شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11 May 2024
کد خبر: 99457
تاریخ انتشار: 1402/10/03 11:57

بررسی تفاوت‌های نمای کرتین وال و نمای شیشه ای اسپایدر

بررسی تفاوت‌های نمای کرتین وال و نمای شیشه ای اسپایدر
بررسی تفاوت‌های نمای کرتین وال و نمای شیشه ای اسپایدر

در دهه‌های اخیر، نمای شیشه‌ای به عنوان یکی از نمادهای اصلی معماری مدرن ظهور کرده و به تدریج جایگاه ویژه‌ای در طراحی و ساختمان‌های امروزی به‌خصوص در پروژه‌های اداری، تجاری و مسکونی به خود اختصاص داده است. در این راستا، دو روش برجسته برای اجرای نمای شیشه‌ای، یعنی سیستم کرتین وال و سیستم اسپایدر، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

سیستم کرتین وال، یکی از روش‌های سنتی و متداول در اجرای نمای شیشه‌ای است. این سیستم با استفاده از یک پوشش خارجی به نام کرتین، نه تنها جلوه زیبایی به ساختمان می‌بخشد بلکه عملکرد حرارتی و صوتی ساختمان را نیز بهبود می‌بخشد. از طرفی، سیستم نمای اسپایدر شیشه ای با استفاده از پایه‌های نگهدارنده اسپایدر، نمای شیشه‌ای را به صورت یکپارچه و شفاف در ساختمان اجرا می‌نماید و از لحاظ ظاهری تأثیرگذار و متفاوت است.

در این مقاله، قصد داریم به بررسی دقیق و جامع این دو روش اجرای نمای شیشه‌ای بپردازیم و به خصوص به جنبه‌های مالی و اقتصادی آنها توجه ویژه‌ای داشته باشیم. تحلیل هزینه‌های مرتبط با هر یک از این سیستم‌ها و تأثیر آن بر تصمیم‌گیری‌های معماران، مهندسان ساختمانی و سایر کارفرمایان در انتخاب بهترین روش برای پروژه‌های خود، هدف اصلی این مقاله خواهد بود.

نمای شیشه ای

معرفی سیستم کرتین وال

سیستم اجرایی کرتین وال، به عنوان یکی از روش‌های متداول در اجرای نمای شیشه‌ای، به ویژه در ایران، جایگاه خود را پیدا کرده و به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارد، توانسته است محبوبیت بسیار زیادی را به خود اختصاص دهد. این سیستم به عنوان یک سیستم خطی در اجرای نمای شیشه‌ای شناخته می‌شود و به دو نوع فریم لس و فیس کپ تقسیم می‌شود.

در اجرای کرتین وال، از پروفیل‌های عمودی و افقی به نام لامل استفاده می‌شود. این پروفیل‌ها پس از زیرسازی نمای ساختمان به آن متصل می‌شوند و یک قاب برای جای‌دادن شیشه درون خود ایجاد می‌کنند. زمانی که از بیرون به یک ساختمان با نمای شیشه‌ای کرتین وال نگاه می‌کنید، شاهد نمایی شبکه‌بندی شده با فریم‌هایی خواهید بود که در بین این فریم‌ها شیشه قرار دارد. این سیستم در دو نوع کرتین وال فیس کپ و کرتین وال فریم لس اجرا می‌شود که در مرحله پوشاندن درز بین پانل‌های شیشه با یکدیگر تفاوت دارند.

معرفی سیستم اسپایدر

سیستم نمای شیشه اسپایدر از یراق پنجه‌های اسپایدر به عنوان یراق‌های اصلی برای اتصال شیشه به سازه ساختمان استفاده می‌کند. این سیستم به عنوان یک نمای لوکس در ساختمان‌های اداری، تجاری و ... به کار می‌رود. در مقایسه با سیستم کرتین وال، در سیستم اسپایدر هیچ‌گونه سازه یا اتصالاتی نمایان نیست.

