یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19 May 2024
کد خبر: 93259
تاریخ انتشار: 1402/06/12 08:40

چالش های خرید و فروش مواد اولیه صنایع غذایی

یکی از بخش‌های بسیار مهم و متنوع در صنعت واردات و صادرات،خرید و فروش مواد اولیه محصولات صنایع غذایی می‌باشد.
چالش های خرید و فروش مواد اولیه صنایع غذایی

فروش مواد اولیه صنایع غذایی

یکی از بخش‌های بسیار مهم و متنوع در صنعت واردات و صادرات،خرید و فروش مواد اولیه محصولات صنایع غذایی می‌باشد.

همانطور که میدانید بازار خرید و فروش مواد اولیه صنایع غذایی پیوسته در جریان می‌باشد و حتی در شرایط بد اقتصادی، همچنان بازار خرید و فروش مواد اولیه صنایع غذایی رونق خود را داشته و به راحتی نمی‌توان بازار مواد اولیه صنایع غذایی را از چرخه خارج کرد.

کارخانه‌ها و برندهای معتبر و شناخته شده فروش مواد اولیه صنایع غذایی، جهت بالا نگه‌داشتن کیفیت تمامی محصولات خود سراغ مواد اولیه بسیار مرغوب می‌روند و آخرین چیزی که برایشان مهم می‌باشد، قیمت محصولاتشان است.

مراحل فروش مواد اولیه صنایع غذایی

فروش مواد اولیه صنایع غذایی با توجه به نوع مواد اولیه و نوع صنعت غذایی متفاوت است در کل، فروش مواد اولیه صنایع غذایی از طریق این مراحل صورت می‌گیرد:

تامین مواد اولیه: اولین مرحله در فروش مواد اولیه صنایع غذایی، تامین مواد اولیه است. این مواد می‌توانند از منابع طبیعی مانند کشاورزی، دام‌پروری یا صیادی به دست بیایند و یا از تامین کنندگان خارجی وارد شوند.

خرید و تحویل مواد اولیه: پس از تامین مواد اولیه، صاحبان کسب و کار صنایع غذایی برای خرید این مواد با تامین کنندگان توافق می‌کنند. در این مرحله، قیمت، کیفیت، مقدار و شرایط تحویل (مانند تاریخ انقضا) ازجمله عوامل مذاکره و توافق هستند.

ذخیره‌سازی و انبارداری:. در این مرحله، مواد اولیه در شرایط مناسبی نظیر دما، رطوبت و نور در انبار نگهداری خواهند شد.

فرآوری مواد اولیه: مواد اولیه برای استفاده در صنایع غذایی فراوری می‌شوند. این فرآوری شامل مراحلی نظیر شستشو، خرد کردن، پخت، بسته‌بندی و... است.

بازاریابی و فروش: پس از فرآوری، محصولات نهایی به مشتریان عرضه خواهند شد. این مرحله شامل تعیین قیمت، بسته‌بندی مناسب، تبلیغات، توزیع و فروش محصولات به مشتریان نهایی است.

خدمات پس از فروش: برخی مواد اولیه نیازمند خدمات پس از فروش مانند پشتیبانی فنی، آموزش استفاده و نگهداری محصول و.. می‌باشند.

در نحوه فروش مواد اولیه صنایع غذایی، شفافیت در شرایط تولید، کیفیت و امنیت غذایی، توافق مشتریان بر شرایط تحویل و بازپرداخت، رعایت قوانین و مقررات بهداشتی و دستورالعمل‌های صنعتی بخش‌هایی هستند که بر اساس آ‌نها تلاش می‌شود برقراری رابطه مثبت بین تامین کنندگان و خریداران صنعت غذایی در سراسر زنجیره، ایجاد شود.

در اینجا با چند نمونه از پر کاربرد ترین مواد اولیه محصولات صنایع غذایی و کاربردهای آنها آشنا خواهیم شد.

 

کاربردهای پروپیلن گلایکول

پروپیلن گلیکول یک ماده شیمیایی است که در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای پروپیلن گلیکول عبارتند از:

* صنایع خودروسازی: پروپیلن گلیکول معمولا به‌عنوان سیال خنثی در سیستم خنک‌کننده موتورها و دستگاه‌های  خنک‌کننده در موتورهای خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* صنایع مواد غذایی: پروپیلن گلیکول به‌عنوان یک ماده رقیق‌کننده در بسیاری از محصولات غذایی مانند نوشیدنی‌ها، کیک‌ها و دسرها استفاده می‌شود.

