شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 5183
تاریخ انتشار: 1400/08/17 11:28

راه‌های بهبود روند معاملات بورس

جلسه اخیر وزیر اقتصاد و صحبت‌های مطرح‌شده از سوی مسئولان دولتی می‌تواند ضمن تاثیر مثبت بر روند معاملات بورس، موجب افزایش اعتمادسازی در بین مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام شود؛ بنابراین دولت باید زمینه ارتقای جایگاه بازار سرمایه را فراهم کند.

 بازار سرمایه در وضعیت کنونی اقتصاد کشور دارای نقش کلیدی است و افراد زیادی به‌عنوان سهامدار در حال فعالیت و سرمایه‌گذاری در این بازار هستند.

راه‌حل اساسی برای بهبود وضعیت بازار وابسته به تغییر شرایط اقتصادی و بهبود فضای کسب‌وکار است که ایجاد شرایط آن با رفع تحریم و کاهش ریسک‌های سیستماتیک رخ می‌دهد.

قیمت‌گذاری‌های دستوری نخستین عامل تاثیرگذار بر روند معاملات بورس است. به‌عنوان نمونه، قیمت‌گذاری دستوری در حوزه خودرو از جمله عواملی است که سهام این گروه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و باید تصمیمی اتخاذ شود که قیمت‌گذاری‌ها توسط مکانیسم بازار تعیین و هر چه زودتر زمینه حذف قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد کشور فراهم شود.

صنایعی که از قیمت‌گذاری دستوری تاثیر می‌پذیرند، سهام آنها تحت‌تاثیر حذف قیمت‌گذاری دستوری مثبت می‌شود و باعث صعود شاخص بورس خواهند شد.

به علاوه اینکه دولت تصویب بودجه را اعلام و معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری اظهارکرد دولت با کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی روبه‌رو است؛ بنابراین باید این موضوع مشخص شود از چه طریقی قرار است این کسری بودجه تامین شود؟

به‌طور حتم، ایجاد شفافیت در زمینه تامین کسری بودجه دولت در افزایش اعتماد سهامداران برای ورود دوباره نقدینگی به بورس و سرمایه‌گذاری در این بازار تاثیرگذار خواهد بود.

موضوع دیگر تاثیرگذار در روند معاملات بورس، مسئله نرخ حامل‌های انرژی است که بهتر است نخست هرچه زودتر نرخ خوراک و تسعیر ارز بانک‌ها مشخص شود، زیرا این مسائل جزو عواملی هستند که بر روند معاملات بورس و نرخ سهام شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

با توجه به موارد یادشده بهتر است چشم‌اندازی از نرخ بهره بانک‌ها در میان‌مدت و بلندمدت تعیین و مشخص شود قرار است نرخ بهره به چه سمت و سویی پیش برود؟

این مسائل جزو ابهاماتی هستند که بازار با آن مواجه بوده و سبب ایجاد برخی از شک و تردیدها برای سرمایه‌گذاری در این بازار شده است.

در نهایت اینکه باید اقدامی انجام و نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور به نقشی قابل‌توجه تبدیل و زمینه تحریک سمت تقاضا فراهم شود. سال گذشته در بازار با افزایش فشار تقاضا همراه بودیم و سمت عرضه در بازار کاهشی بود؛ این در حالی است که اکنون عرضه در بازار از تقاضا پیشی گرفته و همین امر سبب ایجاد نوسان در معاملات بازار شده است.

برای افزایش تقاضا باید اعتباردهی و حمایت حقوقی‌ها از بازار تقویت شود. بازار باید از این طریق بتواند از شرایط کنونی دور شود و از طریق اعتمادسازی در بازار، ریسک حاضر در معاملات بورس کاهش یابد.

سرمایه را بازاری پُر ریسک است. در این میان، سهامداران باید صبور باشند، زیرا بازار سرمایه همیشه و در همه دوره‌ها با فراز و فرودهایی همراه بوده است.

اصلاح دامنه نوسان جزو برنامه‌های مهم و تاثیرگذار بر روند معاملات بورس است. این اقدام می‌تواند علاوه بر افزایش عمق نگاه تحلیلی سهامداران به بازار، زمینه کاهش هیجان از بازار را فراهم کند، اما بهتر است اصلاح و تغییراتی در ساختارهای بازار سرمایه از سوی مسئولان انجام شود.

تورم و میزان نقدینگی حاضر در کشور نیز از عوامل تاثیرگذار بر معاملات بورس خواهند بود، در صورت وجود نگاه میان‌مدت و بلندمدت به بازار سرمایه، سهامداران با ضرر و زیان مواجه نخواهند شد.

روند معاملات بورس در میان‌مدت و بلندمدت مثبت است اما به‌طور دقیق نمی‌توان اعلام کرد سهامداران در طول یک ماه قادر به کسب چه میزان بازدهی از این بازار خواهند بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3k7dd2