در سیستم اسپایدر، شیشه با استفاده از اتصالات نقطه‌ای به سازه ساختمان متصل می‌شود. این سیستم با تمرکز بر اتصالات نقطه‌ای، ظاهری لوکس و شیک به ساختمان می‌بخشد. مهم‌ترین نکته در این سیستم، این است که با افزایش ارتفاع ساختمان به یراق‌آلات با ضخامت بیشتری برای حفظ امنیت و مقاومت نما احتیاج پیدا خواهیم کرد که این مسئله باعث افزایش وزن نما و در نتیجه افزایش هزینه می‌شود.

نمای شیشه ای اسپایدر

هزینه کرتین وال و اسپایدر

چه عواملی بر هزینه نمای اسپایدر و کرتین وال تاثیر می‌گذارد؟ اکر قصد اجرای هر نوع نمای شیشه ای را داشته باشید، هزینه و براورد قیمت آن یکی از مهم ترین دغدغه‌های شما خواهد بود. در ادامه برخی از موارد موثر بر هزینه نمای کرتین وال و اسپایدر را بررسی خواهیم کرد.

هزینه کرتین وال

عوامل متعددی بر قیمت کرتین وال تأثیر می‌گذارند که لازم است به دقت در نظر گرفته شوند. می‌توان گفت که متراژ پروژه شما مهم‌ترین عامل برآورد هزینه نمای کرتین وال است، هر چه متراژ شما بیشتر باشد  ارتفاع ساختمان  از جمله اقلام موثر بر هزینه است که با افزایش ارتفاع، نیاز به سازه‌ها و مواد سازه‌ای مقاوم‌تر و به‌تبع هزینه‌های بیشتر را ایجاد می‌کند. کیفیت متریال‌های مصرفی، نوع کرتین وال (فریم لس یا فیس کپ)، جنس لامل، نوع شیشه (سکوریت، لمینیت، سکوریت لمینیت)، دستمزد تیم اجرایی، پرتی مصالح، و ابعاد و تعداد جداره‌های استفاده شده در شیشه نیز از جمله اقلام تأثیرگذار در هزینه کل نمای کرتین وال می‌باشند. در نتیجه، در هنگام برنامه‌ریزی و اجرای پروژه، مدیران و متخصصان باید توجه ویژه‌ای به این عوامل داشته باشند تا بهینه‌سازی هزینه‌ها و دستیابی به نتایج مطلوب را امکان‌پذیر سازند.

هزینه نمای کرتین وال

هزینه نمای اسپایدر

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم نمای شیشه ای اسپایدر به دلیل یراق آلات گران قیمتی که دارد، هزینه بیشتری نسبت به هزینه نمای کرتین وال دارد. هزینه نمای شیشه ای اسپایدر به عوامل متعددی وابسته است. نوع سازه و متراژ آن از جمله عوامل اساسی هستند که بر هزینه تأثیرگذارند. همچنین، برند یراق‌آلات و نوع اتصال شیشه به سازه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. قیمت شیشه، نوع یراق‌آلات مورد استفاده، موقعیت جغرافیایی ساختمان، و نوع شیشه (مات یا شفاف) نیز تأثیرگذاران مهمی در تعیین هزینه نهایی دارند. همچنین، نوع سازه پشتیبان و تعداد جداره های شیشه، از دیگر عوامل مهم در این رابطه می‌باشند. به طور کلی، هر یک از این عوامل به تنهایی یا به صورت ترکیبی، بر هزینه نهایی نمای شیشه ای اسپایدر تأثیر می‌گذارند.

 

کلام آخر

از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم، امیدواریم با مطالعه این مقاله پاسخ سوالات خود در رابطه این دو نمای شیشه ای و عوامل موثر بر هزینه‌شان دریافت کرده باشید. از دیگر نکات مهمی که در رابطه با این دو نمای شیشه ای وجود دارد، تیمی است که اجرای این نوع از نمای ساختمان را بر عهده می‌گیرد. حتما در رابطه با پیمانکار نمای شیشه ای تحقیق کنید و نمونه پروژه‌های سابق او را مورد بررسی قرار دهید. این مقاله توسط مجموعه نمادیزاین با بیش از ده سال سابقه در زمینه طراحی و اجرای نما تهیه شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت این مجموعه مراجعه کنید و از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان این تیم در ارتباط باشید


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gwqbd