* صنعت لوازم بهداشتی و آرایشی: پروپیلن گلیکول در اکثر موارد به‌عنوان یک ماده رقیق‌کننده در شامپوها، کرم‌ها، لوسیون ها و محصولات آرایشی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* صنعت الکترونیک: پروپیلن به‌عنوان یک ماده محافظ در محصولات الکترونیکی مانند کابل‌ها و صفحات مدار چاپی استفاده می‌شود.

* صنایع دارویی: پروپیلن گلیکول به‌عنوان ماده حمل‌ونقل در فرآیندهای تولید داروها و به‌عنوان یک ماده حل‌کننده در ساختن قرص‌ها و اسپری‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

* صنعت رنگ : پروپیلن در صنعت رنگ استفاده می‌شود. پروپیلن به‌عنوان یک تثبیت کننده رنگ شناخته شده و برای تثبیت رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* سایر کاربردها: پروپیلن گلیکول در صنایع مختلف دیگر مانند پلاستیک، کف‌پوش‌ها، تمیزکننده‌ها، محصولات خانگی و ضدیخ‌ها استفاده می‌شود.

 

کاربردهای زانتان گام

* فرآورده‌های غذایی: زانتان گام در نوشیدنی‌ها، غذاهای منجمد، کنسروها، محصولات نانوایی، شیرینی‌پزی و ... جهت بهبود کیفیت مواد غذایی، ایجاد طعم و افزایش پایداری آنها از زانتان گام استفاده می‌کنند.

* صنعت: زانتان گام در صنعت کاربردهای فراوانی دارد. به علت مقاومت زیاد این صمغ در برابر pH های گوناگون و همچنین دما، جهت تولید انواع محصولات صنعتی همانند ( علف‌کش‌ها، قارچ‌کش‌ها، حشره‌کش‌ها، انواع چسب مواد شوینده و رنگ)  به کار می‌رود.

آرایشی و بهداشتی: زانتان گام به‌غیراز فرآورده‌های غذایی در تولید انواع محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. زانتان گام سبب شده تا محصولات بهداشتی و آرایشی غلظت و قوام مناسبی پیدا نمایند و به‌آسانی از ظرف خود خارج شوند. زانتان گام در تولید فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مانند انواع کرم، خمیردندان، شامپو، لوسیون بدن، ژل مو و ... کاربرد دارد.

 

کاربردهای لسیتین سویا

لسیتین سویا یک ماده طبیعی است که در بذر سویا موجود می‌باشد. لسیتین در صنایع مختلف استفاده خواهد شد.

برخی از کاربردهای لسیتین سویا عبارت‌اند از:

* صنایع غذایی لسیتین سویا یک عامل امولسیفیه است که به‌عنوان یک افزودنی مواد غذایی در صنعت‌های مختلف استفاده می‌شود. لسیتین می‌تواند به همراه مایعات روغنی و آبی مختلف تخمیر شود و سبب پایداری و امولسیون آنها گردد. لسیتین در محصولات خوراکی مثل سس و مایونز به‌عنوان یک امولسیفایر استفاده می‌شود.

* صنایع دارویی: لسیتین سویا به‌عنوان یک عامل پایدارکننده میکروبی در داروها و مکمل‌های غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. ممکن است در برخی از داروها برای کمک به جذب مواد محدودکننده مثل ویتامین‌ها، مواد معدنی و نمک‌ها از لسیتین استفاده کنند.

* صنایع آرایشی و بهداشتی: لسیتین به‌عنوان یک عامل پایداری در محصولات آرایشی و بهداشتی مانند شامپوها، کرم‌ها و لوسیون های پوستی استفاده می‌شود.

* صنایع دام و کشاورزی: لسیتین به‌صورت افزودنی در جیره غذایی دام و طیور مورداستفاده قرار می‌گیرد. لسیتین به بهبود هضم و جذب مواد مغذی در دام و طیور کمک می‌کند.

* صنایع فناوری: لسیتین سویا به‌عنوان یک افزودنی در برخی از صنایع مانند چرم مصنوعی و رنگ‌های چاپ استفاده می‌شود.

* داروها: لسیتین در برخی از داروها به‌عنوان ماده محدود کننده مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به‌طورکلی لسیتین در صنایع مختلف، ازجمله صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی، دام و کشاورزی و صنایع فناوری استفاده می‌شود.

 

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kg9ra