‌های الکترونیکی در روستاها جا نیفتاده است و می‌تواند ایجاد مشکل کند و دوباره به این فکر می‌کنند این مشکلات را به نوع دیگری حل کنند. مصوبات مجلس باید به نحوی باشد که امور مردم تسهیل و مشکلات آنها تمام شود، نه اینکه دوباره پس از مدت کوتاهی ببینند که اقدامات اشتباهی داشتند و دوباره وارد چرخه تصمیماتی از جنس تصمیمات قبل شوند.
یکی از شروط مجلس برای حذف ارز ترجیحی این است که نرخ کالاهای مشمول ارز ترجیحی نسبت به شهریور سال ۱۴۰۰ ثابت بماند. بسیاری از طرح‌هایی که دولت و مجلس ارائه کرده، اساسا منابعی برای آن فکر نشده است. اسفند سال گذشته اعلام کردند فقر مطلق تا پایان سال برداشته شود. از چه طریقی قرار است این فقر مطلق از بین برود؟ چه سازکاری برای آن اندیشیده شده است؟ هنوز پیام‌هایی برای مردم می‌آید که ماه رمضان است و به ایتام و نیازمندان کمک کنید. این نشان می‌دهد دست دولت برای حمایت از نیازمندان جلوی مردم دراز است.
آمارها می‌گوید ۳۵ درصد مردم در ایران دچار مشکلات شدید معیشتی و در فشار اقتصادی هستند. با این حال، این عدد به نسبت واقعیت عدد کمتری را نشان می‌دهد. ببینید در استان‌های گوناگون کشور چه تعداد از مردم در نوبت کمیته امداد و بهزیستی قرار گرفته‌اند. این افراد همه در فقر مطلق هستند. وقتی اعلام می‌شود فقر مطلق باید برداشته شود، نیاز است که بودجه کلانی هم برای آن اختصاص یابد.
با اعلام و دستور که افراد به رفاه نمی‌رسند. استانداران فقر مطلق را با چه پول و ردیفی باید از میان بردارند. حتی اگر میلیاردها تومان پول در اختیار استاندار باشد، این پول تعریف شده و در قانون بودجه برای یک ریال آن هم هزینه تراشیده شده است.
 هر هزینه‌ای که شود دیوان محاسبات سریع می‌گوید این ردیف را چگونه هزینه کردید.
حال که دستور به برداشتن فقر مطلق داده شد، چه اتفاقی افتاد؟ با چه بودجه و راهکاری برای حل این موضوع چاره‌اندیشی کردند؟ کمیته امداد و بهزیستی هم در انتظار یاری و همکاری مردم هستند.
به یقین این شیوه که بگوییم قیمت‌ها هم همان نرخ شهریور سال گذشته باشد، به نتیجه نخواهد رسید، چراکه اساسا پشتیبانی مالی ندارد.
در همین مدت که صرفا صحبت از برداشته شدن ارز ترجیحی نهاده‌های دامی شد، قیمت‌ها افزایش پیدا کرد. هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده اما اقتصاد ایران به نقطه‌ای رسیده که به هر صحبتی واکنش نشان می‌دهد و در نتیجه آن سفره‌های مردم کوچک‌تر می‌شود. درباره برجام هم این‌گونه شده و بدون اینکه اتفاق خاصی بیفتد با کوچک‌ترین خبرها از توافقات، نرخ ارز بالا و پایین می‌شود.
این شکل قانون تصویب کردن بسیار راحت است و اساسا نیازی نیست افراد در مجلس بنشینند و بگویند دولت کاری کند که قیمت‌ها بالا نرود.
یک فرد غیرکارشناس و معمولی هم می‌تواند در منزل همین راهکار را بنویسد و در رسانه‌ها منتشر کند. حذف ارز ترجیحی باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد و حل این موضوع نیازمند راهکار است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3n97ox