پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 15235
تاریخ انتشار: 1401/02/07 02:12

در هنگام خرید داکت اسپلیت به چه نکاتی توجه کنیم؟

خرید داکت اسپلیت همچون خرید سایر سیستم های تهویه مطبوع نیازمند دانش کافی و شناخت این دستگاه است. امروزه داکت اسپلیت جزو پرفروشترین سیستم های تهویه مطبوع در صنعت ساختمان است که سهم زیادی از بازار تهویه مطبوع را به خود اختصاص داده است.

البته باید به این نکته توجه داشت که منظور از بازار تهویه مطبوع، بازاری مبنی بر انتخاب سیستم های مدرن تهویه مطبوع است و برای مثال کولرآبی در این حوزه قرار نمی‌گیرد.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت همانند کولرگازی از دو یونیت تشکیل می شود. یونیت خارجی شامل کمپرسور و کندانسور است که در محیط بیرون قرار گرفته و یونیت داخلی که همان هوارسان است، درون محیط تهویه شونده قرار می گیرد. راه ارتباطی بین این دو یونیت، لوله های مسی رفت و برگشت است. درون این لوله های مبرد یا گاز کولر در جریان است.

یونیت داخلی در داکت اسپلیت درون سقف کاذب قرار می گیرد و هوای خروجی از آن معمولا دارای فشار استاتیک خارجی بالایی است در نتیجه می توان هوا را از یونیت داخلی به صورت کانال کشی به بخشهای مختلف محیط رساند. بنابراین در کولرگازی معمولی پانل داخلی روی دیوار نصب می گردد اما در داکت اسپلیت یونیت داخلی درون سقف کاذب قرار می گیرد و از طریق کانال هوا را توزیع می کند.

تفاوت داکت اسپلیت معمولی و داکت اسپلیت اینورتر

در هنگام خرید داکت اسپلیت توجه به مصرف برق این دستگاه بسیار مهم است. امروزه شرکت های مختلف خارجی و ایرانی به تولید دستگاه داکت اسپلیت مشغولند و در بازار ایران می توان هر دو نوع خارجی و ایرانی را تهیه کرد. نکته مهم در انتخاب داکت اسپلیت توجه به نوع کمپرسور آن است. کمپرسور در واقع قلب سیستم تهویه مطبوع است و مصرف برق اصلی دستگاه مربوط به کمپرسور آن است، بنابراین تفاوت در نوع کمپرسور به کار رفته در دستگاه داکت اسپلیت، مستقیما در مصرف انرژی دستگاه موثر است.

به طور کلی دو نوع کمپرسور معمولی و اینورتر در دستگاههای داکت اسپلیت مورد استفاده قرار می گیرد. کمپرسورهای معمولی به صورت روشن/خاموش عمل می کنند و توانایی کنترل ظرفیت در بارهای جزئی را ندارند. اما کمپرسورهای اینورتر به صورت خطی و پیوسته عمل کرده و بنا به میزان درخواست بار برودتی می توانند، دور را کم یا زیاد کنند. برای مثال در داکت اسپلیت های معمولی در صورتی که نیاز به 50 درصد با برودتی باشد، امکان کاهش توان دستگاه وجود ندارد اما در کمپرسورهای اینورتر این عمل امکان پذیر است.

عملیات کاهش دور کمپرسور منجر به کاهش مصرف برق در بارهای جزئی می گردد و همچنین باعث افزایش طول عمر آن می شود. کمپرسورهای اینورتر قیمت بالاتری دارند و برای خرید داکت اسپلیت اینورتر مبلغ بیشتری هزینه کنید.

انتخاب ظرفیت صحیح سرمایش و گرمایش :

ظرفیت سنجی صحیح و علمی یک محیط نیازمند دانش کافی در این مورد است و باید موارد زیادی جهت دستیابی به یک ظرفیت مناسب در نظر گرفته شود. برای مثال دو محیط هم اندازه از لحاظ متراژ و ارتفاع سقف یکسان در تهران بسته به شرایطشان می توانند ظرفیت های بسیار متفاوتی داشته باشند. نوع پنجره ها، جهت پنجره ها ، تعداد درب ها ، تعداد نفرات، کاربری محیط، تعداد دستگاههای گرمازای موجود در محیط، نوع فعالیت نفرات داخل محیط، طبقه ساختمان، نوع متریال به کار رفته در ساخت، نوع روشنایی محیط و بسیاری عوامل دیگر باید در هنگام انتخاب ظرفیت صحیح در نظر گرفته شود.

به این منظور می توان از شرکت های مشاور سیستم های تهویه مطبوع کمک گرفت. لازم به ذکر است در صورت انتخاب دستگاه بزرگتر از ظرفیت مورد نیاز، باعث افزایش هزینه اولیه و ثانویه می شویم. همچنین سطح صدای تولیدی در دستگاه بزرگتر بیشتر از دستگاه کوچکتر است. در صورتی که دستگاه کوچکتر از ظرفیت مورد نیاز انتخاب شود، پاسخگوی تهویه مطبوع مناسب محیط نخواهد بود.

 

جانمایی و نوع کانال کشی :

یکی از نکات بسیار مهم در استفاده از دستگاه داکت اسپلیت جانمایی صحیح و کانال کشی مناسب است. در صورتی که این دو مورد رعایت نشود، می توان گفت فرقی بین یک داکت اسپلیت عالی و ضعیف اصلا قابل مشاهده نیست. یونیت داخلی باید به دور از محیطهای آشپزخانه و سرویسها نصب گردد تا از مکش هوای این فضاها و پخش در دیگر بخشها جلوگیری کند. همچنین کانالها باید بر اساس روابط ریاضی و توسط مهندسین مشاور طراحی و اجرا گردد تا بتوان فشار و میزان هوا را به خوبی به تمامی بخشها رساند.

سطح صدای تولیدی:

انتخاب دستگاه داکت اسپلیت با سطح صدای تولیدی پایین یکی از نکات مهم در هنگام خرید داکت اسپلیت است. اگر داکت اسپلیت برای فضای مسکونی خریداری می گردد توجه به این نکته باید دوچندان باشد. البته همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد، بخشی از صدا مربوط به کانالها و نوع پیچش هواست اما هوارسان داخلی نیز خود باید به خوبی عایق صدا باشد تا از ایجاد صدای زیاد و برهم زدن آرامش محیط جلوگیری به عمل آید.

توجه به مشخصات الکتریکی دستگاه  :

دستگاههای اسپلیت کانالی معمولا در ظرفیت های 1.5 تا 5 تن تبرید تولید می شوند. در بسیاری از برندها داکت اسپلیت های تا ظرفیت 3 تن تبرید به صورت تکفاز و بزرگتر از آن به صورت سه فاز هستند. پس در صورتی که نیاز به خرید دستگاه داکت اسپلیت 5 تن تبرید دارید حتما باید برای محیط خود برق سه فاز تامین کنید. البته در داکت اسپلیت های اینورتر در بعضی برندها، ظرفیت 4 تن تبرید نیز به صورت تک فاز وجود دارد.

جمع بندی :

تصمیم برای خرید داکت اسپلیت یک بحث و انتخاب مناسب داکت اسپلیت بحثی مهمتر است. همواره در انتخاب داکت اسپلیت باید نکاتی را که رابطه مستقیم با کارایی و آسایش نهایی آن دارند در نظر گرفت. بهترین داکت اسپلیت در صورت انتخاب اشتباه از نظر ظرفیتی و جانمایی و کانال کشی نامناسب نمی تواند نیازهای یک خریدار را برآورده سازد.

 

در صورتی که از نیاز به مطالعه بیشتر و مشاوره خرید داکت اسپلیت و دیگر محصولات تهویه مطبوع و انتخاب سیستم های مناسب آن دارید، می توانید از وبسایت هواسنج استفاده کنید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3keoka